Almindelige problemer med Audi S-Tronic

Audi S-Tronic er en dobbeltkoblingsgearkasse, der er udviklet i VAG-virksomheden. Denne gearkasse er også almindeligvis at finde på andre VAG-mærker som Skoda og VW, og den anses generelt for at være en af de bedste dobbeltkoblingsgearkasser derude.

Ingen gearkasse er dog fejlfri, hvilket betyder, at der altid er nogle småting, der har en tendens til at forårsage problemer. Hvis du vedligeholder gearkassen efter hensigten, er det ikke så sandsynligt, at du vil opleve disse problemer, men hvis du ikke gør det, vil du højst sandsynligt komme til at opleve dem. Disse moderne dobbeltkoblingsgearkasser er delikate konstruktionsdele, hvilket betyder, at de har brug for konstant vedligeholdelse for at fungere efter hensigten.

De mest almindelige problemer med S-Tronic-gearkassen er en fejl i den hydrauliske enhed, en brændt kobling, en defekt gearvælgersensor, fejl i solenoiden og fejl i bakgearvælgeren. Nogle af disse kræver en grundig afmontering af gearkassen for at reparere den, mens andre kan nøjes med mindre reparationer.

Alt i alt er S-Tronic faktisk en af de bedst udbredte DCT-gearkasser derude, fordi den er effektiv, sofistikeret, relativt robust og i stand til at modstå en hel del drejningsmoment. Hvis du vedligeholder din S-Tronic-gearkasse, vil du sandsynligvis få glæde af den i lang tid fremover.

Audi S-Tronic hydraulisk enhed fejl

Hydraulikenheden, som også kaldes Mechatronic under VAG-paraplyen, er ansvarlig for at vælge det rigtige gear afhængigt af situationen. Den kobler også koblingen og overvåger gearkassens ydeevne generelt. Hvis den hydrauliske enhed begynder at forårsage problemer, vil du bemærke det, fordi gearkassen sandsynligvis bliver doven, urolig eller uvillig til overhovedet at sætte et gear i gang.

  Almindelige problemer med Mercedes GLK350

Hvis du oplever disse symptomer, bør du straks holde op med at køre bilen, da der er stor chance for, at din kobling også kommer til at lide under det. Disse symptomer efterfølges typisk af en advarselslampe “Gearbox Malfunction” på instrumentbrættet.

Audi S-Tronic brændt kobling

Koblingen er desværre en forbrugsdel, hvilket betyder, at du skal udskifte den på et tidspunkt, uanset hvilken gearkasse der er tale om. Men hvis gearkassen ikke er blevet vedligeholdt korrekt, eller hvis du har tendens til at køre bilen aggressivt, vil du sandsynligvis brænde koblingen meget hurtigere.

Mange ejere af ældre Audi-biler med høj ydeevne har rapporteret, at koblingen har en tendens til at brænde for tidligt, fordi bilen ikke er i stand til at modstå høje drejningsmomenttal, især hvis du bruger launch control.

Audi S-Tronic defekt gearvælgersensor

En gearvælgersensor er en enhed, der kommunikerer til bilens ECU om, at du har valgt et bestemt gear. Denne sensor arbejder sammen med andre systemer i bilen, f.eks. tændingslåsen, på en sådan måde, at den ikke tillader, at du tager nøglen ud af tændingen, hvis du ikke aktiverer parkeringstilstand.

Men hvis sensoren svigter, vil du ikke kunne tage nøglen ud af tændingen, selv om du har haft held til at aktivere parkeringstilstand. Problemet her er, at bilens hjerne ikke er klar over, hvilket gear du har valgt, hvilket betyder, at du ikke vil kunne køre bilen, før dette problem er løst.

Audi S-Tronic solenoidfejl

Et af de mest almindelige problemer, som S-Tronic har tendens til at opleve, er en defekt solenoid. Disse har til opgave at styre strømmen af transmissionsvæske og i det væsentlige at gøre det muligt for transmissionen at fungere. Hvis olien er forurenet, eller der er for meget eller for lidt olie i transmissionen, vil den sandsynligvis gå i stykker.

  Almindelige problemer med Volvo S60

Udskiftning af disse er en almindelig begivenhed på mange dobbeltkoblingsgearkasser i dag, så du skal ikke bekymre dig om at finde den rigtige mekaniker til opgaven, da alle VAG-mekanikere er i stand til at udskifte den uden problemer.

Audi S-Tronic fejl på bakgearvælgeren

De fleste S-Tronic-gearkasser fra før 2018 er kendt for at udvikle en fejl med bakgearvælgeren, som har tendens til at manifestere sig i manglende evne til at vælge bakgear. Disse er ret almindelige på ældre S-Tronic-gearkasser, mens nyere gearkasser ikke ofte oplever denne slags problemer, men de er ikke helt immune over for dem.

Disse problemer bliver ofte fejldiagnosticeret som en mekatronisk fejl, men i virkeligheden er de helt adskilte. Hvis dette problem ikke afhjælpes hurtigst muligt, vil det dog sandsynligvis også forårsage et problem med Mechatronic.

FAQ-afsnit

Hvilke fordele er der ved Audi S-Tronic-gearkassen?

Der er mange grunde til, at Audi S-Tronic DCT-gearkassen er bedre end det ældre drejningsmomentomformer-system. Til at begynde med er den meget mere raffineret, hvilket betyder, at den skifter gear hurtigere, og at du er mindre tilbøjelig til at bemærke, at gearene skiftes. S-Tronic er designet til at arbejde i baggrunden, hvilket betyder, at det helt eliminerer behovet for at tænke over, hvad gearkassen gør.

En DCT-gearkasse giver hurtigere 0-60 mph-tider og er typisk bedre kontrolleret, hvilket betyder, at den ikke bruger mere brændstof end en manuel gearkasse.

  Almindelige problemer med Mercedes GLB

Hvad er ulemperne ved Audi S-Tronic-gearkassen?

En DCT-gearkasse er tungere og mere skrøbelig sammenlignet med en standardmomentomformer. Det betyder, at den typisk kræver, at du skal babysitte den lidt mere, da de fleste DCT-gearkasser ikke kan modstå den samme mængde moment som en robust momentomformergearkasse.

DCT kan nogle gange føles en smule nervøs, når du manøvrerer ved lave hastigheder. Endelig er en DCT-gearkasse meget dyrere sammenlignet med en momentomformer, hvilket betyder, at den også koster flere penge at vedligeholde.

Er Audi S-Tronic det værd?

Ja, det er den. S-Tronic-gearkassen er designet med fokus på raffinement og effektivitet, hvilket betyder, at det er den mest avancerede Audi-gearkasse til dato. S-Tronic-gearkassen reagerer også virkelig hurtigt, hvilket betyder, at de er langt bedre sammenlignet med en manuel gearkasse, da de kan skifte gear på et øjeblik.

S-Tronic gearkassen er en nødvendighed, når man skal opleve, hvordan en ægte moderne Audi skal køre. Selv hvis du er en ægte manuel entusiast, vil du sandsynligvis sætte pris på S-Tronic, da den er så nem at leve med i det daglige.

James May

James store passion er biler. Han har udgivet indhold på Bil A2Z lige siden sitet blev startet op i foråret 2021.

Nyt på Bil A2Z