Hvilke Mercedes-modeller har AIRMATIC?

Hvilke Mercedes-modeller har AIRMATIC?

Mercedes AIRMATIC-luftfjedringssystemet blev introduceret med W220 S-klassen, og siden da er mange nyere Mercedes-limousiner og SUV’er blevet tilbudt med denne affjedringskonfiguration.

Generelt består bilens affjedring af en stålspiralfjeder, men AIRMATIC-systemet bruger luft til at give enten en pudeagtig kørsel eller en dygtig kurveknuser med et enkelt tryk på en knap.

Denne opsætning består af en justerbar dæmpning, som også øger bilens dynamiske egenskaber yderligere, og den giver også en mere eftergivende køreindstilling. Fordelene ved et så sofistikeret system er temmelig mange, og derfor ligger AIRMATIC-systemet i toppen af fødekæden for bilophæng.

AIRMATIC

AIRMATIC-systemet blev indført for at tilbyde en variabel affjedring, der kan tilpasse sig til den specifikke vejkvalitet og kørestil. Listen over fordelene ved et sådant system i forhold til en mere traditionel spiralophængskonfiguration er temmelig lang og bestemt værd at overveje,

AIRMATIC-systemet tilbyder automatisk automatisk niveauregulering, hvilket betyder, at bilen aktivt kompenserer for den ekstra vægt fra last og passagerer i et forsøg på at give perfekt køreegenskaber og også forbedre brændstofeffektiviteten.

***
Tjek også dette: Den perfekte gave til bilejeren!
***

Systemet er også i stand til at justere højden automatisk i specifikke scenarier som f.eks. motorvejskørsel, bilen vil sænke sig ned, og dette vil forbedre bilens aerodynamiske egenskaber, hvilket vil øge brændstofeffektiviteten yderligere.

Dette system tilbyder også akselhævning for problemfri frihøjde, specifikke valgbare køretilstande og profiler afhængigt af din stil og adaptiv dæmpning. Adaptiv dæmpning gør det muligt for bilen at forblive så flad som muligt under intense opbremsninger eller accelerationer, hvilket drastisk forbedrer håndteringen og den generelle komfort.

  Hvilken er bedst - AMG eller M Power?

AIRMATIC Mercedes sedans

Den mindste Mercedes-sedan er C-Klassen, og C-Klassen kan også fås med AIRMATIC-systemet som ekstraudstyr. Uden AIRMATIC-systemet tilbyder C-Klassen anstændige præstationer, men hvis du vil have en ægte Mercedes-Benz-oplevelse i den mindre C-Klasse, er en AIRMATIC-ophængning et must.

Den nyeste mellemklasse Mercedes E-klasse leveres med AIRMATIC-fjedring som standard, og systemet tilbyder også den samme funktionalitet, som ses i andre Mercedes-limousiner. E-Klassen er vokset ganske betydeligt i størrelse og vægt i løbet af de sidste par år, og AIRMATIC-systemet er bestemt med til at give en plysset kørekvalitet.

AIRMATIC-systemet blev først introduceret til S-klassen, og den nyeste S-klasse byder på det mest avancerede AIRMATIC-system hidtil. Systemet er i stand til yderligere automatiske niveaureguleringsfunktioner, og det indeholder også yderligere komfort- og endda sikkerhedsfunktioner i tilfælde af en sidekollision.

Det forventes, at alle Mercedes-limousiner vil have AIRMATIC som standard om nogle få år, da Mercedes fortsætter med at udvikle systemet. På det seneste er AIRMATIC-systemet helt sikkert blevet et af de definitive aspekter af en ægte Mercedes-Benz-oplevelse.

AIRMATIC Mercedes SUV’er

Alle større Mercedes SUV’er er udstyret med AIRMATIC-ophæng, mens de kompakte SUV’er GLA og GLB endnu ikke tilbydes med AIRMATIC-ophængsopsætningen.

GLC følger lidt det samme princip som C-Klassen, men kun i SUV-form. Det betyder, at AIRMATIC-systemet ikke er udstyret som standard, men du har mulighed for at tilvælge det i forskellige pakker alt efter tidspunkt og marked.

GLE leveres dog med AIRMATIC-systemet som standard, og hvis det kombineres med E-ACTIVE BODY CONTROL, er affjedringen i GLE den mest avancerede SUV-affjedringssætning i Mercedes’ historie.

  Er en Mercedes SUV dyr at vedligeholde?

Det samme gælder også for GLS, da disse systemer også er i stand til ret avancerede off-road-egenskaber. GLS’er og GLE’er udstyret med den valgfrie E-ACTIVE BODY CONTROL er bogstaveligt talt i stand til at hoppe og danse, det er en sand historie.

FAQ-afsnit

Hvor meget koster AIRMATIC-systemet at købe eller reparere/udskifte?

Den oprindelige pris for AIRMATIC-ophænget er et sted mellem 1.000-4.000 USD. Det afhænger af mange faktorer, f.eks. behovet for at vælge en hel pakke som ekstraudstyr for at få AIRMATIC-systemet, og omkostningerne og pakkerne varierer på de forskellige markeder.

AIRMATIC-systemet koster i gennemsnit 700-800 USD at reparere, men dette kan også variere meget fra bil til bil. Systemet er dog ikke designet til at holde hele livet, en forventet levetid for systemet er omkring 10-15 år, herefter vil systemet ikke være lige så kompetent som det var engang, og udskiftningspriserne svinger over det hele.

Er AIRMATIC-systemet pålideligt?

Dette spørgsmål er ret tricky, da det er ret svært at besvare dette spørgsmål med et simpelt ja eller nej. Systemet er ret komplekst, og det er ingen hemmelighed, at AIRMATIC-systemet ikke er vurderet som skudsikkert eller uforgængeligt.

De tidlige versioner af AIRMATIC-systemet har en masse problemer, og de var bestemt ikke pålidelige. Det moderne system forventes at tilbyde alt det, man kan håbe på, hvis man sørger for al den nødvendige vedligeholdelse og lejlighedsvise eftersyn.

  Hvor længe holder Mercedes viskerblade?

Den forreste affjedring er en smule mindre pålidelig, da den bærer mere vægt end den bagvedliggende. Desuden kan den måde, som bilen er blevet behandlet på gennem årene, tage hårdt på affjedringssystemet, så hvis du køber brugt, anbefales det altid at foretage et grundigt eftersyn.

Hvad er de almindelige problemer med AIRMATIC-ophæng?

Mange af de komponenter, der udgør AIRMATIC-ophænget, har en forventet levetid. Således forventes luftfjederstangsaggregatet at holde ca. 105000 miles, efter at du har krydset disse miles, bør du lytte omhyggeligt efter en hvæsende lyd, som ville indikere, at en luftblærefejl er ved at finde sted.

Selve luftfjedrene er også beregnet til ca. 115000, og luftfjedrene er normalt det problem, man oftest oplever med AIRMATIC-systemet. Det er ret almindeligt at opleve lækage, så hvis den ene side er højere end den anden, er det sandsynligvis luftfjedrene, der går amok.

Andre systemer, der er kendt for at fejle, er selve dæmpene, hvilket resulterer i pitching og en ret mærkbar forringelse af kørekvaliteten. Førerhøjdesensorer er også kendt for at fejle, og det samme gør ventilblokkene og selv kompressoren efter ca. 125000 km.

James May

James store passion er biler. Han har udgivet indhold på Bil A2Z lige siden sitet blev startet op i foråret 2021.

Nyt på Bil A2Z