Hyundai Ioniq 6 er ved at blive en rigtig populær bil, fordi den ser rigtig cool ud, og fordi den giver masser af rækkevidde uden at koste et ton penge. Et så markant designsprog kan ikke ofte ses på biler, der kommer med et så overkommeligt prisskilt, hvilket helt sikkert vil tiltrække købere fra alle prisgrupper. Ioniq 6 er dog ikke den eneste bil i dette segment, der kan tilbyde dig en masse.
Som sådan vil vi nævne biler, der ligner Hyundai Ioniq 6, og fortælle dig, hvad du kan forvente af hver enkelt. Tesla Model 3 er dens naturlige rival, da den sandsynligvis er den mest populære relativt prisbillige elektriske firedørs sedan til fire døre. Polestar 2 bliver også ofte sat op mod Ioniq 6, og disse tre elektriske sedler er alle relativt ens.
Vi er også nødt til at nævne den nyligt afslørede Volkswagen ID. Aero, som grundlæggende er VWs bud på, hvordan fremtidens elektriske familie-sedan skal se ud. Der findes nogle dyrere elektriske sedler som Mercedes EQE eller Audi e-Tron, men disse er luksus-elbiler, mens Ioniq 6 ikke er det.
Som sådan vil vi gå i dybden med alle fire og forsøge at få dig til at forstå, hvorfor den ene er bedre end den anden. Så hvis du er på markedet for en elektrisk sedan til familien, vil du sandsynligvis få glæde af dette.
Hyundai Ioniq 6
Hyundai Ioniq 6 vil sandsynligvis starte et sted mellem 45.000 og 60.000 dollars afhængigt af model, udstyrsniveau og drivlinje. Ioniq 6 tilbydes med to batterivalg, et mindre 53 kWh-batteri med en rækkevidde på 220 miles eller det større 77 kWh-batteri med en estimeret rækkevidde på 320 miles. Det mest bemærkelsesværdige ved Ioniq 6 er dog udseendet, den attraktive pris og en rimelig stor rækkevidde.
Nogle mennesker vil ikke kunne lide den overdrevent digitaliserede føreroplevelse, da den måske ikke er let at forstå for alle. Ioniq 6 er også mindre praktisk sammenlignet med sin billigere bror, Ioniq 5. I bund og grund er det en Ioniq 5 pakket ind i skinnende papir med mere stil og forhåbentlig mere substans.
Tesla Model 3
Tesla Model 3 starter ved ca. 48.000 dollars, mens den topspecificerede Performance-model starter ved 65.000 dollars. Du kan købe Model 3 med batteristørrelser fra 52kWh til 82kWh, hvor førstnævnte model har en rækkevidde på 200 miles, mens sidstnævnte model med større batteri har op til 310 miles rækkevidde, hvilket begge er meget lig Ioniq 6.
Model 3 er den sjoveste at køre af alle disse modeller, især i dens Performance-trim. Det er også en af de mest teknologisk avancerede biler her med overlegne autonome kørselsteknologier og det bedste infotainmentsystem fra fabrikken. Pasform og finish kunne være bedre, og interiøret kunne være lidt mere ordinært og sjovt.
Polestar 2
For 50.000 dollars kan du købe Polestar 2 på entry-level niveau, mens topspec-modellerne koster over 75.000 dollars, hvilket gør Polestar 2 til den dyreste bil her. Det er til en vis grad forståeligt, da Polestar 2 bruger de materialer af højeste kvalitet her og føles mest luksuriøs. Med sit 75 kWh-batteri kan Polestar 2 køre 270 miles, hvilket er et rigtig godt resultat.
Polestar 2 klarer bump rigtig godt og har en rigtig flot finish på interiøret. Rækkevidden kunne være lidt bedre, og AWD er forventeligt med en så høj indgangspris. Det er rimeligt at forvente, at ingen anden bil her føles lige så luksuriøs som Polestar 2, men mange af dem er bedre EV’er.
Volkswagen ID. AERO
Den sidste bil, vi vil nævne her, er den kommende VW ID. Aero, som måske er det bedste valg af kuldet, hvis alt, hvad VW siger, rent faktisk bliver til virkelighed. Til at begynde med er ID. Aero kan nemt starte under 37.000 dollars, hvilket ville gøre den til den billigste bil her. Topmodellerne kan også starte på omkring 50.000 dollars, hvilket også er imponerende.
Med sit 77 kWh-batteri siger VW, at ID. Aero kan køre 385 miles på en enkelt opladning, hvilket ville gøre den til den bedste bil her. Pladsmæssigt er ID. Aero kunne også stjæle kronen og være den mest rummelige af alle biler i sit segment. Det ser godt ud for ID. Aero, men vi bliver nødt til at vente og se, hvordan det kommer til at spille ud om et par måneder, når de første testbiler begynder at komme på vejene.
FAQ-sektion
Er Hyundai Ioniq 6 den bedste bil i sit segment?
Hyundai Ioniq 6 er bestemt en virkelig interessant bil med mange fordele til sit navn. Til at starte med ser Ioniq 6 godt ud både indvendigt og udvendigt og har masser af teknologi. Model 3 Performance vil dog sandsynligvis være den mest populære bil i dette segment i et stykke tid, og den er også den sjoveste at køre med den bedste køreegenskaber.
VW ID. Aero er den billigste bil her og forhåbentlig også den med den bedste rækkevidde. Polestar 2 er sandsynligvis den mest luksuriøse bil, hvilket betyder, at alle fire biler er fantastiske, og det er umuligt at vælge én til at tage kronen.
Er Hyundai Ioniq 6 en luksusbil?
Ved første øjekast ligner Ioniq 6 måske en ægte luksusbil, hvilket er en rigtig god ting, men i virkeligheden kan den ikke rigtig røre ved “ægte” luksus-EV’er. Dette er tydeligt i det øjeblik, du tager et kig på dens pris og det faktum, at Hyundai ikke rigtig er et luksusbilmærke.
Hvornår kan jeg købe Hyundai Ioniq 6?
Hyundai siger, at du kan bestille din Ioniq 6 fra november 2022, mens de allerførste biler skulle rulle ud engang i begyndelsen af 2023. Det er endnu ikke klart, hvor lange ventelisterne bliver, men det er rimeligt at forvente, at man skal vente 6 måneder på en Ioniq 6, hvis man tager udgangspunkt i Ioniq 5’s leveringstider.