Den 4-dørs Mercedes W126 sedan med fire døre blev produceret mellem 1979 og 1991 og fik senere også en coupe-version (1981-1990). W126 er den anden generation af den ikoniske S-klasse, og det var også den allerførste S-klasse, der nød godt af separate chassis-koder for modellen med forlænget akselafstand og standardmodellen.
De tidlige 1980’ere er kendt for oliekrisen, som flyttede bilindustrien mod en mere effektiv og bæredygtig fremtid. Det betød, at selv S-Klassen måtte tilpasse sig et mere økonomisk marked, hvilket betød mindre motorer og en generelt lettere bil.
W126 kom i et par forskellige motorvarianter, begyndende med en 6-cylindret M110-motor med 6 cylindre, som blev overført fra forgængeren W116. W126 kom også med et par V8-muligheder, som i dag er langt mere populære, fordi næsten alle mener, at en S-Klasse fortjener en motor med stor slagvolumen.
Alt i alt er alle de motorer, der findes i W126, holdbare og bør holde i hundredtusindvis af kilometer uden at kræve større eftersyn. De mest almindelige problemer med W126 er olielækager og problemer med styringskæder, og det overordnede karrosseri og chassis er ganske vist holdbart, men er også tilbøjeligt til at ruste, hvis det ikke beskyttes.
Mercedes W126 – Motoranlægget
Som tidligere nævnt kom W126 i et par forskellige motorer, og W126 på begynderniveau tilbød en 2,6L 6-cylindret motor med 156 hk. Denne motor er relativt pålidelig og er den mest brændstoføkonomiske af slagsen, men det er ikke den mest populære motor i dag.
W126 fås også med en 3,0L 6-cylindret motor med en mere potent 180 hk, og den var mere eller mindre den samme som 2,6L-motoren. Hvis du vil have en 8-cylindret W126, skulle du opgradere til 380-modellen, der tilbyder en 4,0L V8 med 200 hk, mens 420-modellen tilbyder en 4,2L V8. Begge disse motorer er pålidelige og passer bedre til en S-Klasse.
Den bedste motor, du kan gå efter i W126, er dog den 5,0L V8-motor, der findes i S500. Denne motor yder passende 231 hk og anses nu for at være den mest eftertragtede motor af slagsen. Den øverste W126-motor kom med en 5,5L V8-motor med 300 hk i S560, som også er en populær motor i dag.
Alle W126-modeller er RWD og fås med enten en 5-trins manuel gear til de mindre motorer eller en 4-trins automatisk gear, som var den eneste mulighed for V8-modellerne.
Mercedes W126 – Design og karrosseri
W126 var den første S-Klasse, der benyttede en mere omfattende rustbeskyttelsesteknik, hvilket betød, at W126 ikke var så udsat for rust som W116-modellen. W126 er dog mere end 40 år gammel nu, hvilket betyder, at det næsten er uundgåeligt at finde rustpletter.
Området omkring den bageste forrude er kendt for at ruste på de fleste W126-modeller, men almindelige steder som f.eks. under døren eller inde i hjulkasserne er også udsat for rust. Uanset hvad, bør du omhyggeligt gennemgå hele bilens underside og alle vinduesomgivelser og ophængskomponenter for tegn på rust.
Designet af W126 er mere en evolution end en revolution i forhold til W116, hvilket betyder, at det stadig er en bil, der ligner hinanden. W126 indarbejdede dog nogle få mere moderne designtilpasninger, som gjorde W126 mere raffineret og mere sofistikeret i udseendet.
Mercedes W126 – Almindelige problemer og pålidelighed
W126 er en ret pålidelig bil, som bør holde længe, hvis du tager hånd om alle de almindelige problemer i tide. De mest almindelige W126-problemer er forbundet med de plastikguider, der sidder på timingkæden, som er kendt for at knække fra tid til anden.
W126’eren lider også af olielækager fra hovedpakningen og potentielle olielækager i nærheden af timingkæden. Problemer som disse skal løses i tide, fordi de sandsynligvis vil blive værre i fremtiden. W126 lider også under at være en over 40 år gammel bil, hvilket betyder, at interiøret ikke er så robust, som det var engang.
Mercedes W126 – Værdi og praktisk anvendelighed
Den gennemsnitlige udbudspris for en W126 i ordentlig stand er omkring 20.000 dollars, men de højere V8-modeller sælges ofte for det dobbelte, hvis de er i god stand. W126’eren stiger langsomt i værdi, fordi der ikke er mange af dem tilbage i god stand.
Praktisk set er den mere eller mindre det samme som en moderne C-klasse eller E-klasse. Den indvendige plads er anstændig for voksne af gennemsnitlig størrelse, og lastrummet er mere end nok til 99% af alle mennesker.
FAQ-afsnit
Er W126 den bedste S-Klasse nogensinde?
W126 S-Klassen er ikke den bedste S-Klasse nogensinde, for den ære går til W140. Det betyder dog ikke, at W126 er en dårlig bil, tværtimod, W126 er faktisk en fantastisk bil, men det er ret svært at sammenligne den med W140, som er et ægte bilikon.
W126 deler mange fordele med W140, f.eks. innovative designvalg, nye teknologier og funktioner, en utrolig behagelig kørsel for sin tid og et væld af pålidelige og potente motorer.
Vil W126 stige i værdi?
Mercedes siger, at de leverede mere end 800.000 W126-modeller i løbet af de år, den blev produceret. Det betyder, at W126 ikke ligefrem er sjælden, men den er heller ikke så almindelig, som nogle Mercedes-modeller er. For at få et lille stykke kontekst, så lykkedes det Mercedes at levere næsten 2 millioner 190E-modeller.
Hvis du som sådan er i stand til at købe en W126 med en V8 og i ordentlig stand, vil du sandsynligvis få glæde af den i fremtiden. Ingen kan med sikkerhed sige, hvilke biler der går op og hvilke der går ned, men der er en del interesse for W126’eren.
Kan jeg bruge W126 som min daglige chauffør?
W126 kan bruges som daglig bilist, men du vil ikke kunne drage fordel af alle de teknologier fra den moderne æra, som du er vant til. W126 er ret stor, og den tilbyder ikke ret meget at underholde dig med ud over udseendet og fornemmelsen.
Sikkerhedsmæssigt er W126’eren god, men kun set fra 1980’ernes synspunkt. Når det er sagt, er det bedst at bruge W126’eren som en weekendcruiser eller en bil til særlige lejligheder, især hvis du er familiefar.