Almindelige Mercedes Distronic fejl og problemer

Mercedes Benz Distronic-systemet er en fartpilot af Mercedes-mærket, der er designet til at bremse dig og holde din bil inden for linjerne, mens du kører op til 120 miles i timen. Systemet er ganske vist nyttigt, men det er ikke designet til at erstatte din generelle særlige opmærksomhed, men snarere til at supplere den.

Systemet er primært afhængig af tre forskellige radarer placeret foran bilen, herunder en langtrækkende radar og to korttrækkende radarer. Når du aktiverer systemet, vises et grønt ratsymbol på dit kombiinstrument for at indikere, at systemet er aktiveret og konstant overvåger kørslen.

Selv om systemet normalt fungerer efter hensigten, er der et par ulemper ved det, herunder problemer, der opstår på grund af beskidte kameraer, beskidte eller defekte sensorer, forkerte dækstørrelser og -tryk, problemer med hjulhastighedssensorer, elektriske problemer eller alle mulige eksterne forstyrrelser.

De fleste af disse systemer kan nemt afhjælpes, hvilket er noget, du skal gøre, hvis du ønsker at fortsætte med at bruge systemet. Hvis du fornemmer, at systemet er ved at blive uroligt, skal du sørge for ikke at bruge det, før du tager din bil til en uddannet Mercedes-specialist.

***
Tjek også dette: Den perfekte gave til bilejeren!
***

Almindelige Mercedes Distronic-problemer

  • Snavset kamera
  • Beskidte eller defekte sensorer
  • Forkert dækstørrelse eller -tryk
  • Problemer med hjulhastighedssensor
  • Elektriske problemer
  • Interferens fra eksterne kilder

Et snavset kamera

Et af de mest almindelige problemer i forbindelse med et defekt Distronic-system er et snavset kamera, især om vinteren. De fleste eksperter siger, at du bør vaske din bil mindst en gang hver anden uge om vinteren for at holde bilen pæn og for at holde alle de eksterne systemer i stand til at fungere korrekt.

  Hvad er den hurtigste Mercedes Benz?

De fleste moderne Mercedes-biler har mindst et enkelt kamera til bakgear, men nogle modeller i den højere ende har langt flere. Disse kameraer kan kun fungere, hvis de er rene, ligesom alle andre kameraer derude.

Beskidte eller defekte sensorer

Som tidligere nævnt er et beskidt kamera et ubrugeligt kamera, og det samme gælder for sensorerne. De fleste moderne nærhedssensorer kan fungere med betydelige mængder snavs på sig, men det betyder ikke, at de kommer til at fungere problemfrit.

Hvis systemet registrerer problemer med sensorerne, vil systemet sandsynligvis fungere dårligt for ikke at skabe yderligere problemer. Desuden er disse sensorer ikke lavet til at holde for evigt, hvilket betyder, at de nogle gange har brug for vedligeholdelse eller endog fuldstændig udskiftning.

Forkert dækstørrelse og -tryk

Mercedes Distronic-systemet skal være korrekt kalibreret til både dækstørrelse og dæktryk. Dette er ikke kun tilfældet med Distronic-systemet, men snarere med en masse bilrelateret teknologi. Dit speedometer og kilometertæller skal også kalibreres, hvis du ændrer din dækstørrelse, da den tilhørende rotationsmasse er forskellig.

Dæktrykket er også kendt for at forstyrre systemet af og til. Hvis dette sker mere end én gang, vil systemet sandsynligvis koble helt fra for ikke at skabe yderligere problemer.

Problemer med hjulhastighedssensor

Hjulhastighedssensoren er beregnet til at måle den hastighed, hvormed dækket roterer. Dette er naturligvis en vigtig komponent, når det drejer sig om at bestemme, hvor hurtigt bilen kører. Hvis dette system begynder at give problemer, vil det sandsynligvis påvirke både Distronic, din traction control, dit ABS og mange andre assistentsystemer.

  Hvorfor Mercedes er dårlige biler

Som sådan skal du diagnosticere problemet korrekt, før du fortsætter din køretur, da en defekt hjulhastighedssensor kan påvirke din sikkerhed i betydelig grad.

Elektriske problemer

De mest almindelige elektriske problemer, som også påvirker Distronic, skyldes batteriet, generatoren og alle de tilhørende systemer. Dit batteri skal forsyne alle dine assistentsystemer med strøm, og generatoren skal forsyne dit batteri med strøm.

Hvis der opstår problemer i den elektriske afdeling, vil din bil sandsynligvis begynde at opføre sig uhensigtsmæssigt. Dette kan ofte slå et utal af førerassistentsystemer fra, herunder Distronic.

Ekstern kildeforstyrrelser

Alle dele af radarteknologien arbejder med et bestemt frekvensspektrum for at indsamle og sende data. Hvis et eksternt elektrisk felt, signal eller en magnet forstyrrer disse frekvenser, kan de muligvis påvirke, hvor effektive disse radarsystemer kan være.

Næsten alle er klar over, at der findes radar jammere, hvilket betyder, at de også kan bruges til at forstyrre Distronic. Dette er ikke ofte tilfældet, men det er en konkret mulighed.

FAQ-afsnit

Er Mercedes Distronic sikkert?

Dette system har aldrig været tænkt som et altomfattende autonomt køresystem, men snarere som et ekstra lag af sikkerhed og bekvemmelighed. Hvis alt fungerer efter hensigten, er systemet som sådan ikke kun sikkert, men det øger også din generelle sikkerhed, da det overvåger alt, hvad der sker omkring dig.

Hvis systemet fejler af en eller anden grund, vil det sandsynligvis få dig til at tage fuld kontrol over rattet, og din sikkerhed bør derfor ikke blive påvirket. Dette giver kun mening, hvis du virkelig er opmærksom hele tiden.

  Almindelige Mercedes E320 problemer

Er Mercedes Distronic det værd?

Mercedes Distronic-systemet er et ret smart stykke teknologi, der er designet til at gøre dine ture mere glidende og mindre stressende. Hvis du bruger størstedelen af din køretid på at cruise på motorvejen eller i overfyldt stop-and-go-trafik, er dette system virkelig nyttigt.

Hvis du ikke kører din bil så ofte, og du nyder at have kontrollen 100 % af tiden, eller hvis du simpelthen ikke stoler på disse systemer, er det bedre at springe det over.

Er Mercedes Distronic det bedste adaptive fartpilot-system?

Mercedes Distronic er et af de bedste adaptive fartpilotsystemer på planeten, og de vigtigste rivaler er Tesla AutoPilot og Cadillacs imponerende adaptive fartpilot Super Cruise. Desuden tilbyder de fleste premium-mærker i dag, herunder Audi og BMW, også avanceret adaptiv fartpilot.

Det betyder, at forskellene mellem disse ikke er væsentlige. De adskiller sig dog, når det gælder sammenhængskraft og raffinement, og her er Tesla AutoPilot den bedste. Funktionalitetsmæssigt er de fleste af disse ens, nogle tilbyder dog mulighed for vognbaneskift som Mercedes og Tesla, men det er alligevel mere eller mindre en gimmick.

James May

James store passion er biler. Han har udgivet indhold på Bil A2Z lige siden sitet blev startet op i foråret 2021.

Nyt på Bil A2Z