2022 Genesis GV80 vs Mercedes GLE

Tilbage i begyndelsen af dette århundrede lancerede Mercedes Mercedes ML-klassen, som var en af, hvis ikke den allerførste luksus-mellemstørrelse SUV’er på det tidspunkt. Spol frem 25 år, og GLE-klassen (den nye ML-klasse) er stadig en af de, hvis ikke den bedste mid-size luksus-SUV på markedet.

Mercedes har årtiers erfaring med at designe og fremstille nogle af de mest luksuriøse biler, som verden nogensinde har set. Alle nuværende Mercedes SUV’er er bygget på en arv af overlegen produktteknik, placering og filosofi, og det er derfor, at GLE er helt i top i dette segment.

For et par år siden dukkede Genesis imidlertid op som et nyvoksent luksusmærke med fokus på at lave biler, der burde kunne konkurrere med Mercedes, Audi, BMW, Volvo og Jaguar. GV80 er en Genesis-mellemstor SUV, der er designet til at konkurrere med GLE, samtidig med at den er mere overkommelig.

Selv om GV80 ser lovende ud, skal Genesis sandsynligvis bruge årtier på at lave luksusbiler for at kunne konkurrere med GLE. GLE er mere eftertragtet, mere luksuriøs, mere teknologisk avanceret, mere rummelig og fås med blødere, mere effektive og mere kraftfulde motorer.

2022 Genesis GV80 – Den nye middelstore luksus-SUV

Genesis GV80 starter ved 50.200 dollars for RWD 2.5T-modellen, som har en 2,5L 4-cylindret motor med 4 cylindre med 300 hk. Hvis du betaler yderligere 6.000 dollars, kan du opgradere til AWD-versionerne, som også kommer med en lidt bedre udstyrsliste, der omfatter ting som ventilerede sæder, trådløse opladere og et opvarmet rat.

Genesis-topmodellen GV80 3.5T til 60.800 dollars tilbyder en 3,5L V6 med 375 hk, men for 8.000 dollars mere kan du få topmodellen 3.5T Advanced, der kommer med 3. sæder og næsten alt, hvad Genesis har at byde på. Designmæssigt ser GV80 autentisk ud og er et frisk pust i forhold til de eksisterende mærker som Mercedes, BMW, Volvo og Audi.

  Hvad er den bedste Mercedes til en bilferie?

Dette tema fortsætter indvendigt, men GV80 er ikke nær så overdådig som GLE, selv om den byder på et rigtig lækkert interiør. Basismodellen GV80 er billigere og mere kraftfuld sammenlignet med basismodellen GLE, mens GLE tager kagen med mere kraftfulde præstationsmodeller, et mere tiltalende badge og mere passagerplads.

Man kan roligt sige, at GV80 er en imponerende pakke, da den tilbyder en hel del værdi for pengene. Det er dog en vanskelig opgave at gå hoved mod hoved med et mærke som Mercedes, især for et nyankomment mærke, der kun er begyndt sin luksusbilsrejse.

2022 Mercedes GLE-klasse – det søde punkt i Mercedes’ SUV-serie

Mercedes GLE350 starter ved 56.150 kroner, og den byder på en 2,0L 4-cylindret turbomotor med 4-cylindret motor med 255 hk. GLE350 leveres også som standard med RWD, og for 2.000 dollars mere kan du opgradere til 4MATIC-systemet, men Mercedes kræver ikke, at du skal betale for ekstra udstyr, hvis du kun ønsker 4MATIC-systemet.

GLE450 er drevet af en 3,0L turbo-V6’er med 362 hk med en pris på 63.950 dollars. GLE fås også som AMG-model, hvor de betydeligt dyrere GLE45 AMG- og topmodellerne GLE 63 AMG S kommer med motorer med henholdsvis 429 hk og 600 hk, men de sælges ofte for over 120.000 kroner.

Det er også værd at nævne, at GLE også fås i en mere sporty coupé-form. GLE ser mere ordinær ud sammenlignet med GV80, men ordinær i Mercedes-sammenhæng betyder stadig imponerende. Interiøret i GLE er mere teknologisk avanceret, og det føles og ser dyrere og mere luksuriøst ud.

  Hvilke Mercedes har digitalt instrumentbræt

9G-automatikken i GLE er bedre end den automatik, der findes i GV80, og den overordnede køreoplevelse er meget mere raffineret med GLE, især hvis du vælger AIRMATIC-luftfjedringen. GLE er bedre, men GV80 er en værdig konkurrent.

Konklusion – GLE tager den med lethed, men GV80 er en lovende start

Det er ret dristigt for et nytilkomment mærke pludselig at dukke op fra ingen steder og konkurrere med det potentielt mest imponerende luksusmærke af dem alle. Vi har set utallige forsøg fra mange andre nytilkomne mærker på at konkurrere med Mercedes, og man kan roligt sige, at næsten ingen af dem formår at røre ved nogen af Mercedes’ luksusfjer.

Men GV80 er nok en af de mest lovende nytilkomne luksus-mellemstor SUV’er til dato. Selv om den ikke kan matche GLE eller andre tyske luksus-mellemklasse luksus-SUV’er, er det stadig en lovende start, og hvis Genesis fortsætter med at forbedre GV80, vil GLE få en værdig konkurrent.

FAQ sektion

Er 2020 Genesis GV80 mere effektiv end Mercedes GLE?

Både entry-level 2.5T RWD GV80 og GLE350 non-4MATIC-versionen giver et kombineret MPG-resultat på 23MPG. GLE350 synes at tilbyde en mere effektiv oplevelse på motorvejen, mens GV80 er mere hjemme i byen.

Når du bevæger dig opad i serien, formår GLE450 at tilbyde mere effektive motorer takket være et kombineret MPG-resultat på 23MPG, mens GV80 er tættere på 20MPG. Alt i alt er begge disse to ens, når det gælder effektivitet på entry-level-niveau, mens GLE virker mere effektiv med en 6-cylindret motor.

  Hvad er den bedste Mercedes til høje personer?

Er 2022 Genesis GV80 mere pålidelig end Mercedes GLE?

På mærkeplan hører Genesis til blandt de allerbedste luksusbilmærker, når det kommer til pålidelighed, mens Mercedes ligger et sted i midten. Det betyder, at GV80 også kommer med en bedre forventet værdi sammenlignet med GLE, men hvis du udfører din vedligeholdelse korrekt, er forskellene ikke så store.

Som sådan koster GLE også flere penge at vedligeholde, hvilket er ret forventeligt, da det trods alt er en Mercedes.

Er Genesis lige så god som Mercedes?

Som tidligere nævnt er Genesis kommet godt fra start, når det kommer til deres allerførste luksusbiler, men de har lang vej foran sig, før de for alvor kan true mærker som Mercedes, BMW og Audi.

Disse tre tyske luksusmærker har været i gang med at lave luksusbiler i et stykke tid nu, mens Hyundai/Kia (ejere af Genesis) ikke har den store erfaring, når det kommer til at lave luksusbiler. Som sådan er Genesis ikke nær så god som Mercedes, men kun tiden vil vise, om dette vil ændre sig eller ej.

James May

James store passion er biler. Han har udgivet indhold på Bil A2Z lige siden sitet blev startet op i foråret 2021.

Nyt på Bil A2Z