Ældre biler er vidt forskellige sammenlignet med de avancerede biler i dag. W140 S-klassen er en helt anden type luksusbil sammenlignet med den helt nye W223 S-klasse, men rødderne, som W223 ligger på, er solidt præget tilbage i begyndelsen af 1990’erne, hvor W140 S-klassen først så dagens lys.
W140 S-Klassen er i dag kendt som en af de bedste S-Klasse-modeller, fordi den var pioner for så mange teknologier, som findes i selv nogle indgangsbiler i dag. W140 var den allerførste bil med Xenon-forlygter, den allerførste bil med ESP og den allerførste bil med elektrisk betjent bagagerumsklap og elektrisk betjente soft-close-døre.
Alle de motorer, der findes i W140, er yndefulde, potente og smidige. Designet er stateligt og sofistikeret, og den oser stadig af luksusfornemmelse. Praktisk set tilbyder den samme plads som den nuværende E-klasse, mens den helt nye S-klasse tilbyder meget mere plads til både passagerer og last.
W140 er bygget til at holde, hvilket betyder, at pålideligheden er mere end anstændig. Disse biler er kendt for at holde i hundredtusindvis af kilometer uden at have brug for andet end regelmæssig vedligeholdelse. W140 vil sandsynligvis snart blive en klassiker, så sørg for at holde den i god stand.
Mercedes W140 – Kraftværket
W140 kan findes med et par forskellige motortyper lige fra S280 med en 3,0L 6-cylindret motor og omkring 200 hk. S400 og S420 byder på en 4,2L V8 med omkring 280hk, hvilket er meget mere passende til sådan en tung bil.
S500 har dog en 5,0L V8-motor med 320 hk og er sandsynligvis den bedste motor til W140’eren. Den øverste S600 leveres med en legendarisk 6,0L V12-motor med 400 hk. Alle disse motorer er utroligt raffinerede, men de bedste motorer at vælge er helt klart V8’erne.
6-cylindrede motorer er anstændige, men de synes at være lidt for svage til så stor en bil. V12-motoren er langt den smidigste og bedst fungerende motor af dem alle, men den koster langt flere penge at vedligeholde og tanke op. Der er intet som en V12-motor i en stor sedan, hvilket betyder, at S600 er den mest luksuriøse og mest fantastiske version af W140’eren.
6-cylindrede motorer leveres udelukkende med en 5-trins gearkasse, mens V8’erne og V12’eren leveres med en 4-trins automatgear på grund af det større drejningsmoment. Det er også værd at nævne, at alle W140-modeller leveres med baghjulstræk.
Mercedes W140 – luksus og innovation
Mercedes Benz S-Klasse-linjen strækker sig over årtier, og man kan roligt sige, at næsten alle S-Klasse-modeller var benchmark-biler, bortset fra W220, som ikke er sin titel værdig. Men selv W220 introducerede masser af innovationer som f.eks. adaptiv fartpilot, hvilket betyder, at alle S-Klasse-modeller har bragt hele branchen fremad.
W140 var den sidste S-Klasse-model, der blev designet med “bedst for enhver pris”-mentaliteten, hvilket betyder, at W140 er den sidste og muligvis endda den bedste bil fra den gyldne æra af overkonstruerede Mercedes-biler. W140 var den allerførste S-Klasse, der havde en V12, hvilket praktisk talt startede hele S600-fænomenet.
W140 er stadig lige så komfortabel som nogle 2022-biler, hvilket betyder, at W140 stadig tilbyder en køreoplevelse, der næppe kan måle sig med andre biler. Listen over innovationer er lang, men de bedste af dem omfatter ESP, Xenon-forlygter, soft-close-døre, sideairbags, automatiske vinduesviskere, termoruder med dobbeltglas, elektriske spejle, selvnivellerende affjedring og meget mere.
Mercedes W140 – Pålidelighed og almindelige problemer
Som tidligere nævnt er W140 virkelig bygget som en tank, men det betyder ikke, at den er fejlfri. Modeller fra før 1996 er kendt for problemer med motorens ledningsnet og utætte A/C-regulatorer, mens alle W140-modeller er kendt for pneumatikproblemer, affjedringsproblemer og potentielle problemer med transmissionen, fordi de aldrig kom med en specifik serviceplan for transmissionen.
Alt i alt er W140 en utrolig velbygget og pålidelig bil, men den har brug for vedligeholdelse ligesom enhver anden bil. V12-motoren er langt den dyreste motor at reparere, mens de 6 og 8-cylindrede motorer er ret ens.
Mercedes W140 – Værdi og praktisk anvendelighed
W140 S-klassen kan nu købes for så lidt som 10.000 dollars, men de bedst vedligeholdte modeller koster ofte mere end dobbelt så meget. Til en sådan pris er W140 et røverkøb, hvis du vil have en stor, komfortabel og sofistikeret sedan. Rent praktisk har W140 samme plads som en nyere E-Klasse, hvilket er mere end nok for 99 % af alle mennesker. Det er også sandsynligt, at de bedste W140-eksemplarer vil stige i værdi med tiden.
FAQ-afsnit
Skal jeg købe en Mercedes W140?
Hvis du er på markedet for en moderne-klassisk full-size luksus-sedan, er W140 vel nok den bedste mulighed, du kan gå efter. I betragtning af at de nuværende værdier er anstændige, hvis det lykkes dig at finde en velholdt model, vil du sandsynligvis ikke tabe nogen penge ved at eje W140.
Selvfølgelig betyder vedligeholdelse af en næsten 30 år gammel europæisk luksusbil høje omkostninger, især hvis du går efter V12-modellen. Dette er almindeligt for sådanne biltyper, så det er ikke rigtig en overraskelse. W140 er bestemt din tid og dine penge værd, hvis du ønsker en sådan bil.
Er Mercedes W140 en sikker bil?
Mercedes W140 er faktisk en sikker bil, både fordi den er gigantisk og fordi den kommer med alle mulige sikkerhedsfunktioner, som endda omfatter aktive sikkerhedsfunktioner, som var uhørt tilbage i 90’erne. De fleste crash-testorganisationer anser W140 for sikker, så det bør ikke være et problem.
Hvad er den værste Mercedes S-klasse gennem tiderne?
W220 S-klassen anses af mange for at være den værste S-klasse nogensinde, og det er let at se hvorfor. W220 var efterfølgeren til W140, men forskellene mellem disse to modeller er betydelige. W140 blev bygget i en tid, hvor Mercedes ønskede at lave den bedste bil derude, uanset omkostningerne.
W220 er tydeligvis en virksomhedsinduceret beslutning, for den er meget mere problematisk, den ser dårligere ud, den byder på nogle af de værste affjedringsproblemer, den taber utroligt meget i værdi, og der er simpelthen alt for mange billige komponenter i interiøret.