Almindelige problemer med Mercedes W123

Mercedes W123 er nu næsten 50 år gammel, hvilket betyder, at det er en ægte klassiker, der kræver en særlig behandling både i vedligeholdelsesafdelingen og i brugsafdelingen. Uanset hvordan man ser på det, er W123 en bil fra en anden æra, men en æra, hvor Mercedes var ligaer over alle andre.

Som tidligere nævnt er W123 næsten 50 år gammel, men der findes så mange fungerende W123-eksemplarer over hele verden med mere end en million kilometer på uret. Disse biler er kendt for at holde længe, især hvis man passer ordentligt på dem.

Det betyder ikke, at W123 er fejlfri, da mange almindelige problemer har tendens til at plage W123 den dag i dag. Det mest almindelige og nok vanskeligste problem at løse er korrosion, da de fleste Mercedes-biler fra denne æra var kendt for at korrodere slemt, hvis de ikke blev vedligeholdt ordentligt.

Utætte dørtætninger, problemer med instrumentklyngen og hele instrumentbrættet, problemer, der skyldes, at W123 er så gammel, og alle mulige vakuumproblemer. Man kan roligt sige, at W123 er bygget som en tank, men selv tanke har brug for kærlighed, ømhed og pleje.

Korrosion – en Mercedes W123s værste fjende

Hvis du kender til ældre Mercedes-modeller, har du sikkert hørt, at de er tilbøjelige til at korrodere. Dette er ikke kun forbeholdt ældre Mercedes-modeller, for de fleste biler fra denne æra er kendt for at ruste slemt. Det er bare virkeligheden, fordi disse biler ikke blev lavet med alle de moderne rustforebyggelsesteknologier.

  Er det dyrt at eje en Mercedes?

W123 oplever almindeligvis rustpletter omkring hjulkasserne, i bunden af dørene, omkring donkraftpunkterne omkring vinduerne og nær forreste forklæde. Dette betyder ikke, at W123 ikke har rustpletter andre steder, for det har den. Uanset hvad, skal du være meget opmærksom på rustpletter, da disse sandsynligvis snart vil gå på pension i din W123.

Utætte dørtætninger – En ret almindelig forekomst med W123

Tætninger er lavet til at holde et vist tidsrum, fordi de ikke er lavet af langtidsholdbare materialer. Prioriteten for en dørforsegling er at holde dørene beskyttet mod udefrakommende elementer, og det gummi, der bruges til dette formål, er kendt for at revne og gå i opløsning efter et stykke tid.

Disse tætninger skal udskiftes ret ofte, fordi de absolut kan ødelægge et W123-interiør. Når der kommer fugt ind i bilen, ødelægger det ret hurtigt krompanelerne, og det forværrer også læderrevnerne med tiden.

Problemer med instrumentbrættet og kombiinstrumentet

Instrumentbrættet i W123 har sit eget sind, hvilket betyder, at det ofte overregner kilometertallet eller går helt i stykker. Hvis du kigger på et eksemplar af W123 med lavt kilometertal, skal du sørge for at kigge efter det generelle slid og forsøge at sammenligne den med andre W123-modeller for at finde ud af, om kilometertallet faktisk er sandt.

Brændstofmåleren er kendt for at fejle til tider, men selve instrumentbrættet er også kendt for at udvikle alle mulige revner. Dette skyldes for det meste solpåvirkning eller fugt, og mange W123-modeller har fået deres instrumentbræt ombetrukket på grund af dette.

  Hvilken Mercedes har den højeste bugseringskapacitet

Vakuumforseglinger er også almindelige for W123’eren

W123’eren tilbyder elruder og el-lås, som styres med vakuumsystemer, der ofte er kendt for at lække og blive funktionsdygtige. Heldigvis er dette normalt en ret nem reparation, hvis du har det rette værktøj til opgaven.

Varmt vejr, sol og fugt er kendt for at forårsage vakuumproblemer oftere, så sørg for at være meget opmærksom på disse komponenter, hvis du bor i et område med varmere klima.

Virkninger af at være næsten 50 år gammel

En 50-årig er en træt bil, uanset hvor pålidelig og skudsikker den er. W123 er ganske vist en af de mest pålidelige Mercedes-biler gennem tiderne, men du bør springe over at købe trætte eksemplarer, hvis du ikke er villig til at foretage en grundig restaurering.

Lavt olietryk er en almindelig indikator for, at den W123, du kigger på, nærmer sig sin ende. Rust er kendt for at dræbe mange W123-modeller, så sørg for at springe stærkt korroderede modeller over, hvis du ikke er villig til at bruge en masse penge og tid på at reparere dem.

FAQ-afsnit

Hvor pålidelig er W123 Mercedes?

W123 er en af de mest pålidelige biler i menneskehedens historie, og det er ganske enkelt tilfældet. Det betyder ikke, at W123 ikke har brug for sammenhængende og relativt hyppig vedligeholdelse, men hvis du gør alt rigtigt, bør du kunne nyde en W123 til daggry.

W124, W123’s efterfølger, er også kendt som en af de mest pålidelige Mercedes-modeller nogensinde. I slutningen af 90’erne og begyndelsen af 2000’erne begyndte Mercedes-biler at være meget mere problematiske, både på grund af kompleksitet og produktplaceringsstrategi.

  Hvad er de bedste dæk til Mercedes GLC300?

Skal jeg købe en Mercedes W123?

W123 er en af de mest ikoniske Mercedes-modeller gennem tiderne, og hvis du er på markedet for en klassisk 70-80’er sedan, er W123 den perfekte bil for dig. Sørg for at kigge efter rustfrie eller let rustne eksemplarer, for mere end dette vil sandsynligvis være for meget.

Mange Mercedes-entusiaster mener, at gode eksemplarer af W123 vil fortsætte med at stige i værdi, og det ser ud til, at det virkelig er tilfældet.

Hvor meget koster en Mercedes W123?

Den gennemsnitlige udbudspris for en Mercedes W123 ligger på omkring 11.500 dollars, mens gode eksemplarer kan gå for det dobbelte. W123 er virkelig pengene værd, fordi den giver en ægte Mercedes-tidskapseloplevelse, som simpelthen ikke kan matches med nogen moderne bil derude.

W123’eren byder på utroligt bløde sæder, en afslappet kørestilling og følelsen af, at du betjener et fint stykke maskineri. Oplevelsen af at styre W123 er helt anderledes end noget andet derude, og at betale mellem 11.000 og 15 dollars for en sådan oplevelse er bestemt prisen værd.

Bilproblemer, typiske fejl og svagheder.

James May

James store passion er biler. Han har udgivet indhold på Bil A2Z lige siden sitet blev startet op i foråret 2021.

Nyt på Bil A2Z