2022 Porsche Cayenne vs Mercedes GLE

2022 Porsche Cayenne er en af de mest velafrundede mellemstore luksus-SUV’er, fordi den fås i næsten alle tænkelige versioner. Du kan få en klassisk SUV Cayenne, en coupé Cayenne, en diesel Cayenne, en hybrid Cayenne, en superbil rivaliserende Cayenne og en Cayenne, der tilbyder nok drejningsmoment til at kickstarte en uddøende planet.

Mercedes GLE fra 2022 er en direkte konkurrent til Cayenne, men den fås ikke i samme variation som Cayenne. GLE underbyder også Cayenne, når det kommer til prisen, og det er ret åbenlyst, for Cayenne virker faktisk som et produkt af højere kvalitet.

Disse to er nogle af de mest populære mellemstore familie-SUV’er, der kan klare både ydeevne og komfort med en lille fordel i forhold til offroad. Man kan roligt sige, at der næppe er nogen, der vil tage nogen af disse to ud af de slagne veje, men hvis de gør det, er det godt at vide, at de kan.

Alt i alt synes Cayenne at være det overlegne valg, fordi den er mere eftertragtet, mere luksuriøs, hurtigere, mere pålidelig og holder sin værdi bedre. GLE er ikke en dårlig SUV, den er faktisk en virkelig imponerende pakke, men Cayenne er simpelthen på et andet niveau.

2022 Porsche Cayenne – Porsches flagskibs-SUV

2022 Cayenne starter ved 69.000 dollars for den almindelige Cayenne-model, der byder på en 2,9L turboladet V6’er med 335 hk. For 79.000 dollars kan du få den begrænsede udgave Porsche Cayenne Platinum Edition, som er en særlig pakke til nogle få Cayenne-modeller. Cayenne E-Hybrid til 83.300 dollars tilbyder den samme motor ud over en elmotor til en samlet ydelse på 455 hk.

  Er Mercedes bedre end Rolls-Royce?

Cayenne S til 86.800 $ får 434 hk fra den samme V6, mens Cayenne GTS til 109.000 $ får den fuldgyldige 4,0L V8 med 453 hk. Cayenne Turbo til 129.000 $ får også V8’eren, men effekten er øget til 541 hk, mens Cayenne Turbo S E-Hybrid til 165.300 $ tilføjer en elmotor for en samlet ydelse på 670 hk.

Cayenne GT er den højeste Cayenne-model med 631 hk og en latterlig pris på 180.800 dollars. Det er også værd at nævne, at alle Cayenne-modeller også fås som coupé. Cayenne ser truende, dynamisk og sofistikeret ud både indvendigt og udvendigt, og den formår at se og føles mere luksuriøs ud end GLE’en.
Cayenne er ikke lige så rummelig som GLE, men den udnytter den tilgængelige plads meget godt. Cayenne er mere pålidelig, holder sin værdi bedre og er meget mere spændende at køre.

2022 Mercedes GLE – Den bedste Mercedes familie-SUV

2022 Mercedes GLE-serien starter med GLE350 til 56.150 kr. som får en glansløs 2,0L 4-cylindret turbomotor med 4 cylindre og 255 hk. Selv om denne motor ganske vist er effektiv, kan den simpelthen ikke sammenlignes med nogen af Cayenne-motorerne, både hvad angår raffinement, smidighed og ydeevne.

Det er også værd at nævne, at GLE350 ikke leveres med 4MATIC som standard, hvis du vil have det, skal du betale 2.000 dollars ekstra i tillæg til den udbudte pris. GLE450 4MATIC til 63.950 $ er en SUV, der er mere på linje med Cayenne, fordi den tilbyder en 3,0L turbo-V6’er med 362 hk. Coupe GLE fås ikke med 2,0L-motoren, og alle Coupe GLE’er leveres med 4MATIC fra fabrikken.

  Bedste Mercedes Youngtimer

GLE 45 AMG til $74.150 får den samme 3,0L-motor, men med en kraftig effektforøgelse til 429 hk. Den dyreste GLE er GLE 63 AMG Coupé, der koster 117.000 dollars og har omkring 600 hk fra sin 4,0- BiTurbo V8-motor. GLE ligner mere en klassisk familie-SUV, og først når du hopper ind i en AMG-model, begynder den at se lidt mere ungdommelig ud.

GLE er mere rummelig end Cayenne, og den byder på et mere futuristisk udseende interiør, men kvaliteten er ikke på niveau med Cayenne. Det er også værd at nævne, at 9G-automatikken, der findes i GLE, ikke er lige så raffineret som den, der findes i Porsche.

Konklusion – Cayenne er en bedre bil

Selv om Mercedes GLE koster mindre og har mere effektive motorer, er Cayenne et klart skridt opad både i kvalitet og ydeevne. Cayenne fås i mange forskellige udstyrsniveauer og konfigurationer, mens GLE kun er sin pris værd at betale, hvis du vælger enten de 6-cylindrede motorer eller V8-motorerne.

Cayenne tilbyder også et interiør af højere kvalitet, der kan matche GLE, når det gælder funktionalitet. Cayenne er mere pålidelig, holder sin værdi bedre og er mere eftertragtet takket være et Porsche-badge.

Køremæssigt tilbyder Cayenne en klar fordel i forhold til ydeevne, mens GLE altid er afdæmpet, selv i de højeste AMG-versioner.

FAQ-afsnit

Er Porsche Cayenne 2022 mere effektiv end Mercedes GLE?

Den mest effektive ikke-hybridversion af Cayenne er standardmodellen af Cayenne, som er vurderet til 19MPG i byen og 23MPG på motorvejen. E-Hybrid Cayenne er ikke så meget bedre, fordi den tilføjede elmotor kun er der for at øge ydeevnen og ikke fokuserer så meget på effektiviteten.

  Er Mercedes GT pålidelig?

Når det er sagt, er den 4-cylindrede 2,0L GLE350 på begynderniveau vurderet til 19 MPG i byen og 26 MPG på motorvejen, hvilket betyder, at den ikke er så meget mere effektiv, samtidig med at den er den mest effektive GLE.

Er Porsche Cayenne 2022 mere pålidelig end Mercedes GLE?

Ifølge flertallet af pålidelighedstabeller og undersøgelser ligger Porsche som mærke altid tæt på toppen, mens Mercedes enten ligger et sted i midten eller langt nede i bunden. Dette gælder både for Cayenne og GLE, fordi Cayenne faktisk er en mere pålidelig bil.

Med hensyn til vedligeholdelse koster Cayenne betydeligt mere end GLE, men det er til dels derfor, at den er mere pålidelig.

Er Porsche Cayenne 2022 mere sikker end Mercedes GLE?

Begge disse mellemstore luksus luksus-SUV’er i premiumklassen er så sikre som de kan blive. Det betyder, at de begge er udstyret med alle de nyeste software-sikkerhedsfunktioner såsom automatisk bremsning, kollisionsforebyggende systemer, parkeringssensorer, kameraer, blindvinkelassistent, lane keep assist, adaptiv fartpilot og cross-traffic alert.

Hvis du vil have de sikreste versioner af disse to, skal du bruge en del penge på ekstraudstyrspakker, og det er her, at Cayenne koster en del mere i forhold til GLE.

James May

James store passion er biler. Han har udgivet indhold på Bil A2Z lige siden sitet blev startet op i foråret 2021.

Nyt på Bil A2Z