Er Polestar og Volvo det samme?

Polestar var oprindeligt navnet på et svensk raceteam, som Jan “Flash” Nilsson først opfandt som Cyan Racing-teamet i 1996, før teamet blev købt af Christian Dahl, som senere omdøbte teamet til Polestar i 2005.

10 år senere har Volvo meddelt, at de har købt Polestar for at gøre det til et internt tuningmærke på samme måde som Mercedes købte AMG. Det betyder, at Polestar oprindeligt var for Volvo, hvad AMG er for Mercedes, men alt dette ændrede sig et år senere, da Polestar blev et separat selskab med fokus på at lave elbiler i luksusklassen.

Volvo er i øjeblikket ejet af Geely, en kinesisk megaselskab, der solgte mere end 2 millioner biler sidste år, som købte 50 % af aktierne i Polestar, mens de resterende 50 % er ejet af Volvo. Det betyder, at Polestar nu er et separat selskab, der har til formål at frigøre sig fra Volvo i de kommende år for at skabe sit eget separate brand image.

Selv om Polestar og Volvo deler mange dele med hinanden, er alle Polestar-modeller designet på separate platforme. Det betyder også, at Volvo vil fortsætte med at lave deres elbiler, som potentielt set endda kan konkurrere med Polestar-biler.

Volvo – Virksomheden

Volvo er en svensk multinational virksomhed med hovedsæde i Göteborg, Sverige. Volvo som virksomhed tilbyder både forbrugerbiler, luksusbiler, erhvervskøretøjer og endda alle former for marine- og industrisystemer og finansielle tjenester i forbindelse med deres oprindelige markedsintentioner.

Volvo blev købt af Geely tilbage i 2010, men den oprindelige virksomhed går tilbage til begyndelsen af 1900-tallet, hvor de var kendt for produktion af kuglelejer. I dag har Volvo til opgave at øge sin tilstedeværelse både inden for luksusbilsegmentet og erhvervskøretøjssegmentet.

  Hvorfor stoppede Volvo med at fremstille C30?

Volvo er en af de største leverandører af tunge lastbiler og busser, hvilket betyder, at dette er en stor del af det, Volvo laver. Hvad angår biler, har Volvo imidlertid til formål at blive en fuldgyldig konkurrent til veletablerede tyske luksusmærker som Audi, BMW og Mercedes.

Volvo SUV’er er i øjeblikket en af de mest eftertragtede SUV’er på markedet, især XC90, XC60 og XC40. Volvo tilbyder også konkurrencedygtige sedaner som S60 og S90 og masser af eftertragtede og kvalitetsfremstillede stationcars som V60.

Polestar – Det nye selskab

Lige siden Tesla kom med sine elbiler, har hele bilverdenen besluttet at følge efter med deres varianter af elbilen. Fordi interessen for elbiler er vokset hurtigt de seneste år og ikke viser nogen tegn på at aftage, genopstår mange andre mærker med deres egne elbiler, og mange nye elbilmærker som Polestar, Lucid og Rivian er ved at blive født.

Volvo og Geely besluttede, at det ville være bedst at skabe et separat luksus-elbilmærke, som kun fokuserer på at designe luksuselbiler. Dette giver Polestar mulighed for at skabe et mere fokuseret og bæredygtigt brand image, især når man tænker på, at Volvo er kendt for at lave dieselbiler og -busser.

Som sådan kom Polestar på markedet i 2017 med Polestar 1, som senere blev fulgt op af udgivelsen af Polestar 2 i 2020. Polestar sigter mod at øge sin markedstilstedeværelse 5-doblet inden udgangen af 2025 ved at frigive mindst 3 nyere modeller.

  Polestar vs. Jaguars pålidelighed - hvilken er bedst?

Den luksuriøse elektriske sports-SUV Polestar 3 skulle se dagens lys i 2022, mens en større SUV og en luksus-sedan skulle følge snart. Det er sikkert at sige, at Polestar er ved at blive et konkurrencedygtigt elbilsfirma, fordi de udelukkende er fokuseret på at tilbyde de bedste elbiler.

Fremtiden for biler og kulstoffri transport

Med mere end 54 % af amerikanerne, der er villige til at overveje enten en hybridbil eller en EV som deres næste bilkøb, synes det indlysende, at vi er i begyndelsen af en eventuel bevægelse mod mere bæredygtige transportmidler.

Alt dette gør det muligt for virksomheder som Polestar at fokusere på at designe elbiler, fordi de bør være de mest populære biler på markedet i fremtiden. Selv om vi ikke kan forudsige, hvornår dette vil ske, er det højst usandsynligt, at den hurtige popularitetsvækst for elbiler vil aftage inden for den nærmeste fremtid.

Hybridbiler er også begyndt at omfatte næsten alle nyere modeller derude, men de betragtes som trinbræt mellem ICE-biler og fuldgyldige elbiler, hvilket betyder, at slutmålet er at fjerne fossile brændstoffer fuldstændigt og dekarbonisere transporten fuldt ud.

FAQ-afsnit

Skal jeg købe Polestar 2?

Hvis du er interesseret i at købe en elbil som din næste bil, bør du tjekke Polestar 2 ud, fordi denne konkurrencedygtige elbil tilbyder en hel del for pengene. Fordi den er peget direkte imod Tesla Model 3 bør Polestar 2 klare sig godt, hvad angår det direkte salg.

  Kan du sove i en Volvo XC90?

Når det er sagt, har den nuværende Polestar-chef sagt, at de ikke er interesseret i at blive “Tesla-dræbere”, fordi de ønsker at skabe en selvstændig mærkeidentitet med fokus indad i stedet for udad.

Skal jeg købe Polestar 1?

Polestar 1 er en fantastisk flot hybridbil, der er lavet for at vise, hvad Polestar kan gøre. Det betyder, at denne bil er lidt af et halo-produkt, der kun er tænkt til at øge Polestars mærkeimage. Som sådan bør du overveje at købe Polestar 1, hvis du virkelig kan lide bilen.

Selv om den koster mere end 150.000 dollars, og det er meget usandsynligt, at du vil kunne finde en plads til fabriksallokering, bør du ikke tabe så mange penge, fordi Polestar 1 angiveligt allerede er udsolgt, selv om interessen for helt nye Polestar 1-modeller stadig eksisterer.

Hvorfor designer Volvo stadig elbiler?

Volvo er et mærke med et veletableret mærkeimage, som næppe vil ændre sig uden en fuldstændig omstrukturering af virksomheden og uden at bruge obskønne summer på markedsføring. Det er derfor, Polestar blev et separat mærke, fordi de kan præge deres mærkeimage fra bunden uden at foretage nogen justeringer.

Polestar skal som sådan repræsentere en anden type mærkefilosofi end Volvo, hvilket i teorien burde give en rimelig stor forskel mellem kommende Volvo- og Polestar elbiler.

James May

James store passion er biler. Han har udgivet indhold på Bil A2Z lige siden sitet blev startet op i foråret 2021.

Nyt på Bil A2Z