Almindelige problemer med Ford 1.5 EcoBoost-motoren

Ford 1.5 EcoBoost-motoren er en af de nyeste Ford EcoBoost-motorer, da den først blev afsløret tilbage i 2014 som en lidt mindre version af den tidligere 1.6L EcoBoost-motor. Ifølge nogle få kilder gjorde Ford dette for at overholde de kinesiske afgifter, som er en del lavere for 1,5L motorer i forhold til 1,6L motorer.

Ford har dog gjort dette perfekt, da 1,5L-motoren er lige så kraftig som 1,6L-motoren med 181 hk. Som sådan giver denne motor en rigtig god balance mellem pålidelighed, brændstofeffektivitet, driftsomkostninger og effekt. Ingen motor er perfekt, da alle drivlinjer har visse begrænsninger og pålidelighedsproblemer, og det vil være emnet for denne artikel.

De mest almindelige problemer med Ford 1.5 EcoBoost-motoren omfatter problemer med kølesystemet, problemer med kulstofophobning, problemer med tilstopning af brændstofindsprøjtningsdyser og problemer med tændrør og spoler. Vi skal også nævne, at denne motor leveres med en turbolader, som for det meste er grunden til, at 1,5L kan yde 181 hk.

Hvis du passer ordentligt på denne motor, vil den sandsynligvis holde længe. På den anden side, hvis du ikke er konsekvent med din vedligeholdelse, vil 1,5L’eren komme til at lide på et tidspunkt.

Ford 1.5 EcoBoost – Problemer med kølesystemet

1,6L EcoBoost lider af relativt alvorlige kølerelaterede problemer, som endda har udløst et stort gruppesøgsmål mod Ford. Da 1,5L-motoren er løst baseret på 1,6L-motoren, omfatter disse problemer også 1,5L-motoren, men ikke i samme omfang. Hvorom alting er, så er 1,5L EcoBoost-motoren også omfattet af denne retssag. Det ser ud til, at køleproblemet er forbundet med motorblokken og motorhovedets design, men dette er ikke 100 % bekræftet.

***
Tjek også dette: Den perfekte gave til bilejeren!
***
  Ford Bronco Sport Pålidelighed

Nogle kilder hævder, at kølevæsken kan finde vej ind i forbrændingskammeret, og efter et stykke tid bliver kølevæskeniveauet for lavt og får motoren til at overophede, korrodere, få fejltænding og nogle gange endda til at gå helt i stykker. Der er ingen nemme måder at løse dette på, hvorfor vi bliver nødt til at vente, før dette gruppesøgsmål slutter, men mange ejere løste problemet ved at udskifte hele motoren under garantien.

Ford 1.5 EcoBoost – problemer med kulstofophobning

Ford 1,5L EcoBoost er en motor med direkte indsprøjtning, hvilket betyder, at den er tilbøjelig til at få kulstofaflejringer til at samle sig på ventilerne og dermed begrænse luftstrømmen til motoren. Dette vil medføre en vis belastning af motoren, men det er ikke sandsynligt, at det vil medføre alvorlige problemer. Uanset hvad er det bedre at rense dine ventiler, når det er nødvendigt, da det vil bevare din motorkraft for altid.

Hvis du fornemmer et tab af effekt, grov tomgang eller motorfejl, er der stor sandsynlighed for, at dine ventiler er dækket af kuldeaflejringer. Ifølge Ford-mekanikere er det ikke sandsynligt, at dette problem opstår mere end én gang på omkring 100.000 miles eller deromkring, hvilket betyder, at det ikke er noget, du skal gøre ofte. Uanset hvad, er det bedste, du kan gøre, at bruge Walnut-stråling til at rense ventilerne, hvilket sandsynligvis vil koste dig et par hundrede dollars.

Ford 1.5 EcoBoost – Tilstoppede brændstofindsprøjtningsdyser

Direkte indsprøjtningsmotorer har utallige fordele til dagligdags brug, men de har også visse iboende fejl, som skal behandles på den ene eller anden måde. Vi har allerede talt om problemer med kuldeaflejringer, men vi er også nødt til at nævne alle de problemer i forbindelse med tilstoppede brændstofindsprøjtningsdyser, som også er almindelige på motorer med direkte indsprøjtning.

  Ford Mustang Shelby GT350 Pålidelighed

Hvis du fornemmer, at din 1,5L-motor er langsomt kørende, går ujævnt i tomgang, har fejltændinger eller simpelthen har en forfærdelig brændstoføkonomi, er der stor sandsynlighed for, at dette skyldes tilstoppede brændstofindsprøjtningsdyser. For at løse dette skal du enten rense injektorerne, udskifte injektortætningerne eller udskifte injektorerne helt.

Ford 1.5 EcoBoost – Problemer med stik og spoler

Problemer med tændingsspoler og tændrør er ikke nødvendigvis et pålidelighedsproblem, da det er almindelige vedligeholdelsesbehov. Vi vil dog nævne dem her, fordi de er afgørende for motorens ydeevne på lang sigt. Fordi 1,5L EcoBoost er en motor med turbolader, kræver den stærkere gnister for at få den i gang.

Dette medfører uundgåeligt større belastning på stikkene og spolerne, hvilket får dem til at blive slidt hurtigere i modsætning til andre motorer, der ikke er turboladede. Disse “problemer” er ikke så almindelige som på større EcoBoost-motorer, da 1,5 L ikke er en særlig kraftig motor og ikke anvendes i tungere biler, der ofte har tendens til at trække og slæbe.

FAQ-afsnit

Hvor længe kan Ford 1.5 EcoBoost holde?

Hvis du passer ordentligt på den og udfører alle de nødvendige vedligeholdelsesarbejder, når det er nødvendigt, bør du nemt kunne nyde godt af din 1,5L EcoBoost-motor efter 100-150k miles. Du skal blot sørge for at foretage regelmæssig og korrekt service på bilen og ikke misbruge motoren.

Det er ekstremt vanskeligt at vurdere korrekt, hvor længe en motor kan holde, da der simpelthen er alt for mange variabler, der spiller ind. Nogle 1,5L EcoBoost-enheder vil sandsynligvis holde 200k, hvis ikke endda 300k miles, mens andre kan svigte ved blot 50k miles. Der er ikke enighed om en konsensus om dette emne, og det vil det nok blive ved med at være.

  Ford Expedition Pålidelighed

Er Ford EcoBoost 1.5 en god motor?

Ford 1,5L EcoBoost-motoren er en rigtig god motor af en række forskellige årsager. Til at begynde med er det en motor med lille slagvolumen, der giver mere kraft end mange betydeligt større motorer. For det andet er det en virkelig effektiv motor, der ikke bruger meget brændstof og ikke forbrænder ekstra olie, hvilket i sagens natur gør den billigere at køre.

For det tredje er denne motor også virkelig pålidelig og vil ikke ofte kræve reparationer. Når den gør det, er disse reparationer ofte forholdsvis overkommelige i betragtning af den effekt, du får fra denne motor.

Hvor meget kraft kan 1,5L Ford EcoBoost klare?

Det ser ud til, at 1,5L Ford EcoBoost-motoren kan klare op til 400 hk ifølge et par troværdige tuningkilder på nettet. Det er et ekstremt højt tal for en så lille motor, hvilket betyder, at der skal gøres mange ting for at sikre, at motoren rent faktisk kan klare 400 hk uden at sprænge i luften.

James May

James store passion er biler. Han har udgivet indhold på Bil A2Z lige siden sitet blev startet op i foråret 2021.

Nyt på Bil A2Z