Ford Puma – Almindelige problemer & fejl

Ford Puma - Almindelige problemer & fejl

Ford Puma er en dejlig og stilfuld lille tre-dørs coupé. Den har også et lækkert interiør, masser af high-end teknologi, og den er praktisk. Men som de fleste biler har denne subkompakte SUV også flere problemer. Men hvad er de almindelige problemer med Ford Puma?

Nogle af de almindelige problemer med Ford Puma er bremseproblemer, motorfejl, defekt varmelegeme, motorproblemer, ru motor, lækage af bremsevæske, smeltning af rattet og slibelyd ved gearskifte. Bemærk, at disse problemer er almindelige på Ford Puma, men forekommer i forskellige modelår.

Så før du anskaffer dig en brugt Ford Puma, er det vigtigt at kende nogle af de problemer, som du vil støde på undervejs.

Hvad er de almindelige problemer med Ford Puma?

Motorfejl

Dette er et af de første problemer, som Ford Puma-ejere kan støde på. De fleste brugere har rapporteret, at motoren har fået en fejltænding efter at have rundet de 50.000 miles. Når dette problem begynder at opstå, vil du høre en tikkende lyd fra motoren. Du bliver nødt til at udskifte kamremmen for at løse problemet.

Defekt varmelegeme

Dette er et almindeligt problem med Ford SUV’er. Desuden er dette problem også meget almindeligt på Ford Fiesta, da de deler det samme varmelegeme. Et defekt varmelegeme vil få indstillingen til at sidde fast på varm eller kold luft. Hvis det er tilfældet, skal du kontrollere og udskifte varmeapparatets kontrolventil, da den hurtigt bliver slidt op.

Problemer med bremser

Hvis du ønsker at købe en brugt Ford Puma fra 1997 til 1999, er dette et problem, som du bør holde øje med. Problemet skyldes en defekt bremsetværaksel og -fjeder. Hvis den ikke udskiftes, kan det føre til accelerations- og bremseproblemer. For at løse problemet skal du udskifte den slidte fjeder og krydsaksel.

  Ford Transit Connect Pålidelighed

Problemer med motoren

Uanset om du køber en ny eller gammel Ford Puma, er dette et problem, som du bør være klar til at håndtere. Det skyldes normalt en defekt TPS, som afgiver et forkert signal. Den bedste måde at løse dette problem på er ved at installere en ny sensor. Du bør dog også inspicere sensorens stik og sikre dig, at der ikke løber vand ud.

Høje omdrejninger og tab af effekt

Når du har kørt flere kilometer på din Ford Puma, kan du forvente høje omdrejninger og effekttab, når du accelererer over 4000 omdrejninger pr. minut. Dette sker normalt på grund af slidte tændrør, et dårligt luftfilter eller et dårligt brændstoffilter. Undersøg disse dele, og udskift dem om muligt.

Rå motor

Et andet almindeligt problem, som Ford Puma oplever, er motoren, der kører i tomgang. Hvis motoren begynder at gå i tomgang, bør du kontrollere udstødningens iltsensor og spolepakken. Udskift den beskadigede del for at slippe af med problemet.

Slibende støj ved gearskifte

Nogle brugere har klaget over slibende støj ved gearskifte. Dette problem er almindeligt i gamle Ford Puma-modeller. Problemet kommer fra toppen af koblingspedalen. For at løse dette problem skal du udskifte hele koblingsenheden.

Lækage af bremsevæske

Dette problem er almindeligt i 2000 Ford Puma. Hvis bremsevæsken begynder at lække, vil du se advarselslampen lyse op. Det betyder, at der er en lækage ved forbindelsen mellem bremseslangen og hjulcylinderen. Sørg for at stramme slangen for at slippe af med problemet.

FAQ

Er Ford Puma pålidelig?

Det afhænger af, hvilken Ford Puma du taler om. Hvis det er den nyeste generation af Ford Puma, er den meget pålidelig. Men hvis det er den gamle generation af Ford Puma, der blev udgået i 2002, så er den ikke så pålidelig. Ikke desto mindre er Ford Puma langt mere pålidelig, når du sammenligner den med dens rivaler.

  Ford Maverick Pålidelighed

Bruger Ford Puma almindelig benzin eller specialbenzin?

Overraskende nok bruger Ford Puma ikke almindelig benzin. I stedet skal brugerne købe 95-oktan benzin, som er dyrere, men bedre end almindeligt brændstof. 95-oktanbrændstof er dyrere, fordi blandingskomponenterne i dette brændstof er dyrere end dem i det almindelige brændstof.

Derfor skal ejere af Ford Puma bruge flere penge på brændstof end brugere af almindeligt brændstof. Dette er også afgørende, hvis de skal forlænge deres bils levetid.

Efter hvor mange kilometer begynder Ford Puma at få problemer?

Det afhænger af, hvor godt du vedligeholder bilen. Nogle brugere har dog rapporteret, at de har fået problemer allerede ved 60.000 miles. Motorproblemer på Ford Puma starter meget tidligt. Men med den rette pleje og vedligeholdelse holder Ford Puma længe. Desuden begynder alvorlige problemer med Ford Puma efter at have tilbagelagt 150.000 miles.

Hvad er høj kilometertal for Ford Puma?

Som de fleste Ford SUV’er er den høje kilometertal for Ford Puma ca. 150.000 miles. Dette skyldes, at de fleste Ford Pumas ikke er så problematiske som deres søskende. Det betyder, at en Ford Puma kan holde over 150.000 miles uden at have alvorlige problemer, hvis den er godt vedligeholdt.

Hvis du ønsker at købe en brugt Ford Puma af høj kvalitet, bør du derfor overveje en med mindre end 150.000 miles. Det er også vigtigt at tjekke bilens historie for at undgå at få en bil, der vil være besværlig i fremtiden.

  Ford Focus Electric Pålidelighed

Er Ford Puma værd at købe?

Ja, Ford Puma er værd at købe for personer, der leder efter en rummelig subkompakt SUV med masser af meget avancerede teknologier, et cool interiør og en rummelig kabine og et rummeligt lastrum. Derimod vil den ikke være tiltalende for personer, der søger en hurtigere og billigere lille SUV.

Mens Ford Puma er større end Ford Fiesta og de fleste af dens konkurrenter, er den også ret dyrere, hvilket betyder, at du skal bruge mere for at få den.

Konklusion

Nu hvor du kender nogle af de problemer, som du sandsynligvis vil støde på, når du køber en brugt Ford Puma, bør du passe godt på din bil. Alt i alt kræver enhver bil den rette pleje og vedligeholdelse for at holde længe. Så selv om du vælger en Ford Puma modelårgang med få problemer, vil bilen stadig gå hurtigere i stykker, hvis den ikke bliver vedligeholdt ordentligt.

Sørg for, at din Ford Puma er godt vedligeholdt, og besøg mekanikeren, så snart du opdager, at noget er galt med bilen. Alt i alt er den nye Ford Puma endnu bedre, da den er avanceret og har færre problemer end den udgåede tre-dørs coupé Ford Puma.

James May

James store passion er biler. Han har udgivet indhold på Bil A2Z lige siden sitet blev startet op i foråret 2021.

Nyt på Bil A2Z