Hvilke Mercedes har digitalt instrumentbræt

Hvilke Mercedes har digitale instrumentbrætter

Vi lever i en tid, hvor bilindustrien er fyldt med skærme. I dag er næsten hele bilindustrien i gang med et kapløb om at levere så mange skærme som muligt. Disse skærme udrydder fuldstændig behovet for egentlige knapper, som de fleste mennesker ender med at foretrække, efter at de har oplevet disse systemer.

Mercedes er helt sikkert en af dem, da alle Mercedes-modeller i dag leveres med Mercedes MBUX-infotainmentsystemet, der består af 2 skærme. En i måleapparatet og den anden i midterkonsollen.

Disse skærme tilbyder en masse funktionaliteter, herunder luksus- og sikkerhedsfunktioner, og næsten alle bilens funktioner styres direkte via infotainmentsystemet i bilen. Mercedes startede et udbredt udbud af digitale instrumentpaneler for så meget som 5-6 år siden nu.

Mercedes MBUX design

MBUX eller Mercedes Benz User Experience er et banebrydende system, der har til formål at fremtidssikre hele Mercedes-linjen. Hovedmålene med MBUX-systemet er intuitivitet, nem navigation, avanceret grafik og en masse bekvemmeligheds- og sikkerhedsfunktioner.

Systemet er centreret omkring de to store 10”-12”-skærme, den ene foran føreren og den anden i midterkonsolområdet. Disse to skærme har en skarp og klar opløsning og levende farver. Disse systemer er også udstyret med avancerede grafikprocessorer, der kan give en jævn og hurtig smartphone-lignende oplevelse.

Mercedes siger, at systemet er i stand til at lære efterhånden som tiden går, så alle de specifikke funktioner og indstillinger, som du kan lide, vil altid være let tilgængelige. Nogle modeller som f.eks. den nye A/CLA-klasse tilbyder ikke den komplette MBUX-opsætning med storskærm.

  Hvilket bilmærke har det bedste interiør - Audi, Mercedes eller BMW?

For disse modeller skal du vælge infotainment-opgraderingen, da skærmene på entry-level-niveau i disse modeller ser forfærdelige ud sammenlignet med den komplette MBUX-storskærmsopsætning.

Mercedes MBUX-funktioner

MBUX-systemet er ikke kun til show, da det tilbyder en masse luksus- og bekvemmelighedsfunktioner. Systemet bruges til klimakontrolopgaver, du kan også indstille de omgivende farver, mediekontroller, navigation, sædemassagefunktioner, lydindstillinger, bilindstillinger, systemforstyrrelser, opkaldsmenu og endda en duftdispenser i nogle modeller.

Systemet tilbyder også Apple Car Play og Android Auto for en nem telefon-til-bil forbindelse. Desuden kan de nyeste systemer også tilbyde fantastiske augmented reality-navigationsfunktioner, som helt sikkert vil hjælpe dig med at nå frem til din destination uden at dreje forkert.

Systemet tilbyder også flere USB-stik, et Wi-Fi-hotspot, Bluetooth-forbindelse, pakke med hjælp til trafikskilte, head-up display, tre års Live Traffic, Car-to-X kortopdateringer. Du kan også bruge systemet til at skræddersy dine indstillinger for Burmester-lydsystemet fuldstændigt til auditiv lykkeperfektion.

Nogle AMG-modeller tilbyder yderligere spororienterede funktionaliteter som f.eks. laptimere, præstationsmålere og en masse sportslige AMG-designberøringer og -layouts.

MBUX-betjening

Dette system er utroligt omfattende, og man kunne tro, at det kan være besværligt at betjene. Men Mercedes giver dig mulighed for at styre MBUX på den måde, du ønsker.

Hovedskærmen styres primært med touch-input, men den kan også styres med nogle få genvejsknapper eller med Mercedes’ stemmeassistent ved at sige ”Hey Mercedes”’. Stemmeassistenten er nu i stand til at forstå et spild af forskellige kommandoer og er faktisk brugbar.

  Hvordan kan jeg bestemme, hvilken model Mercedes jeg har

Cockpit-displayet styres med de kapacitive knapper, der findes på venstre side af rattet. Det er også værd at nævne, at du kan styre hovedskærmen via højre side af rattet.

Mercedes giver dig mulighed for at vælge layoutet af instrumentbrættet blandt et par forskellige muligheder. Den nye S-klasse fra 2021 tilbyder endda et 3D-instrumentbræt, hvilket er en premiere i bilbranchen. Disse systemer er banebrydende inden for moderne infotainment-skærmteknologier, og Mercedes og Audi tilbyder også de bedste softwareløsninger.

FAQ-afsnit

Er et digitalt instrumentbræt i bilen bedre end et analogt instrumentbræt?

Tja, formålet med et virtuelt cockpit er ikke kun at se cool ud, hovedårsagen er den mængde konfigurationsmuligheder, der følger med. Sådanne niveauer af konfiguration er ikke mulige på almindelige målerkasser. Nogle mærker som BMW tilbyder et digitalt instrumentbræt, men de tilbyder ikke så mange konfigurationsmuligheder som Audi eller Mercedes.

Et almindeligt analogt instrumentbræt ser måske lidt pænere ud, så nogle producenter som Porsche bruger en instrumentbrætopsætning, der er delvist digital og delvist analog. Denne opsætning ser mere eksklusiv ud, og den kombinerer på en måde det bedste fra begge verdener i én pakke.

Det meste af bilindustrien bevæger sig i retning af digitale instrumentbrætter, da de tilbyder mange flere funktioner, men hvad angår æstetik, vil et analogt instrumentbræt altid være pænere. Om nogle få år vil vi måske endda se en tilbagevenden af de analoge instrumentbrætter, da folk allerede er lidt trætte af alle de skærme, der er i bilen.

  Hvilken Mercedes SUV er den største?

Er det digitale instrumentbræt standard eller en mulighed i nyere Mercedes-modeller?

Nogle Mercedes-modeller i den højere ende, som f.eks. S-klassen, har i flere år haft et digitalt instrumentbræt som standard. Men det er kun den nyeste generation af E-Klasse, der tilbydes med et digitalt instrumentbræt som standard. I dag leveres alle Mercedes-modeller med et digitalt instrumentbræt som standard.

Den eneste forskel er størrelsen på skærmen, opløsningen og funktionerne. Den store skærm er blevet et omdrejningspunkt i de fleste moderne tyske luksusbiler, så hvis du vælger den største og mest avancerede skærmopsætning, vil det helt sikkert appellere til brugtmarkedet længere hen ad vejen.

Hvilken bilproducent tilbyder den største skærm i bilen på markedet, og hvor distraherende er de?

Selv om Mercedes S-klasse 2021 tilbyder en kolossal central infotainmentskærm, er der ingen, der kan matche Tesla i dette aspekt. Da den skærm, der findes i Model S og Model X, er helt enorm. Det får en lidt til at undre sig over, hvor distraherende disse skærme kan blive.

Og de er distraherende, især dem, der findes i nogle Tesla-modeller, som slet ikke tilbyder en skærm på instrumentbrættet. Tesla Model 3 har kun den centrale skærm, og alle instrumentbrættets oplysninger er lidt uden for dit synsfelt. Dette kan udgøre et sikkerhedsproblem, hvis du ikke er vant til en sådan opsætning.

James May

James store passion er biler. Han har udgivet indhold på Bil A2Z lige siden sitet blev startet op i foråret 2021.

Nyt på Bil A2Z