En moderne Mercedes Benz er designet til at være den bedste luksusbil i sin klasse, hvilket betyder, at en moderne Mercedes er udstyret med en overflod af teknologier fra det 21. århundrede, der gør bilen mere komfortabel og luksuriøs, men som også gør den mere tilbøjelig til at få problemer.
Mærker som Audi, BMW, Mercedes, Range Rover og Jaguar er ikke beregnet til at være pålidelige, de er designet til at være innovative og spækket med teknologi. Det betyder, at de er utroligt komplekse, og at disse systemer kræver konstant opmærksomhed, for at de kan fungere optimalt i længst tid.
Mercedes AIRMATIC-systemet er et luftophængssystem af Mercedes-mærket, der er designet til optimal komfort, justerbar kørehøjde og justerbar stivhed for at gøre Mercedes-præstationsbiler både stive og komfortable på samme tid.
Disse systemer lider ofte af problemer med luftkompressorer, fejl på luftfjedre, defekte luftledninger, elektriske problemer og ventilblokeringer. Du skal vedligeholde disse systemer konstant og forsøge at opdage eventuelle problemer så tidligt som muligt for ikke at gå helt konkurs.
De mest almindelige problemer i forbindelse med Mercedes AIRMATIC-systemet:
- Kompressorproblemer i forbindelse med luftaffjedring
- Problemer med luftfjedre
- Problemer med sikringer eller relæer
- Defekte luftledninger
- Blokering af ventiler
Problemer med luftophængskompressor
Luftkompressoren er designet til at generere trykluft, som hæver affjedringen, når du eller bilen finder det nødvendigt. Kompressoren er forbundet med en motor, som er kendt for at blæse og undertiden efterlade luftbælgen delvist oppustet eller tømt, hvilket ofte får bilen til at vippe til den ene eller den anden side.
Dette får børsterne i systemet til at blive slidt meget hurtigere, og det vil også gøre din Mercedes meget anderledes at køre. Hvis din kompressor svigter, vil du sandsynligvis bemærke det, fordi din kørehøjde bliver enten ujævn eller for lavt til jorden.
Problemer med luftfjedre
Et af de mest almindelige problemer i forbindelse med AIRMATIC-systemet er luftfjedre, der knækker og lækker. Dette problem er det letteste at opdage, fordi det gør din kørehøjde ujævn og dermed får bilen til at hælde til den ene eller den anden side. Det er både ubehageligt og farligt, fordi vægtfordelingen vil påvirke din trækkraft og dækslid betydeligt.
Når du mærker, at din Mercedes hælder til den ene eller den anden side, skal du sørge for at besøge et værksted så hurtigt som muligt for ikke at forårsage flere problemer.
Problemer med sikringer eller relæer
Formålet med relæet er at tilkoble eller frakoble kompressoren, alt efter om systemet har brug for luft eller ej. Hvis relæet ikke er i stand til at koble kompressoren fra i tide, vil kompressoren blive ved med at køre i baggrunden, hvilket let kan beskadige den eller sprænge en sikring eller to.
Dette problem er ikke så mærkbart, men kompressoren kan normalt høres, hvis man er meget opmærksom.
Defekte flyselskaber
Luftledninger er beregnet til at sende luften til alle de tilknyttede systemer for at ændre bilens kørehøjde. Disse linjer er ikke lavet til at holde evigt, hvilket betyder, at de ofte kan slides og forårsage alle mulige luftlækager. Dette fører til, at dine bælge er underpustede, hvilket også får din bil til at hælde til den ene eller den anden side.
Disse linjer er kendt for at knække med tiden og skal derfor udskiftes i tide og utide.
Ventilblokeringer
Formålet med luftventilen er at lukke luften ud fra reservoiret for at aktivere luftaffjedringen. Ventilen er forbundet til et relæ, hvilket betyder, at den aktiveres, når systemet har brug for mere luft. Ventilerne er dog undertiden kendt for at blokere sig selv og sende luften tilbage til reservoiret.
Det betyder, at luftbælgene ikke kommer til at puste sig selv op, og det bør være let at mærke, fordi din kørehøjde sandsynligvis vil falde. Hvis du ikke tager dig af disse problemer hurtigt nok, kan det endda gøre din bil uanvendelig.
FAQ-afsnit
Hvor meget koster det at reparere Mercedes AIRMATIC-systemet?
Mercedes AIRMATIC-systemet er kendt for at fejle fra tid til anden, og de nationale gennemsnitlige omkostninger i forbindelse med reparation af det ligger på omkring $800. Denne pris på $800 er inklusive arbejdskraft og reservedele. Det bedste, du kan gøre, er at spørge rundt og forsøge at finde den rette balance mellem omkostningerne og den tid, der er nødvendig for at reparere din bil.
AIRMATIC-systemet er ret komplekst, og der er mange dele, der kan gå i stykker. Det betyder, at omkostningerne i forbindelse med reparation af systemet kan være verden til forskel.
Hvor meget koster det at udskifte hele Mercedes AIRMATIC-systemet?
Hvis din Mercedes konstant oplever problemer med AIRMATIC-systemet, eller hvis noget går i stykker på grund af et sammenstød, skal du udskifte hele systemet på samme tid. Dette kan nemt koste op over 5.000 dollars, afhængigt af den pågældende bil og hvor grundigt beskadiget systemet er.
Det er sjældent nødvendigt at udskifte hele systemet på én gang, men det kan ske, hvis du ignorerer de ovenfor nævnte problemer. Sørg derfor altid for at vedligeholde din Mercedes regelmæssigt for aldrig at opleve at skulle betale mere end 5.000 dollars for bildele.
Er Mercedes AIRMATIC-systemet det værd?
Det koster mange penge at reparere AIRMATIC-systemet, og det er egentlig ikke nogen hemmelighed. Det rejser spørgsmålet om, hvorvidt AIRMATIC-systemet overhovedet er nødvendigt, når man tænker på, at det koster mere end de fleste systemer, der findes i en bil. Svaret på dette spørgsmål er ret subjektivt, da nogle mennesker mener, at en luksusbil, især en Mercedes, ikke er en luksusbil uden luftaffjedring.
Luftaffjedringssystemet gør bilen meget mere komfortabel og kompetent, og derfor giver det mening at købe en Mercedes med AIRMATIC-systemet. Du skal dog passe ordentligt på det, så det holder længe. Det er bestemt værd at købe en Mercedes med AIRMATIC-systemet, men du må ikke ignorere de problemer, du støder på, ellers kommer du til at betale.