Selv om BMW’er er luksusbiler, der er berømte for deres tilfredsstillende køreoplevelse, bliver de hurtigere nedskrevet end de fleste andre bilmærker. Den største grund til det er stigmatiseringen af BMW-kørere. Uerfarne eller hensynsløse chauffører betyder aggressiv kørsel og mindre vedligeholdelse, hvilket i høj grad sænker prisen på brugte BMW’er ned, hvilket ofte gør dem til en god handel.
De fleste nye tyske biler falder hurtigt i værdi af nogle af de samme grunde som BMW. Lad os tage et kig på hvorfor.
Nedbrydeligt gummi
En af de største årsager til, at BMW’er deprecierer hurtigt, er brugen af nedbrydeligt gummi, som den tyske regering har pålagt alle bilproducenter i landet. Alle større bilproducenter i Tyskland som Porsche, Volkswagen, Opel, BMW, BMW, Audi, Mercedes-Benz og andre følger disse retningslinjer.
Syntetisk gummi holder meget længere end 10 år, men er blevet forbudt. På grund af det nedbrydelige gummi, der anvendes, har mange dele på din gennemsnitlige BMW tendens til at gå i stykker efter nogle få års brug. Dette er en af hovedårsagerne til, at brugte BMW’er går så let i stykker, da deres plastikdele er nedbrydelige og ikke syntetiske.
Hvis tyske biler blev bygget med de samme gummidele som japanske biler eller amerikanske biler er, ville deres motorer sandsynligvis være ustoppelige og ville holde i mange år.
Reparationer af BMW’er er mere komplicerede, end de burde være
Tyske biler, nemlig BMW’er, er slet ikke nemme at arbejde på. En simpel reparation burde tage 2-3 timer, men på en BMW eller Mercedes-Benz ville det tage dobbelt eller tredobbelt så lang tid, og ikke at forglemme er lønomkostningerne meget højere.
På trods af at en gummipakning måske koster mindre end 10 $ i sig selv, kan det i sidste ende koste mere end 1.000 $ at udskifte den, da det vil tage et par timer for en mekaniker at nå den på grund af en enorm V12-motor, der knap nok passer ind i motorrummet, hvilket gør det næsten umuligt at nå en enkelt bolt for at fjerne den.
Når man husker på, at ældre biler har brug for flere reparationer end nyere biler, bliver alt dette indregnet i prisen, da man normalt forventer reparationer, når man køber en brugt bil. Dette er en af hovedårsagerne til den hurtige værdiforringelse af BMW-køretøjer.
Nye bilister vælger ofte BMW’er
Der er et stigma omkring BMW-kørere for at være aggressive, uerfarne og uhøflige. Aggressiv kørsel forårsager slitage på både interiør, udvendige dele og motoren i dit køretøj. BMW-chauffører er idioter, eller i det mindste fremstiller film dem sådan.
På trods af at filmene øger forbrugernes bevidsthed om bilmærket verden over, får det dig også til at tro, at hvis du køber en BMW brugt, er den måske allerede på randen af ødelæggelse.
Uanset om dette er sandt eller ej, sænker det i høj grad prisen på brugte BMW’er. Det virkelige problem her er, at der er mange nye bilister, der hopper ind i BMW’er, og uerfarne bilister betyder mindre vedligeholdelse af køretøjet, hvilket fører til værdiforringelse og motorskader med tiden.
Leasingbiler tegner sig for mere end 50 procent af BMW-køretøjerne
Udbud og efterspørgsel spiller en stor rolle i prisdannelsen for ethvert produkt derude, uanset dets mærkeimage. Da der er mange leasede BMW’er, betyder det, at der er en stor tilstrømning af 2- og 3-årige BMW’er, der rammer brugtbilsmarkedet. Jo flere biler der er af en bestemt model på markedet, jo mere konkurrence er der om at sælge, så prisen falder kraftigt.
Første års afskrivning på BMW-modeller er brutal. BMW, der er et statussymbol, er afhængig af, at kunderne nyder duften af ægte læder i en bil, som forsvinder efter den første ejer. Når man leaser en bil, og garantien er ved at udløbe efter det tredje år, er man desuden tilbøjelig til at se på, hvordan man hurtigt kan komme af med den.
Mange mennesker ved dette og er ikke villige til at købe en brugt BMW, medmindre det er med stor rabat, da de skal betale for reparationer efter garantien.
BMW er en bil med præcis ingeniørkunst
Da BMW’er er et køretøj med præcis teknik, har de brug for ordentlig vedligeholdelse og service. Hvis din bil er uden for garantien, og den er blevet repareret hos en lokal mekaniker, som ikke er autoriseret til at udføre BMW-reparationer, kan de have gjort mere skade end gavn på bilen.
Ejerne har en tendens til at sælge deres biler lige før de viser tegn på behov for et større serviceeftersyn eller en større reparation af en grund. Efter et par af disse salg har offentligheden nu fået forståelse for, at de skal være på vagt over for svigagtige BMW-sælgere.
Mange anmeldere fortæller, at hvis du forsøger at spare penge ved ikke at udskifte alle komponenterne i din BMWs kølevæskesystem regelmæssigt (hver hundrede tusinde kilometer), kan du ende med en sprængt hovedpakning, som det vil koste mere end 4.000 dollars at reparere.
Problemer med at købe en brugt BMW
Hvad er de mest almindelige problemer, som brugte BMW’er oplever?
De mest populære BMW-modeller oplever almindelige problemer som fejl på tandremmen, fejl i elektronikken og en højtryksbrændstofpumpe, hvilket kan resultere i dårlig acceleration og få din motor til at stamme ved højere hastighed. Dette kan beskadige den yderligere eller endda forhindre den i at vende overhovedet.
Kan det betale sig at købe en brugt BMW-bil?
BMW’er er bestemt ikke for alle. BMW-biler giver ren køreglæde, men til prisen af en hel del reparationsomkostninger. I sidste ende kan den stærkt nedsatte pris på en brugt BMW ende med at koste dig meget mere i form af reparationer og ejeromkostninger.
Husk det, når du køber en brugt BMW. På trods af sine problemer leverer BMW kraft og underholdning som ingen anden bil, hvilket gør brugte BMW’er til et populært valg. Du skal bare sørge for at finde en, der er blevet passet godt på og hvis i god stand.
Hvilke er de mest pålidelige BMW-modeller?
De mest pålidelige BMW-modeller, du kan købe, er E90 325i og 328i. 1990’ernes BMW’er i 3-serien blev berømte for deres næsten skudsikre motorer, der har tendens til at holde mere end 200.000 eller endda 300.000 miles i nogle tilfælde. Andre gode BMW’er at købe er BMW 3-serien fra 2000 – 2006, som har en tilsvarende pålidelig drivlinje.