Volvo S40 er en kompakt 4-dørs premium sedan, der blev fremstillet af Volvo mellem 1995 og 2012. Siden introduktionen af S40 har Volvo formået at sælge mere end en million af disse, hvis man også medregner V40 stationcar-versionen, som er den samme som S40 gennemgående. Den første generation var i produktion mellem 1995 og 2005, mens den anden generation stoppede produktionen i 2012.
S40 synes at være en bil med gennemsnitlig pålidelighed, hvilket betyder, at den kommer til kort sammenlignet med moderne biler, som for det meste tilbyder en pålidelighed over gennemsnittet. De mest almindelige problemer, der plager S40, er forbundet med katalysatoren, mangelfulde bremser, utæt soltag, olielækager og fejl i MAF-sensoren.
De fleste af disse kan løses uden alt for mange problemer, men de koster nogle gange en masse penge. Alt i alt kan S40 være en værd at overveje som brugt bil, men kun hvis det lykkes dig at finde en, der er blevet holdt i god stand gennem årene.
S40 blev senere erstattet af V40 som en hatchback-version, fordi S40’s markedspositionering var begyndt at mangle i forhold til mange af dens konkurrenter.
Volvo S40 katalysatorproblemer
Hvis du fornemmer en lugt af rådne æg, mens du kører bilen, er det sandsynligvis din katalysator, der er skyld i det. En katalysator er designet til at omdanne skadelige udstødningsgasser til mere miljøvenlige partikler gennem forskellige kemiske reaktioner, der sker i katalysatoren. Kateterne, der findes i S40, er dog kendt for at blive tilstoppet og er derfor ikke i stand til at omdanne skadelige gasser til mere håndterbare partikler.
Den gode nyhed er, at i dagens tid koster selv en defekt katalysator mange penge takket være de mange stoffer, der findes i katalysatoren. Den dårlige nyhed er, at en ny katalysator er ret dyr af de samme grunde.
Volvo S40 bremser problemer
En ret velkendt klagepunkt med S40 er bremsesystemet, som synes at blive forringet meget hurtigere sammenlignet med andre biler. Mere specifikt har bremseskiverne en tendens til at blive slidt meget hurtigere, hvilket betyder, at de skal udskiftes på et tidligere tidspunkt.
Problemer som disse er let mærkbare, fordi bilen ikke er i stand til at standse helt inden for den annoncerede afstand. Det er også vigtigt, at du udskifter skiverne så hurtigt som muligt, da problemer som disse kan resultere i en sikkerhedsrisiko, som ingen ønsker at opleve.
Volvo S40 utæt soltag
Soltaget på Volvo S40 er kendt for at være utæt, hvilket betyder, at pakningerne omkring soltaget har tendens til at blive slidt meget hurtigt. Disse problemer er kendt for at forekomme på mange Volvo-modeller, hvor S40 er en af de modeller, der har den højeste procentdel af rapporterede tilfælde.
Drænkanalerne omkring soltaget har tendens til at blive tilstoppet med støv- og snavspartikler, hvilket gør dem ude af stand til at lede vandet væk fra soltaget. Hvis dette problem fortsætter, vil pakningerne omkring soltaget begynde at lække, hvilket kan forårsage ødelæggelse af den indvendige beklædning.
Volvo S40 olielækager
Volvo S40 er også kendt for at opleve lejlighedsvise olielækager fra turboladerens returrørsforsegling. Du skal løse disse problemer så hurtigt som muligt, da du ellers kan beskadige motoren. Lækager som disse har tendens til at udvikle sig over tid, hvilket betyder, at de kan beskadige mange komponenter, de kommer i kontakt med.
Det bedste, du kan gøre, er at udskifte hele røret, især hvis lækagen allerede er stor. Nogle mennesker foretrækker at løse disse problemer ved blot at stoppe lækagen med gaffatape, men dette vil kun løse problemerne midlertidigt.
Volvo S40 MAF-sensorfejl
Masseluftstrømsensoren (MAF) har til opgave at regulere mængden af luft, der kommer ind i forbrændingskammeret. Hvis MAF-sensorerne begynder at forårsage problemer, vil du sandsynligvis mærke, at S40’eren har det svært, når det gælder acceleration og overhalinger.
Den nemmeste og billigste måde at løse dette på er at fjerne MAF’en og rense den grundigt. Hvis du ikke gør det hurtigt nok, kan MAF-sensorerne endda beskadige sig selv helt. Som sådan skal du sørge for at besøge din lokale Volvo-forhandler for at afgøre, hvad der er den bedste fremgangsmåde.
FAQ-afsnit
Er Volvo S40 det værd?
Volvo S40 er nu en af de mest populære brugte Volvo-kompaktbiler, hvilket betyder, at mange mennesker er interesserede i at købe den. Den manglende pålidelighed er dog afskrækkende for nogle, især når det drejer sig om ældre eksemplarer med et højere kilometertal.
Hvis du ønsker at købe en S40, skal du derfor sørge for at kigge efter et eksemplar med et forholdsvis lavere kilometertal og en komplet service- og vedligeholdelseshistorik. S40 er ikke en dårlig bil, men da den ikke koster så mange penge i dag, er folk ikke interesseret i at vedligeholde den, og det er derfor, den har så dårligt et ry.
Er Volvo S40 en sikker bil?
Volvo S40 er faktisk en rigtig sikker bil, som det er tilfældet med alle Volvo-biler. S40 er dog efterhånden en ret gammel bil, hvilket betyder, at den ikke nyder godt af alle de avancerede sikkerhedssystemer, som de fleste af os er kommet til at forvente af moderne biler. Volvo S40 blev designet med henblik på familiebrug, hvilket gør den overordentlig sikker.
Det betyder, at du ikke skal bekymre dig om sikkerheden, hvis du er på markedet for en S40. Kombivarianten af S40 synes at være endnu mere sikker, samtidig med at den også er bedre egnet til at transportere personer og deres last.
Hvorfor stoppede Volvo med at lave S40?
Volvo S40 var en ret populær bil, fordi den formåede at få mere end 1 million solgte enheder. Dens større bror, S60, begyndte dog at få mere og mere anerkendelse, hvilket gjorde S40 lidt overflødig.
Hvis du kombinerer det med det faktum, at de tidlige 2010’ere var den tid, hvor SUV’er og crossovers begyndte at sælge som en gal, var S40 simpelthen ikke i stand til at holde trit med tiden.