Almindelige Mercedes ML350 problemer

Mercedes ML350 er Mercedes’ gamle generation af den mellemstore luksusfamilie-SUV, som for et par år siden blev erstattet af den nuværende GLE. Den nye GLE er mere eller mindre den samme bil som ML, den eneste forskel her er navnet, da disse to er designet til at udfylde det samme markedsområde.

ML var den allerførste ægte luksus mid-size SUV, og netop dette segment er nu et af de mest populære og hotteste segmenter i hele bilbranchen. Den første generation af ML blev introduceret tilbage i slutningen af 90’erne, den anden generation blev introduceret tilbage i 2006 og den tredje og sidste generation af ML blev introduceret i 2011.

ML350 har altid været den mest populære ML-model i rækken, fordi den tilbyder nok kraft, uden at den er for dyr. ML350 er ikke uden sin del af fejl, da den lider af en ujævn automatisk transmission, airbagproblemer, en defekt magnetventil til justering af knastaksel, problemer med servostyring og potentielle problemer med affjedring.

Alt i alt er den sidste generation af ML350 en relativt pålidelig bil, men den koster en del penge at vedligeholde. Hvis du ikke vedligeholder den ordentligt, vil du sandsynligvis opleve problemer hen ad vejen, da disse biler både er komplekse og ret gamle nu.

Grov automatisk transmission

Den 7-trins automatgearkasse, der findes på senere ML350-modeller, er kendt for at have problemer med at skifte i de første tre gear. Disse fejl bør repareres, hvis du ikke ønsker at udskifte hele transmissionen senere hen. For at reparere det skal du afmontere hele gearkassehuset og udskifte de defekte dele.

Problemer som disse plager både modeller med lavt kilometertal og modeller med højt kilometertal. Ældre ML350-modeller er også kendt for dovne og grove transmissioner, som er endnu mere problematiske end den, der findes på modellen af tredje generation.

  BMW X2 Problemer & Fejl

Problemer med airbags

2011 ML350 er kendt for at have alle mulige problemer med airbags, og disse problemer er de mest almindelige ML350-problemer derude, især for de tidlige modeller af tredje generation. ML350 var endda en del af en omfattende tilbagekaldelse på grund af airbagproblemet, og mange af disse er aldrig blevet fuldt ud løst.
Der var et par tilfælde, hvor systemet ikke var i stand til at afgøre korrekt, hvornår det var tid til at udløse airbaggen eller ej. Disse problemer er almindeligvis kendt som “Takata Recall”, og de fleste ejere rapporterede, at Mercedes var alt for langsom til at reagere på at løse disse problemer. Så meget, at mange ML350-modeller stadig kører med potentielt defekte airbags.

Defekt magnetventil til justering af knastaksel

Hvis din ML350 pludselig blinker med en kontrollampe under kørsel, er der stor sandsynlighed for, at det er din camshaft adjuster solenoid, der er skyld i det. Problemer som disse er rapporteret for både eksemplarer med lavt kilometertal og eksemplarer med højt kilometertal, hvilket betyder, at de ofte kan forekomme selv på biler med mindre end 10k miles på uret.

Delene skal top udskiftes, hvis du vil have din ML350 til at fortsætte med at fungere problemfrit. Problemer som disse er almindelige for alle ML350-generationer, men 2011-2013-modellerne synes at være mest berørt af dette problem.

Problemer med servostyring

ML350 servostyring er kendt for at opleve pludselige lækager, som kan påvirke effektiviteten af servostyringssystemet. Disse problemer har tendens til at starte langsomt med mindre lækager, og senere begynder problemerne at forårsage alle mulige mærkelige lyde. Hvis du ønsker at løse dette, kan en tidlig indgriben måske løse problemet billigt.

  2022 Mercedes GLA vs Audi Q3

Hvis du ikke er hurtig nok, kan disse problemer imidlertid fortsætte, og du bliver nødt til at udskifte hele styrerækken for at undgå dette.

Problemer med affjedring

Mercedes ML350 fås med Mercedes AIRMATIC-luftfjedringssystemet, som er Mercedes’ allerbedste luftfjedringssystem. Systemet er dog kendt for at forårsage alle mulige problemer, som primært skyldes dårlig vedligeholdelse. Systemet er ikke så fejlbehæftet, som de fleste tror, især ikke på ældre modeller.

Det koster dog en hel del penge at reparere det. Problemer som disse kan lettest spottes, hvis din ML bliver ude af stand til at hæve kørehøjden, og hvis du hører luftkompressoren køre uden nogen åbenlys grund. ML er også en ret tung bil, hvilket betyder, at luftaffjedringen skal affjedre en hel del vægt.

FAQ-afsnit

Hvilken generation af ML350 er den bedste at købe?

De sidste modelårgange af ML350 er de bedste at købe, fordi de ikke er nær så problematiske som de tidligere modeller. ML350 fra 2011 er en af de værste, men Mercedes har formået at udjævne de fleste problemer til de senere modeller.

Den 3. generation af ML350 er stadig en ret konkurrencedygtig SUV, fordi den tilbyder masser af plads, en komfortabel og veludstyret kabine og en plysset kørsel. GLE-faceliftet gjorde ikke meget ved ML350 ud over at udskifte forlygterne, baglygterne og et par stykker i interiøret.

Er Mercedes ML350 god til terrænkørsel?

De fleste SUV-producenter har en tendens til at markedsføre deres SUV’er som terrænvenlige SUV’er, men i virkeligheden er der næppe nogen, der vil bruge en ML350 til terrænkørsel. ML350 er udstyret med mange offroad-venlige funktioner og en rimelig god frihøjde.

  Almindelige problemer med Audi S-Tronic

Der findes både en gearkasse med lavt gear og bakkeafkørselsassistent, men de fleste ML350-modeller tilbringer deres tid på asfalten. Men hvis du støder på en banet vej, er det godt at vide, at ML350 kan klare det.

Er ML350 dyr at vedligeholde?

En gennemsnitlig serviceudgift for ML350 koster mellem 500 og 1.000 dollars, og de samlede årlige vedligeholdelsesomkostninger ligger et sted omkring de 1.000 dollars, hvilket er almindeligt for en mellemstor luksusfamilie-SUV i luksusklassen. Afhængigt af hvor ofte du kører den og kilometertallet kan ML350 dog koste meget mere.

Hvis du er ude efter en SUV, der er billig at køre, bør du ikke fokusere på 10 år gamle luksus-SUV’er, da disse ikke er dækket af nogen form for garanti og normalt er dyre at køre. Men hvis du støder på en brugt certificeret ML350 med få kilometer og en form for garantidækning, kan det faktisk være et godt køb.

James May

James store passion er biler. Han har udgivet indhold på Bil A2Z lige siden sitet blev startet op i foråret 2021.

Nyt på Bil A2Z