Almindelige problemer med Volvo S80

Volvo S80 var den svenske producents flagskibsmodel mellem 1998 og 2016, hvor S80 havde to forskellige generationer. S80 I var i produktion mellem 1998 og 2006 og blev senere afløst af S80 II, der var i produktion indtil 2016.

S80 blev senere afløst af Volvo S90, som nu er det øverste flagskib i Volvo-sedanen. Volvo S80 er nu en ret populær brugt sedan, især den anden generation, da den er en over gennemsnittet pålidelig bil. I denne artikel vil vi diskutere de mest almindelige S80-problemer, så sørg for at læse videre.

Som sådan er de mest almindelige S80-problemer forbundet med de elektriske systemer, motoren, trykreguleringssystemerne, køretøjets hastighedskontrolsystemer og affjedringen. De fleste af disse er faktisk relateret til mekanikken, hvilket aldrig er en god ting, når det gælder de mest almindelige problemer.

De fleste af disse, især de to sidste, er dog næsten udelukkende forbundet med de tidligste S80-modeller. Alt i alt har den tendens til at opleve færre problemer, jo nyere S80’eren er, jo færre problemer har den tendens til at opleve. Hvis du er interesseret i en sådan, skal du derfor sørge for at tjekke de senere modeller.

Volvo S80 – Problemer med det elektriske system

Det mest almindelige elektriske problem i forbindelse med S80 er, at brændstofpumpens styringsmodul ikke er i stand til at regulere det korrekte brændstoftryk korrekt og dermed hæmmer bilens ydeevne. Dette har tendens til at resultere i, at bilen tøver, mens den accelererer, eller endda går i stå kort efter at være blevet startet.

Disse problemer er mere almindelige på tidligere S80-modeller, og Volvo har endda udsendt en komplet tilbagekaldelse af alle 2008-modellerne, da det er dem, der oftest oplever disse problemer. Andre elektriske problemer er for det meste forbundet med bilens elektronik, der ikke kan udføre sit arbejde, de elektriske vinduer og den elektriske bagagerumsklap.

  Almindelige Mercedes C300 problemer

Volvo S80 – Motorproblemer

Det ser ud til, at Volvo S80 fra 2008 og 2009 er den mest problematiske S80-model derude, da den også var en del af en tilbagekaldelse, der blev udstedt på grund af et problem med bilens kølesystem. Mere specifikt var det kendt, at motorens køleblæser gik i stå på grund af et softwareproblem. Disse er virkelig problematiske, da de kan føre til overophedning af motoren, hvis de ikke bemærkes med det samme.

Hvis du mærker, at din motortemperatur begynder at stige uden nogen åbenlys grund, skal du sørge for at standse bilen og slukke den. Problemer som disse kan ikke ignoreres, da de kan forårsage permanente motorskader, da motoren ikke er designet til at fungere ved ekstremt høje temperaturer.

Volvo S80 – Problemer med trykreguleringssystemet

Volvo S80 er også kendt for at opleve problemer med dækkenes lufttryksreguleringssystemer, hvor bilen ikke er i stand til at give de korrekte oplysninger til føreren. Den dårlige nyhed er, at dette problem er i strid med regeringens sikkerhedsbestemmelser i forbindelse med dæksikkerhed, men den gode nyhed er, at en simpel softwareopdatering kan afhjælpe problemet.

Som sådan skal du sørge for at kontrollere den S80, du kigger på, og om TPMS-systemerne er blevet behandlet tilstrækkeligt. Disse kan også udgøre masser af sikkerhedsrisici, hvis de ikke fungerer korrekt, da dine dæk er den vigtigste del af sikkerheden på vejene.

Volvo S80 – Problemer med hastighedskontrolsystemet for køretøjet

Den første generation af Volvo S80 lider af ejendommelige problemer med gaspedal og kraftoverførsel, hvor bilen ikke er i stand til at give en ensartet acceleration, går i stå, går i limp mode eller simpelthen reducerer kraften. Disse problemer har tendens til at blive forbundet med et svigtende potentiometer, men nogle Volvo-specialister mener, at problemet er endnu mere kompliceret end det.

  Volkswagen Atlas - Problemer & Fejl

Der er mange ejere på nettet, der klager over, at deres S80 bliver besat på en måde, som de næsten slet ikke kan kontrollere. Dette er naturligvis et meget farligt problem, og hvis du støder på det, skal du straks slukke bilen og tilkalde hjælp.

Volvo S80 – Problemer med affjedring

Volvo S80’s affjedringssystem er ikke et problem for den nyere model. Der er rapporteret om nogle problemer selv med de nyeste S80-modeller, men langt de fleste problemer med affjedringen er forbundet med 1. generation af S80. De forreste øvre kugleled er kendt for at svigte ret ofte og skal udskiftes.

Selv de nederste kugleled er også kendt for at svigte. Nogle ejere har også rapporteret om problemer med de nederste kontrolarme. Hvis du hører klirrende lyde fra forhjulet, er der gode chancer for, at dine affjedringskomponenter er ved at blive dårlige.

FAQ-afsnit

Skal jeg købe den 1. generation af Volvo S80?

Hvis du er på markedet for 1. generation af Volvo S80, skal du huske på nogle få vigtige faktorer. For det første skal du fokusere din opmærksomhed på modellerne efter faceliftet, da de er meget bedre, når det kommer til pålidelighed, udstyr og design, selv om prisforskellene ikke er så forskellige.

For det andet skal du altid være meget opmærksom på servicejournaler, kilometertal, alle de komponenter, der er nævnt her, og bilens generelle stand. Det er et velkendt faktum, at store europæiske sedaner har en tendens til at koste eksorbitante beløb, hvis de rent faktisk fejler meget, men hvis du køber en anstændigt vedligeholdt model, vil du sandsynligvis ikke opleve disse problemer.

  Hvad er problemerne med hybridbiler?

Skal jeg købe den 2. generation af Volvo S80?

Anden generation af Volvo S80 er bedre end 1. generation i næsten alle henseender. Du bør dog også primært fokusere på nyere modeller, da disse typisk bliver vedligeholdt meget bedre og tilbydes med bedre udstyrsniveau.

S80 er en flagskibs-Volvo-sedan, hvilket betyder, at det er en perfekt bil til dig, der har tendens til at køre meget, især på motorvejen. S80 er stor, komfortabel og ubesværet, ligesom enhver anden ægte luksussedan.

Hvor meget koster det at vedligeholde en Volvo S80?

Ifølge nogle få onlinekilder ligger de gennemsnitlige årlige vedligeholdelsesomkostninger for Volvo S80 på omkring 700 dollars. Det kan for nogle virke som om, at disse tal er lidt høje, men virkeligheden ved at eje og leve med en flagskibs luksussedan har tendens til at sige noget andet.

Disse vedligeholdelsesomkostninger kan dog svinge begge veje, afhængigt af den specifikke bil, du kigger på.

James May

James store passion er biler. Han har udgivet indhold på Bil A2Z lige siden sitet blev startet op i foråret 2021.

Nyt på Bil A2Z