Hvad er bedre S-Tronic eller Tiptronic?

Både S-Tronic og Tiptronic er automatiske gearkasser af Audi-mærket, nærmere bestemt er S-Tronic Audis navn for deres egen dobbeltkoblingsgearkasse, mens Tiptronic er Audis navn for deres egen automatiske drejningsmomentomformergearkasse med enkeltkobling.

Forskellene mellem en dobbeltkoblings- og en enkeltkoblingsmomentomenterboks er betydelige, men ikke så store som for ti år siden. Man kan roligt sige, at S-Tronic er den mere sofistikerede gearkasse, fordi den reagerer hurtigere, er mere økonomisk og mere komfortabel ved kørsel ved høje hastigheder, og derfor er S-Tronic bedre til sportslige biler.

Tiptronic-boksen er nu meget bedre i forhold til for et par år siden og er det foretrukne valg til luksusbiler med højt drejningsmoment som Audi A8. Tiptronic kan ikke konkurrere med S-Tronic, når det gælder skiftetider, launch control og smidighed ved lave hastigheder, og derfor findes den mest i luksusbiler.

Man kan roligt sige, at begge disse transmissioner er topmoderne, fordi de er helt på linje med resten af bilindustrien. Når de sammenlignes med hinanden, har de en tendens til at præstere på samme måde, men de udmærker sig på forskellige områder. Hvis du vil vide mere, skal du sørge for at læse denne artikel.

Audi S-Tronic – Audi DCT-transmission

S-Tronic-gearkassen blev introduceret første gang tilbage i 2008 og er blevet forbedret lige siden. I dag fås gearkassen med op til 8 gear og findes mest på mere dynamiske biler og biler, der prioriterer effektivitet. Selve essensen af en DCT-gearkasse er at kombinere reaktionstiden fra en manuel gearkasse med muligheden for at vælge D og bare lade bilen gøre sin sag.

  Audi vs Honda pålidelighed - hvilken er bedre

Når du beslutter dig for at aktivere den manuelle tilstand, kan du selv skifte gearene via enten de pedaler, der er monteret på rattet, eller via selve gearstangen. En DCT-gearkasse er hurtigere end en enkeltkoblingsgearkasse, hvilket betyder, at Tiptronic ikke er lige så responsiv.

Dobbeltkoblingsarkitekturen kombinerer to koblinger. Den ene kobling (K1) styrer 1., 3., 5. og 7. gear, mens den anden kobling (K2) styrer 2., 4., 6. og bakgear. Det betyder, at når du sætter bilen i gear, og bilen lægger 1. gear, er 2. gear allerede forudvalgt i K2-koblingen, så i det øjeblik du enten trækker i pedalen eller når et bestemt omdrejningstal, sker skiftet fra 2. til 3. gear øjeblikkeligt.

Audi Tiptronic – Audi enkeltkoblingsmomentomformergearkasse med enkeltkobling

Tiptronic-gearkassen anvender en mere almindelig enkeltkoblingsopsætning, hvor alle gear styres via en enkelt kobling. Det får bilen til at føles lidt mere doven sammenlignet med DCT-boksen, men det får også bilen til at føles mere afdæmpet og mere tilbøjelig til at køre i tomgang og cruising.

Det er derfor, at en momentomformergearkasse er noget, du finder på modeller i den højere ende af skalaen som Audi A6, Audi A7 og Audi A8. De vigtigste fordele, som en Tiptronic har i forhold til en S-Tronic, er, at den skifter gearene på en mere afslappet måde, især når der skiftes fra 1. til 2. gear.

Tiptronic-boksen fås for det meste i en 8-trins konfiguration, som også lægger vægt på cruising-siden. Nogle siger, at Tiptronic-boksen føles mere hjemme i en bil som A8 på grund af dens gigantiske størrelse og relativt dovne tilgang til kørsel.

  Audi e-tron GT pålidelighed

Audi S-Tronic biler Vs Audi Tiptronic biler

Nu er det tid til at udpege et par gode eksempler på, hvorfor nogle biler er bedre med enten S-Tronic- eller Tiptronic-gearkassen. De mest populære Audi S-Tronic-biler er Audi A3, Audi A4 og Audi A5.

På den anden side er de mest populære Tiptronic Audi-biler Audi A8, Audi Q8 og Audi Q7. Når man kigger på effektdiagrammer, gearingstal og drejningsmoment, er det ret tydeligt, at Audi A8, Q8 og Q7 langt fra er lige så dynamiske som de førstnævnte biler.

Audi A5 leveres f.eks. med S-Tronic-gearkassen, mens den kraftigste Audi RS5 leveres med Tiptronic-gearkassen. Audi A4 leveres også med S-Tronic-gearkassen, mens den højeste Audi RS4 leveres med Tiptronic.

Dette er også en væsentlig forskel mellem de to, da en S-Tronic-gearkasse ikke kan klare høje drejningsmomenter. Den er trods alt ikke så robust som Tiptronic.

FAQ-afsnit

Hvorfor er Audi S-Tronic mere effektiv end Audi Tiptronic?

Det handler om, hvordan gearkassen formår at skifte gear, og om den lider under en afbrydelse af strømmen, mens den gør det. Audi S-Tronic er i stand til at skifte gear problemfrit på et øjeblik uden nogen som helst afbrydelse af strømgennemstrømningen. Det betyder, at du ikke kan mærke, at bilen rykker, mens du skifter gear, og at bilen aldrig kommer over en bestemt omdrejningstærskel uden at skifte gear.

S-Tronic er ganske enkelt hurtigere og kan skifte gear mere økonomisk. Tiptronic-gearkassen er ikke langt fra S-Tronic, men den mangler en smule, når det gælder brændstoføkonomiske resultater.

  Audi A3 Pålidelighed

Hvorfor skal jeg vælge en Audi S-Tronic frem for en Audi Tiptronic?

Du bør vælge Audi S-Tronic, hvis du vil have en responsiv bil, der altid er i det rigtige omdrejningsområde. Da disse S-Tronic-biler har motorer med lavere drejningsmomenttal, er det vigtigere for disse at have en mere sofistikeret gearkasse, der altid kan holde bilen inden for motorens effektområde, hvilket gør det muligt for dig altid at have nok drejningsmoment til rådighed.

S-Tronic-gearkassen brillerer med 2,0L 4-cylindrede motorer med op til 200 hk, mens selv biler med højere gear er perfekte. S-Tronic er det foretrukne valg for folk, der elsker sportsvogne, responsive biler og biler, der tilbringer det meste af deres tid i byen.

Hvorfor skal jeg vælge en Audi Tiptronic frem for en Audi S-Tronic?

Som tidligere nævnt brillerer Audi Tiptronic, når det drejer sig om cruise på motorvejene og afkølet kørsel. Den tilbyder flere gear og kan klare højere drejningsmomenttal, hvilket får Tiptronic til at brillere med 6 og 8-cylindrede motorer.

Disse føler sig hjemme i biler som Audi A8, fordi motorer med højt drejningsmoment nyder godt af en mere afkølet oplevelse.

James May

James store passion er biler. Han har udgivet indhold på Bil A2Z lige siden sitet blev startet op i foråret 2021.

Nyt på Bil A2Z