Problemer med Skoda 7-trins DSG-gearkasse med 7 gear

Skoda Octavia

Den 7-trins DSG-gearkasse blev introduceret af Volkswagen-koncernen i 2008. Den 7-trins DSG-gearkasse findes i mindre biler med forhjulstræk, såsom Skoda, Volkswagen Polo MK5, Volkswagen Golf og SEAT Ibiza. Ikke desto mindre, hvad er problemerne med Skoda 7-trins DSG-gearkasse med 7-trins gearkasse?

Selv om Skoda 7-trins DSG-gearkassen er pålidelig og yder godt, har den også flere problemer. Nogle af problemerne med Skoda 7-trins DSG-gearkassen er eksterne lavtrykslækager, interne hydrauliske højtrykslækager, slitage af dobbeltkobling, TCU-fejl og fejl i den elektrohydrauliske styreenhed.

Hvad er de almindelige problemer med Skoda 7-trins DSG-gearkassen?

Interne hydrauliske højtrykslækager

Desværre er det almindeligt, at biler med 7-trins DSG-gearkasser får hydrauliske højtrykslækager. I de fleste tilfælde skyldes det problemer med pakningen i systemet. Bemærk, at enheden sidder i et metalhus, som forbindes til DSG-gearkassen med en pakning og skruer. Hvis nogen af disse dele slides eller beskadiges, kan der derfor opstå lækager.

Desuden er højtrykslækager meget almindelige på akkumulatormonteringen, der er skruet ind i ventilhuset. Som de fleste problemer med gearkassen er det tidskrævende og dyrt at løse dette problem. Desuden bliver brugeren nødt til at ombygge eller udskifte hele den mekatroniske enhed for at løse problemet.

Eksterne lavtrykslækager

Det mekatroniske system lider under mange problemer, der gør, at føreren oplever symptomer som forkerte gearskift, hårde gearskift eller endda tab af kørsel. Hvad mere er, kan føreren bemærke eksterne lavtrykslækager. Ligesom ovenstående problem kan eksterne lavtrykslækager også være forårsaget af problemer med pakningssystemet.

For at løse dette problem skal du være tvunget til at være tvunget til at genopbygge mekatronikken eller udskifte den helt og holdent. Det er også meget dyrt at reparere og reparere.

  Er Skoda Favorit en god bil?

TCU-fejl

Transmissionskontrolenheden, som også kaldes transmissionskontrolmodulet eller gearkassekontrolenheden, styrer elektroniske automatgeartransmissioner. Hvis denne del svigter, vil din gearkasse ikke fungere korrekt. Den vigtigste årsag til, at TCU’en svigter, er et overbelastet eller brændt modul. I de fleste tilfælde skyldes dette en overbelastning af spænding eller strømstyrke.

Da der er så mange ting, der kan forårsage, at TCU’en eller TCM’en svigter, skal du tage din bil til en professionel mekaniker for at få stillet en diagnose. Hvis TCM’en er kortvarig, skal du udskifte den, men i andre situationer kan du blive tvunget til at udskifte den mekatroniske enhed.

Slid af dobbeltkobling

DSG-koblingerne på den 7-trins DSG-gearkasse har to individuelle skiver i friktionsmaterialedesign, der er placeret i én enhed med to betjeningsmembraner. Og da de er fremstillet af det samme materiale som den almindelige kobling til manuelle gearkasser, lider de også under samme slitage.

For at løse dette problem skal du udskifte dobbeltkoblingsenheden, før den bliver slidt op. Producenten anbefaler, at koblingerne udskiftes hver 60.000 til 80.000 miles.

Fejl i den elektrohydrauliske styreenhed

Den elektrohydrauliske styreenhed leveres med al den mekanik, der er nødvendig for at styre de skiftegafler, der griber ind i selve gearene. Desuden er den placeret på siden af gearkassen, hvis denne del svigter, vil gearkassen ikke fungere korrekt.

Hvis du opdager, at den elektrohydrauliske styreenhed er gået i stykker, skal du udskifte den for at løse problemet.

FAQ

Er den 7-trins DSG-gearkasse pålidelig?

Ja, den 7-trins DSG-gearkasse er ret pålidelig. Gearkassens levetid afhænger dog normalt af, hvor godt brugeren vedligeholder gearkassen. I de fleste tilfælde holder den 7-trins DSG-gearkasse i mere end 100.000 km. Men hvis bilen ikke køres korrekt, kan det være, at gearkassen ikke engang når over 40.000 miles.

  Skoda Scala - Almindelige problemer & fejl

Hvor længe holder den 7-trins DSG-gearkasse?

Det afhænger af, om der er tale om en våd eller tør 7-trins DSG-gearkasse med 7 gear. I Skoda’s tilfælde er det en tør 7-trins DSG-gearkasse. Bemærk, at en tør 7-trins DSG-gearkasse med 7 gear har en kort levetid på ca. 60.000 til 80.000 miles. Hvis koblingen derimod glider meget i løbet af dens levetid, kan det være, at gearkassen ikke holder så længe.

På den anden side holder den våde 7-trins DSG-gearkasse med 7 gear længere, da den har en levetid på ca. 150.000 miles, hvilket er næsten dobbelt så lang som en tør DSG-gearkasse med 7 gear. Det skyldes, at en våd DSG-gearkasse er meget skånsommere for koblingerne.

Skal en 7-trins DSG-gearkasse have et olieskift?

Ja, en 7-trins DSG-gearkasse kræver et olieskift for at yde ekstraordinært godt. Det anbefales at skifte olie til DSG-gearkassen hver 40.000 miles. Desuden skal du afhængigt af din bil muligvis skifte olie og oliefilter. Så al gearkassens automatiske transmissionsolie skal skiftes for at sikre en smidig drift af gearkassen.

Hvordan forebygger du fejl i DSG-gearkassen?

På trods af at DSG-gearkassen er meget pålidelig, kan den stadig svigte hurtigere end den anbefalede tid, hvis den ikke bliver passet godt på. Ikke desto mindre kan du stadig forebygge fejl i DSG-gearkassen ved at tage flere forholdsregler. Nogle af disse forholdsregler omfatter bl.a:

  • Undgå at starte bilen forkert
  • Undgå at bruge speederen til at holde bilen på skråninger
  • Undgå at opskifte, når du bremser eller omvendt
  • Undgå at sætte bilen i neutral
  • Lad ikke foden slippe bremsen
  • Undgå at sætte neutral, når du kører ned ad bakke
  Skoda Felicia - Almindelige problemer & fejl

Hvilken DSG-gearkasse er den bedste – våd eller tør DSG-gearkasse?

Den våde DSG-gearkasse har flere fordele end den tørre DSG-gearkasse. Først og fremmest er den våde DSG-gearkasse mindre udsat for slitage sammenlignet med en tør DSG-gearkasse. Desuden fungerer olien i en våd DSG-gearkasse som et smøremiddel, der er med til at reducere friktionen og forlænge gearkassens levetid. Desuden har våde DSG-gearkasser tendens til at være mere pålidelige og kræver mindre vedligeholdelse.

Afsluttende tanker

Skoda 7-trins DSG-gearkassen med syv gear har vist sig at være pålidelig og holdbar i både seks- og syvtrinsvarianter. Når du kører flere kilometer, bør du dog begynde at opleve nogle problemer undervejs. Men med den rette pleje og vedligeholdelse kan du nemt undgå nogle af de problemer, som brugerne af Skoda 7-trins DSG-gearkassen oplever.

James May

James store passion er biler. Han har udgivet indhold på Bil A2Z lige siden sitet blev startet op i foråret 2021.

Nyt på Bil A2Z