Volvo V50 er en kompakt svensk stationcar baseret på den kompakte S40 sedan og blev produceret mellem 2004 og 2012. S40 sedanen stoppede produktionen, fordi salgstallene begyndte at falde hurtigt, men S40 og V50 formåede at sælge rigtig godt, fordi Volvo flyttede mere end en million af disse.
Volvo V50 ser ud til at være en rimelig pålidelig bil, fordi den platform, som den er baseret på, er blevet brugt på et par tidligere Volvo-modeller. Det betyder, at V50 har formået at udjævne de fleste af sine problemer i løbet af produktionen. Som sådan er de senere V50-modeller mere pålidelige end de tidligere modeller.
De mest almindelige Volvo V50-problemer er bremsesystemrelaterede, motorrelaterede og affjedringsrelaterede. V50 har også tendens til at lide af elektriske problemer og problemer med styresystemet. De fleste af disse kan løses, før de overhovedet opstår, hvilket betyder, at de ikke bør opstå, hvis du vedligeholder bilen godt.
Uanset hvad er V50 for det meste en pålidelig bil, hvilket gør den til en ret populær brugtbilsalternativ. V50 kommer også med en pænt afbalanceret drivlinje, som burde kunne tilfredsstille alle dine behov fra starten.
Volvo V50 – Problemer med bremser
Vakuumtrykpumpen, der styrer bremserne, er kendt for at fejle på V50, hvilket betyder, at de fleste V50-modeller lider af disse problemer. Hvis du opdager, at din V50 ikke kan standse ordentligt, bør du tage den ind til en diagnose og løse problemet hurtigst muligt, da bremserne er et vigtigt aspekt af sikkerheden på vejen.
Volvo-specialister siger, at dette problem for det meste skyldes ventilen på vakuumpumpen, som skal udskiftes, når den begynder at forårsage problemer. Heldigvis er det ret nemt at løse dette problem, hvilket betyder, at du bør være tilbage på vejen på ingen tid.
Volvo V50 – Motorproblemer
Motorerne i V50 er kendt for at være ret robuste, men det er kølevæskesystemet, der er forbundet med den, ikke. Hvis du derfor bemærker en brændende lugt efter at have kørt bilen, er der stor sandsynlighed for, at køleslangen, der forbinder kølevæsketanken og aftapningsslangen, er utæt.
Problemet her er, at denne lækage ikke vil få den tilsvarende motoradvarselslampe til at lyse, og den kan derfor skade motoren for altid. Sørg derfor for at være meget opmærksom på motortemperaturen og de førnævnte lugte, der kommer fra under motorhjelmen.
Volvo V50 – Problemer med affjedring
Som nævnt er motorerne i V50 ganske vist robuste, men ekstremt tunge. Derfor har de en tendens til at slide på affjedringen fra tid til anden, hvilket typisk resulterer i en ujævn kørekvalitet. Desuden er V50 også kendt for at lide af problematiske nedre styretarme, som også er et almindeligt problem.
Hvis du hører kliklyde fra hjulene, er det sandsynligvis kontrolarmene, der er skyld i dette. Heldigvis kan begge disse problemer løses relativt hurtigt og billigt.
Volvo V50 – Elektriske problemer
Et af de mest almindelige elektriske problemer, som V50 har tendens til at opleve, er forbundet med A/C, mere specifikt A/C-kondensatoren. Kondensatoren sidder foran på bilen og er ikke særlig godt beskyttet. Det betyder, at sten og alle former for snavs har en tendens til at komme i kontakt med både forbindelserne og selve kondensatoren.
Andre almindelige elektriske problemer i V50 omfatter også en defekt bredskærm i lydsystemet, som har tendens til at slukke og ikke længere reagerer. Nogle ejere har også klaget over, at deres V50-modeller har tendens til at aktivere tyverialarmen uden nogen åbenlys grund.
Volvo V50 – Problemer med styresystemet
Når du styrer din V50, skal du sørge for at lytte efter høje lyde, da disse kan være et klart symptom på en defekt servostyringspumpe. Når du låser styresystemet helt, har pumpen tendens til at komme i kontakt med A/C-akkumulatoren og forårsager derfor disse høje lyde.
Dette er et forholdsvis almindeligt problem med V50, og problemet opstår, fordi enten servostyringspumpen eller A/C-kondensatorophænget er blevet slidt. For at løse dette, skal du blot besætte disse to igen, og de høje lyde vil sandsynligvis stoppe.
FAQ sektion
Er Volvo V50 det værd?
Ja, det er den, men kun hvis du er ude efter en sådan bil. Som nævnt er V50 en kompakt stationcar, der har til formål at kombinere luksus fra en Volvo sedan med det praktiske fra en Volvo stationcar. I betragtning af at V50 er så pålidelig, som den er, er den faktisk en velkommen tilføjelse til enhver familie derude.
V50 har også mange af de grundlæggende ting gjort rigtigt, fordi den er smidig, rummelig, sikker og veludstyret. Det giver en ret sammenhængende oplevelse, og V50 synes at være en relativt populær brugt Volvo stationcar af netop disse grunde.
Hvilken Volvo V50-motor er bedst?
De bedste Volvo V50-motorer er 2.4, 2.4i og T5. Disse tre synes at kombinere pålidelighed, smidighed, raffinement, effektivitet og kraft bedst. Disse tre er heller ikke de dyreste motorer at vedligeholde, hvilket gør dem perfekte fra næsten alle vinkler. Hvad angår dieselmotorer, er 1.6d den bedste.
Du bør undgå at købe 1,8L- og 2,0L-benzinmotorerne og dieselmotoren fra før 2010 på 1,6d. Disse har tendens til at være de mest problematiske uden at tilbyde andre overlegenheder i forhold til de ovennævnte motorer.
Hvor længe kan en Volvo V50 holde?
Volvo V50 kan holde et par hundrede tusinde kilometer uden at have brug for større eftersyn. Mange online kilder angiver, at V50 kan holde 200k miles uden problemer, mens andre mener, at V50 kan holde dobbelt så meget.
Uanset hvad, skal du vedligeholde den, for at den kan holde selv 100.000 miles. Den gode nyhed er, at V50 ikke er så dyrt at vedligeholde, fordi der er mange reservedele til rådighed, og bilen er ikke så kompleks i sin konstruktion.