Almindelige problemer med Ford Fiesta EcoBoost-motoren

Ford Fiesta er en af de mindste og mest populære Ford-modeller i årtier. Fiestaen blev først udgivet tilbage i 1976 og har været i kontinuerlig produktion lige siden. I løbet af denne tid har Fiestaen affødt syv forskellige generationer, hvilket gør den til en af de mest langtidsholdbare Ford-modeller i produktion, kun overgået af Mustang og et par andre modeller.

Motormæssigt har Fiesta vedtaget to EcoBoost-motorer i de to seneste generationer. De fleste Fiesta-modeller leveres med Fords 1.0 EcoBoost-motor, mens den varme hatchback Fiesta ST leveres med Fords 1,5L EcoBoost-motor. 1.0L EcoBoost-motoren yder mellem 100 og 125 hk, mens 1.5L EcoBoost-motoren yder 200 hk.

Med hensyn til pålidelighed ser begge disse motorer ud til at klare sig fint, men du skal vedligeholde dem, hvis du vil have dem til at holde. Heldigvis er de ikke så dyre at vedligeholde, hvilket betyder, at de fleste ejere har en tendens til at passe på dem. De mest almindelige Ford 1.0 EcoBoost-motorproblemer er relateret til højtryksbrændstofpumper og olielækager.

De mest almindelige Ford 1.5 EcoBoost-motorproblemer er forbundet med kølesystemet og kulstofophobning. Alt i alt er de begge to gode, 1,0L EcoBoost er nok til 99 % af situationerne, mens 1,5L EcoBoost i ST er skabt til entusiaster.

Ford Fiesta EcoBoost motorproblemer – Ford 1.0 EcoBoost højtryksbrændstofpumpeproblemer

Den 3-cylindrede 1.0 EcoBoost-motor, der findes i Ford Fiesta, er en motor med direkte indsprøjtning, hvilket betyder, at den er lettere og mere effektiv end en tilsvarende motor med indirekte indsprøjtning. Dette medfører en lang række fordele, men det medfører også visse ulemper såsom kulstofophobning og endnu vigtigere, problemer med højtryksbrændstofpumpen.

***
Tjek også dette: Den perfekte gave til bilejeren!
***
  Ford Escape - Almindelige problemer & fejl

Problemet her er, at den pumpe, der anvendes i 1.0 EcoBoost-motoren, fungerer med et ekstremt hurtigt stempel, der skal skubbe brændstof ind i motoren på en meget aggressiv måde. Som sådan er pumpen, de tilsvarende brændstofventiler og brændstofreguleringsventilen alle udsat for fejl, fordi de udsættes for store belastninger i dagligdagen.

Ford Fiesta EcoBoost motorproblemer – Ford 1.0 EcoBoost olielækager

Ford 1.0 EcoBoost-motorerne leveres med masser af tætninger, pakninger og o-ringe, som alle er fremstillet af plastik. Som tiden går, har disse en tendens til at blive slidt hurtigt, især hvis de er monteret på betydeligt hårdere materialer som f.eks. aluminium eller stål. Når det uundgåeligt sker, vil du opleve olielækager.

Nøglen til at undgå potentielle skader forårsaget af olielækager er at inspicere disse komponenter, hver gang du servicerer bilen. Mangel på motorolie kan forårsage et væld af skadelige motorproblemer, som endda kan ødelægge motoren helt. Sørg også for at kigge efter synlige olielækager, oliebrændte lugte eller røg, der kommer fra motorrummet.

Ford Fiesta EcoBoost motorproblemer – Ford 1.5 EcoBoost køleproblemer

Ford 1.5 EcoBoost-motoren er løst baseret på sin storebror, 1.6 EcoBoost-motoren. Ford introducerede 1,5-motoren for at overholde skattegrupper i visse lande. Vi skal også nævne, at det er lykkedes Ford at gøre 1.5 EcoBoost lige så kraftig, hvis ikke endda kraftigere end sin større 1.6-modpart, hvilket bestemt er fantastisk. Begge lider dog under køleproblemer.

  Almindelige Ford V10 problemer

Problemet her er, at kølevæsken på en eller anden måde er i stand til at finde vej ind i forbrændingskammeret, hvilket uundgåeligt vil føre til lave kølevæskeniveauer, som kan overophede motoren, hvis ikke ligefrem ødelægge den. Dette har medført et stort gruppesøgsmål mod Ford, som stadig synes at dukke op.

Ford Fiesta EcoBoost motorproblemer – Ford 1.5 EcoBoost kulstofophobningsproblemer

Vi har allerede talt om, at motorer med direkte indsprøjtning på mange måder er bedre end motorer med indirekte indsprøjtning. Et godt eksempel herpå er, at en motor med direkte indsprøjtning har tendens til at være kraftigere, mere effektiv og bedre pakket end en motor med indirekte indsprøjtning af samme størrelse. Kulstofophobning er dog sandsynligvis det mest almindelige problem med motorer med direkte indsprøjtning.

Når brændstoffet passerer ind i motoren, kan det ofte medføre, at der ophobes kulstofaflejringer på motorens ventiler, hvilket kan begrænse luftstrømmen ind i forbrændingskammeret. Dette vil medføre ujævne brændstof- og luftblandinger, hvilket uundgåeligt vil resultere i mindre effekt. For en præstationsbil som Fiesta ST er manglende kraft det sidste, du ønsker. Så sørg for at betale et par hundrede dollars og rens motoren med Walnut-blæsningsmetoden.

FAQ-afsnit

Er Ford 1.0 EcoBoost en god motor?

Ford 1.0 EcoBoost er en rigtig god motor set fra mange forskellige perspektiver. Til at begynde med er det kun en 1,0L 3-cylindret motor, men den yder 125 hk, en effekt, som nogle producenter kun formår at opnå med 2,0L 4-cylindrede motorer. Desuden er 1.0 EcoBoost-motoren ekstremt effektiv, da den kan give op til 50MPG, hvilket er et seriøst godt tal for en benzinmotor.

  Er Ford Mustang Ecoboost en god bil?

Pålidelighedsmæssigt

James May

James store passion er biler. Han har udgivet indhold på Bil A2Z lige siden sitet blev startet op i foråret 2021.

Nyt på Bil A2Z