Audi S-Tronic – Alt, hvad du skal vide

“Vorsprung Durch Technik”, eller “Fremskridt gennem teknologi”, er et almindeligt Audi-slogan, der er designet til at vise selve essensen, som mærket er baseret på. Audi kan lide at innovere, og de ønsker at føre mærket an med konstant innovation, hvilket er grunden til Audi S-Tronic-gearkassen.

S-Tronic-gearkassen er en såkaldt dobbeltkoblingsgearkasse, der har til formål at kombinere overlegen ydelse med effektivitet. Den første S-Tronic-gearkasse er blevet frigivet tilbage i 2008, og lige siden da har Audi gjort sit bedste for at gøre gearkassen så god som muligt.

I denne artikel vil vi forklare, hvad S-Tronic-gearkassen gør, hvordan den fungerer, hvor pålidelig den er, og hvorfor du bør købe den. Designet med dobbeltkobling gør underværker, når det kommer til ydeevne og effektivitet, og det er derfor, Audi har valgt at tilbyde en DCT frem for en standard momentomformer.

Der er nogle ulemper ved S-Tronic, som også vil blive diskuteret meget detaljeret nedenfor. Alt i alt skal du sørge for at læse artiklen for at få en bedre forståelse for, hvorfor S-Tronic er så populær som den er.

Hvad er Audi S-Tronic?

Audi S-Tronic er et Audi-mærkenavn, der bruges til at beskrive en dobbeltkoblings direkte skift-gearkasse, som gør det muligt for dig at køre din bil i enten automatisk tilstand eller fuldt manuel tilstand. S-Tronic er designet til at kombinere alle fordelene ved en manuel gearkasse og samtidig give dig mulighed for blot at koble D til og lade bilen gøre det magiske.

S-Tronic er den nyeste Audi-gearkasse, mens Audi Tiptronic, R-Tronic og DSG Multitronic alle er ældre gearkasser, som ikke er så avancerede som S-Tronic. Audi har designet S-Tronic til at kunne skifte gear uden en mærkbar afbrydelse af strømmen.

  Polestar vs. Audis pålidelighed - hvad er bedst?

S-Tronic er også mere brændstoføkonomisk end de fleste momentomformere derude, fordi den er designet til altid at køre i et relativt lavt omdrejningsområde. På den anden side har gearkassen en tendens til at holde omdrejningstallene højere, når du aktiverer sportstilstanden, for altid at have al den tilgængelige effekt til rådighed.

Dette sikrer en tilgang med flere karakterer til udformningen af en gearkasse, og det er grunden til, at Audi S-Tronic er så berømt.

Hvordan fungerer Audi S-Tronic?

S-Tronic består af to flerpladekoblinger kaldet K1 og K2 ud over to undertransmissioner, der betjener bilens gear direkte. Disse transmissionskomponenter er begge aktive, når motoren er i gang, mens kun den ene altid foretager skiftet.

Mere specifikt, når du sætter andet gear i og begynder at accelerere, er det tredje gear let tilgængeligt i den anden del af transmissionen. Dette sikrer hurtige gearskift uden den “shunt bagud”, der er forbundet med ældre enkeltkoblingsgearkasser med enkeltkobling.

I det øjeblik K1-koblingen åbner, lukker K2-koblingen, og det er på denne måde, at en DCT-gearkasse kan skifte så hurtigt uden at føles nervøs eller ufinetisk. K1-koblingen sætter 1., 3., 5. og 7. gear i gang, fordi den er både større og mere robust end K2-koblingen, som betjener 2., 4., 5. og bakgear.

Audi S-Tronic pålidelighed og almindelige problemer

Audi S-Tronic er også en ret pålidelig gearkasse, hvilket betyder, at den er en sand opgradering i forhold til sin forgænger. Audi Multitronic er klart den mindst pålidelige gearkasse fra Audi, selv om den ligner S-Tronic mest.

  2022 BMW X5 VS Audi Q7 - Hvilken er bedst?

S-Tronic er dog ikke helt uden fejl, da den har tendens til at opleve problemer med den hydrauliske enhed (Mechatronic), den bageste gearvælger, solenoiden og en brændt kobling. Disse problemer viser sig typisk ved den frygtede advarselslampe “Gearkassefejl” og er ledsaget af en rystende kørsel, masser af støj og manglende vilje til at sætte et gear i gang.

Audi S-Tronic-versioner

Siden S-Tronic blev indført i 2008, har Audi løbende opgraderet den for at gøre den så robust og sofistikeret som muligt. Den allerførste S-Tronic har 6 gear, mens de nuværende har op til 8 gear for at opnå optimal effektivitet og kraftoverførsel.

Nogle Audi Sport-modeller bruger en mere robust version af S-Tronic, der kan modstå mere drejningsmoment kontinuerligt. Dette muliggør også launch control-tilstanden, hvor du kan sende bilen af sted med en raket for at opnå de rekordtider på 0-60 mph.

FAQ-afsnit

Hvilke køretilstande tilbyder Audi S-Tronic?

Audi S-Tronic leveres med to tilstande: en fuldautomatisk tilstand og en manuel tilstand. Den automatiske tilstand tilbyder også to forskellige tilstande: Drive- eller Sport-tilstand. Sport-tilstand gør gearkassen endnu mere responsiv, samtidig med at motorens omdrejningstal er højere end normalt. Med andre ord holder S-Tronic-gearkassen i sportstilstand dig altid i det maksimale effektområde.

Med manuel tilstand kan du helt overtage gearskiftet via enten pedalerne på rattet eller ved hjælp af selve gearstangen. Disse er en foretrukken løsning for dem, der gerne tager deres bil med på banen, da det kontrolniveau, som en manuel tilstand giver, altid vil være bedre end en automatisk tilstand.

  Er Volvo mere pålidelig end Audi?

Hvad er fordelene ved Audi S-Tronic?

Der er en hel del fordele ved en DCT-gearkasse. Til at begynde med er S-Tronic meget mere effektiv sammenlignet med en Audi momentomformer, samtidig med at den er mere kontrollerbar og mere jævn. S-Tronic eliminerer også helt den shunt, der er forbundet med at skifte gear.

En af de største fordele, som S-Tronic tilbyder, er kontrolmulighederne. Den manuelle tilstand, der tilbydes, er bedre end alle andre momentomformertransmissioner, fordi den bogstaveligt talt skifter på millisekunder.

Hvad er ulemperne ved Audi S-Tronic?

Audi S-Tronic-gearkassen er dyrere i anskaffelse, vedligeholdelse, reparation og udskiftning sammenlignet med en mere simpel momentomformerenhed. Den er også meget tungere, hvilket betyder, at de ydelsesmæssige fordele, som den giver, bliver en smule sat ud af spil på grund af den ekstra vægt.

Hvis du ikke er vant til at køre med en DCT-gearkasse, vil du også bemærke en smule rysten, når du manøvrerer ved lavere hastigheder. Dette er et fælles træk ved de fleste DCT-gearkasser, hvilket betyder, at det er noget, som alle DCT-gearkasser lider under.

James May

James store passion er biler. Han har udgivet indhold på Bil A2Z lige siden sitet blev startet op i foråret 2021.

Nyt på Bil A2Z