Ford Focus Ecoboost – Almindelige problemer & fejl

Ford Focus Ecoboost - Almindelige problemer & fejl

Ford Focus Ecoboost er en af Ford-modellerne med kraftige og effektive Ecoboost-motorer. I modsætning til andre Ford Focus-modeller er denne særlige model mere effektiv, men har også den samme effekt og det samme drejningsmoment som almindelige Ford Focus-motorer. De første Ford Ecoboost-motorer havde dog flere problemer, før de blev forbedret.

Hvad er de almindelige problemer med Ford Focus Ecoboost-motorerne? Nogle af de almindelige problemer med Ford Focus Ecoboost-modellerne er overophedning af motoren, brændstofpumpe med lavere tryk, dårligt fungerende hovedpakning, kulophobning, problemer med brændstofindsprøjtning, revner i udstødningsmanifoldet og problemer med kølesystemet og meget mere.

Hvad er de almindelige problemer med Ford Focus Ecoboost?

Overophedning af motoren

Et af de største problemer med Ford Focus Ecoboost er overophedning af motoren. Dette problem er udbredt på 1.6 Ford Focus Ecoboost-motoren. Det anslås, at Ford måtte tilbagekalde over 360.000 Ford’er på grund af motoroverophedning, der kan føre til brand.

Dårlig funktion af hovedpakning

Et andet almindeligt problem med Ford Focus Ecoboost er, at hovedpakningen bliver dårlig. Bemærk, at dette er et almindeligt problem på gamle biler med mindst 150.000 miles. Dette problem opstår dog tidligt i nogle Ford Focus-modeller. Problemet er almindeligt på Ford Focus RS, da den er udstyret med den forkerte hovedpakning.

Olielækager

Olielækager er også almindeligt i Ford Focus Ecoboost med 1.6-motoren. De fleste af årsagerne til denne lækage kan knyttes til defekte motorpakninger, slidte olietætninger og dårlige forbindelser. Dette problem er dog let at løse ved normalt at udskifte en dårlig hovedpakning.

Brændstofpumpe med lavt tryk

Ecoboost-motorer er normalt udstyret med en lavtryksbrændstofpumpe og en højtryksbrændstofpumpe. Lavtryksbrændstofpumpens rolle er at trække benzin fra tanken og levere det til højtryksbrændstofpumpen, mens højtryksbrændstofpumpen leverer brændstof til brændstofindsprøjtningsdyserne.

  Mercedes GT 53 - Almindelige problemer & fejl

På grund af kulstofansamlinger kan det imidlertid ske, at lavtryksbrændstofpumpen ikke fungerer efter hensigten, hvilket fører til motorfejl og forkert luft- og brændstofblanding. Du skal fjerne kulstofansamlingen eller udskifte en dårlig brændstofpumpe.

Problemer med kølesystemet

Dette problem er almindeligt på både Ford Focus Ecoboost 1,5-liters og 1,6-liters motorer. Bemærk, at 1,5-liters motoren er den forbedrede version af den problematiske 1,6-liters motor. Kølesystemet udvikler problemer på grund af en konstruktionsfejl i motorblokken og -hovedet. Dette kan kræve en udskiftning af motoren.

Problem med brændstofindsprøjtning

Dette er et almindeligt problem i alle motorer med direkte indsprøjtning. Da Ford Focus Ecoboost er en motor med direkte indsprøjtning, skal du derfor forvente at få dette problem. Desuden er dette problem udbredt i den 1,5-liters Focus Ecoboost-model med 1,5 liter. Brændstofinjektoren på denne bil kan tilstoppes eller lække.

Når dette sker, kan du bemærke ujævn tomgang, lav brændstoføkonomi og motorfejl. Udskift den dårlige brændstofinjektor med en god for at løse problemet.

Udstødningsmanifold revner

Hvis du ejer en Ford Focus ST, kan du forvente at opleve dette problem. Det skyldes, at den er udstyret med den 2,0-liters Ecoboost-motor, som normalt oplever revner i udstødningsmanifolden. Specifikt har de fleste brugere af 2015-modelåret rapporteret om dette problem. Du bliver nødt til at udskifte det dårlige udstødningsmanifold.

