Almindelige problemer med Ford Edge EcoBoost-motoren

Ford Edge er en mellemstor crossover, der blev introduceret i 2006 og er blevet produceret løbende siden da. Det er også en af de mest populære og mest succesfulde Ford crossovers, der nogensinde er udkommet takket være dens størrelse, anvendelighed og værdi. Edge fås med to forskellige EcoBoost-motorer, en 2,0 l EcoBoost 4-cylindret motor og en 2,7 l V6 EcoBoost motor til den effektive ST-variant.

Hvad angår pålidelighed, ser disse to motorer ud til at være ret pålidelige, hvis du passer ordentligt på dem. 2,0L EcoBoost-motoren er designet til at give dig en ubesværet oplevelse, der ikke er tung i brændstofforbruget og ikke er for dyr i drift. På den anden side er 2,7L V6 EcoBoost-motoren med 2,7L meget dyrere, men meget sjovere at køre.

De mest almindelige Ford 2.0 EcoBoost-motorproblemer er forbundet med et revnet udstødningsmanifold og lavtryksbrændstofpumpen, mens de mest almindelige Ford 2.7L V6 EcoBoost-problemer er forbundet med motorens ventilstyringer og oliepumpelækager, der kan ødelægge motoren, hvis du ikke opdager dem i tide.

Alt i alt har begge disse motorer visse fordele og ulemper, og det hele koger ned til, hvad du lægger mest vægt på. Hvis du ønsker effektivitet, pålidelighed, lave driftsomkostninger og en mindre påvirkning af miljøet, skal du vælge 2.0L-motoren. Hvis du vil have kraft, spænding og ubesværethed, skal du vælge 2,7L V6-motoren.

Ford Edge EcoBoost motorproblemer – 2.0 EcoBoost problemer med revnede udstødningsmanifold

Under udviklingen af denne motor besluttede Ford, at det er bedst, at udstødningsmanifoldet er af rustfrit stål og placeret direkte på cylinderhovedet. Dette medfører visse fordele med hensyn til ydeevne og emballage, hvilket gør motoren kraftigere og mere effektiv, fordi den er lidt lettere og mindre indespærret.

***
Tjek også dette: Den perfekte gave til bilejeren!
***
  Er Ford Edge en god bil?

Men hvis du er tungt på speederen, eller hvis du har tendens til at bruge denne motor til bugsering og bugsering, kan du ofte opleve problemer med, at manifolden bliver alt for varm. Dette vil til gengæld trække sig sammen og udvide det rustfrie stålhus og i sidste ende forårsage hårfine revner, der i sidste ende kan sprænge turboladet helt.

Ford Edge EcoBoost motorproblemer – 2.0 EcoBoost problemer med lavtryksbrændstofpumpe

Ford EcoBoost 2.0L-motoren med 2,0L motor leveres med to brændstofpumper. Brændstofpumpen med lavere tryk bruges til at pumpe brændstoffet fra brændstoftanken til højtryksbrændstofpumpen, som sender brændstoffet med ekstremt højt tryk til motoren. Dette system er konstrueret af hensyn til effektiviteten, og fordi en enkelt pumpe ville arbejde alt for meget for at gøre dette på en effektiv og ensartet måde.

Problemet her er imidlertid, at der er placeret et brændstoffilter direkte mellem brændstoftanken og lavtryksbrændstofpumpen. Hvis dette brændstoffilter tilstopper (hvilket det på et tidspunkt vil gøre), vil det medføre en alvorlig belastning af lavtryksbrændstofpumpen, som skal arbejde rigtig hårdt for at levere det nødvendige brændstof til højtryksbrændstofpumpen. Sørg for at udskifte dette brændstoffilter, før noget af dette sker, da det kan forårsage yderligere skader på resten af brændstofforsyningssystemet.

Ford Edge EcoBoost motorproblemer – 2,7L V6 EcoBoost motor med 2,7L V6 ventilstyringsproblemer

Det ser ud til, at mange Ford 2,7L V6-modeller bygget mellem 2016 og 2017 lider af en defekt i forbindelse med cylinderhovedets ventilstyringer. Problemet her er, at dette vil forårsage en motorolielækage, der vil komme ind i forbrændingsmotoren og brænde af. Du vil ikke kunne se nogen oliepytter på jorden, hvilket er dårligt, da dette problem meget let kan gå ubemærket hen.

  Ford Explorer Pålidelighed

Dette vil øge dit samlede olieforbrug, så meget, at du vil gå igennem en liter olie hver 2000-3000 miles. Det mest tydelige symptom på dette problem er blå røg, der kommer ud af udstødningen. Den gode nyhed er, at Ford vil løse dette problem gratis, men kun hvis du opdager det i tide.

Ford Edge EcoBoost motorproblemer – 2.7L V6 EcoBoost oliepande utæt

Nogle Ford Edge ST-modeller fremstillet mellem 2015 og 2017 led af et problem i forbindelse med oliepanden, som ikke var korrekt forseglet med motoren. Dette vil medføre en betydelig oliepøl, der næppe kan gå ubemærket hen. Problemet her er, at oliepanden er lavet af plastik, mens motorblokken er lavet af aluminium, og det er virkelig svært at forsegle disse to materialer fuldstændigt, da det ene er betydeligt blødere.

Den gode nyhed er, at Ford vil løse dette problem gratis, så sørg for at finde den tilsvarende Ford service bulletin for dette problem.

FAQ-afsnit

Er Ford Edge 2.0L EcoBoost-motoren god nok?

Ford 2.0L EcoBoost-motoren har 250 hk og 280 lb-punkts drejningsmoment, hvilket af mange anses for at være mere end nok. Denne variant af Ford Edge kan kobles sammen med enten Fords intelligente AWD-system eller det almindelige FWD-system. En otte-trins automatgear er også med, og hele pakken er virkelig god for de fleste.

250 hk er virkelig meget for en 2,0L-motor i disse dage, så du burde ikke mangle kræfter på dine daglige ture. Hvis du dog ønsker mere kraft, kan du gå efter Ford Edge ST-modellen med dens 2,7L V6 EcoBoost-motor med 2,7L V6-motor.

  Almindelige problemer med Ford F150-transmission

Er Ford Edge 2.7L EcoBoost V6 en god motor?

Den 2,7L V6-motor, der findes i Ford Edge, er en langt mere effektiv motor end 2,0L-motoren i Edge-modellen på begynderniveau. V6’eren yder 335 hk og et drejningsmoment på 380 lb-ft, hvilket er 100 lb-ft mere end 2.0L EcoBoost-motoren.

V6’eren lyder også meget bedre og er en generelt mere jævn motor. Alt i alt er det virkelig svært at kritisere 2,7L V6’eren, da det er en rigtig god motor. Men med 335 hk og 380 lb-punkts drejningsmoment skal du ikke forvente effektivitetsresultater på topniveau.

Hvilken Ford Edge EcoBoost-motor er bedst?

Hvis du lægger vægt på omkostninger, brændstofeffektivitet og emissioner, bør du vælge 2,0L EcoBoost-motoren, der ikke er svag i sig selv, men den er bestemt ikke lige så kraftig som 2,7L EcoBoost V6-motoren. Hvis du derimod lægger vægt på kraft, fart, smidighed og at have den topspecificerede model, er Ford Edge ST med sin 2,7L EcoBoost V6 entusiastens valg gennem og gennem.

James May

James store passion er biler. Han har udgivet indhold på Bil A2Z lige siden sitet blev startet op i foråret 2021.

Nyt på Bil A2Z