Problem med slippende kobling

Et andet problem, der er almindeligt i anden generation af Ford Focus Ecoboost-modeller, er koblingsslipning. Flere brugere har rapporteret, at de ikke har problemer med at skifte gear. Dette skyldes den tørkoblede powershift-gearkasse med tørkobling. Du bliver nødt til at udskifte hele gearkassen for at løse problemet.

  Ved hvilken kilometerstand begynder Mercedes at få problemer?

Vandlækage

Vandlækage er almindeligt forekommende på alle Ford Focus-modeller. Denne model er ikke en undtagelse, da flere brugere har klaget over vand, der siver ind i bilens kabine. Dette skyldes defekte pakninger, som skal udskiftes for at løse problemet.

FAQ

Er Ford Focus Ecoboost en pålidelig bil?

Ja, Ford Focus Ecoboost er en pålidelig bil. Det skyldes, at mange pålidelighedsagenturer har givet Ford Focus Ecoboost en pålidelighed over gennemsnittet. Desuden registrerer de fleste Ford Focus Ecoboost-modeller færre problemer, hvilket gør dem endnu mere driftsikre. Nogle modeller som f.eks. modellerne med 1,0-liters EcoBoost-motorer er dog ikke så pålidelige.

Hvad er det høje kilometertal for Ford Focus Ecoboost?

Hvis du har til hensigt at købe en brugt Ford Focus Ecoboost, skal du sikre dig, at den har mindre end 150.000 miles. Dette skyldes, at de fleste Ford Focus-modeller begynder at udvikle alvorlige problemer efter at have overskredet 150.000 miles. Uanset hvad er det afgørende at inspicere en brugt Ford Focus for at undgå at få en dårlig handel, uanset hvor mange kilometer bilen har kørt.

Er det dyrt at vedligeholde en Ford Focus Ecoboost?

Det afhænger af flere ting. F.eks. er Ford Focus Ecoboost-modeller med 1.0-motorer mere problematiske end Ford Focus-modeller med 2,3- eller 1,5-liters motorer. Samlet set er det billigere at vedligeholde denne bil, da den kommer med færre problemer sammenlignet med dens konkurrenter. Desuden er Ford-reservedele ret billigere, hvilket reducerer vedligeholdelsesomkostningerne.

Hvad er den mindst pålidelige Ford Ecoboost-motor?

Titlen for den mindst pålidelige Ford Ecoboost-motor går til 1,6-liters- og 1,0-liters-motorerne. Den værste motor er 1,6-liters motoren, da den har haft flest tilbagekaldelser og problemer. For eksempel er 29 køretøjer med denne motor kendt for at være gået i brand. Nogle af de største problemer med denne motor er olielækager, lækage af kølevæske og overophedning af motoren.

  Mercedes W204 - Almindelige problemer & fejl

Hvad er den mest pålidelige Ford Ecoboost-motor?

Ford Ecoboost kan prale af forskellige sæt motorer, men den mest pålidelige motor er 3,5-litersenheden. Dette kan komme som en overraskelse, da det er den motor, der klages mest over i Ford Ecoboost-motoren. Det er dog ikke tilfældet, da den kun er monteret i den bedst sælgende Ford F-150-model. Derfor er der flere klager.

Bottom line

Ford Focus Ecoboost er ikke kun en dejlig kompaktbil, men den besidder også en af de bedste Ford-motorer på markedet. Ford Ecoboost-motoren er en af de fineste, da den er pålidelig. Ikke desto mindre har den også flere problemer, som brugerne bør være opmærksomme på, som beskrevet ovenfor.

Men med den rette pleje og vedligeholdelse kan Ford Focus Ecoboost holde i meget lang tid. Det er også vigtigt at bemærke, at Ford Focus Ecoboost med 1.6-motoren har flere problemer end andre Ford Focus Ecoboost-motorer, såsom 2.3-motoren.

James May

James store passion er biler. Han har udgivet indhold på Bil A2Z lige siden sitet blev startet op i foråret 2021.

Nyt på Bil A2Z