BMW har været et ikon for ydeevne og ren køreglæde i årenes løb, men der har været et stigma omkring BMW-kørere i lang tid, og der har været en stor fordom om, at mærket lettere bryder med andre end andre. Er der sandhed i dette? Ja, til en vis grad.
En af de vigtigste grunde til ikke at købe en BMW er ejeromkostningerne, sammen med olielækager og alle de fejlfungerende sensorer, som BMW har installeret i nyere modeller. BMW’er er dyre at købe og dyre at vedligeholde.
De vigtigste grunde til ikke at købe en BMW
BMW’er er ikke for folk, der holder sig til deres bil i lang tid
Hvis du er en person, der kan lide at køre i den samme bil i årevis, og hvis der ikke er noget galt med den, så du beholder den så længe den kører, er BMW bestemt ikke noget for dig. Der er en grund til, at BMW lægger en garantidækning på kun 4 år eller 50.000 miles, hvilket er knapt nok for de fleste bilister, da du kan tilbagelægge 50.000 miles på mindre end to år, hvis du er på vejen hver dag. BMW-biler er berygtede for at gå i stykker, når de er ude af garantien.
Nye BMW-biler er ikke det, som mærket engang var
BMW har mistet størstedelen af de gammeldags bilentusiaster, der førte til dens succes i gamle dage. BMW plejede at handle om ren ydeevne på vejen og har i årenes løb skiftet lidt i retning af luksus.
BMW’s styring er blevet følelsesløs, og der er flere assistentfunktioner end egentlig kørsel, der sker på vejen. Uanset et bredt udvalg af modeller er det kun et par stykker, der stadig bærer den gamle ånd fra BMW. Desværre er de ikke produceret så massivt og er sværere at få fat i.
Dyre pakker
Hvis du ønsker at købe en bedre opgradering til din bils radio, skal du betale et stort beløb for det. Og for at BMW vil tillade det, skal du også forudkøbe en hel komplet pakke. Pakken har ikke noget med den funktion, du ønsker, at gøre, men er nødvendig i deres system for at du kan låse op for muligheden for at købe det, du ønskede i første omgang.
I sidste ende kan du ende med at betale over 2.000 dollars i ekstra omkostninger for den radio, du ønskede at få i din bil.
BMW har en af de højeste ejeromkostninger
De gennemsnitlige 10-årige omkostninger ved at eje en BMW anslås til at være lidt over 18.000 dollars. Det er slet ikke ualmindeligt at betale mellem 1.000 og 2.000 dollars pr. reparation hos din lokale mekaniker med få måneders mellemrum, især hvis du har købt en brugt BMW-bil.
Nogle BMW-modeller har gennemsnitlige årlige reparationsomkostninger på 1.000 dollars, hvilket gør dem lidt mindre dyre at vedligeholde, men det er stadig en stor sag for de fleste mennesker.
Mange tjenester, der rangerer bilers pålidelighed, placerer BMW på en 30. plads ud af 32 bilmærker med hensyn til pålidelighed på vejen. Der er mange almindelige problemer, der opstår i de fleste BMW’er. BMW står måske ikke ligefrem for at knække min tegnebog, men det er scenariet i nogle tilfælde. De fleste 3 og 5-serie biler, der er udstyret med sekscylindrede motorer, er lidt berygtede for deres svigtende kølesystemer, der lækker og sprænger ret ofte.
Afskrivning og benzinudgifter
BMW afskrives hurtigere end nogen anden bil på vejen. Det kan der være mere end én grund til, men det er en kendsgerning, at når man køber en BMW, mister den en stor del af sin oprindelige værdi med det samme. Du kan finde brugte BMW’er, der kun har kørt få kilometer, og som koster 60 procent af bilens oprindelige pris.
Der er et stigma omkring disse biler, og ingen er villige til at betale det fulde beløb for en brugt BMW. Måske er potentielle kunder påvirket af ryet omkring BMW-kørere – aggressiv kørsel og lidt eller ingen vedligeholdelse.
Uanset om det er sandt eller ej, har det i hvert fald givet et slag i prisen på brugte BMW’er, da der er mange nye bilister, der gerne vil hoppe ud på vejen i en kraftfuld bil, og de vælger BMW. Uerfarne førere betyder dårlig vedligeholdelse.
Hvad er en god gennemsnitlig kilometertal pr. gallon (mpg) at kigge efter, når man køber et køretøj? Det er et omdiskuteret spørgsmål, men de fleste eksperter vil sige, at 50 – 60 mpg er godt. Nå, men gennemsnittet for BMW er 36 med de nyere køretøjer, ifølge deres officielle dokumenter. Men i virkeligheden vil de fleste BMW’er give dig et gennemsnitligt mpg på 28-29 i byen og op til 32 på motorvejen.
Elektriske problemer – sensorer og vinduer
Nyere BMW-modeller er berygtede for deres elektriske sensorfejl samt for at vinduer og lysdioder svigter. Fejlfunktionerne er ikke begrænset til smarte sensorer, gadgets og elektronik. Nogle gange nægter simple ting som døre, vinduer og håndtag at fungere på nogle modeller.
Køb af en brugt BMW
Hvor lang tid tager det for en BMW at nå det punkt, hvor den ikke kan repareres?
De fleste ældre BMW-modeller kan holde i mindst 20 år, før de når det punkt, hvor de ikke længere kan repareres. 1990’erne og 2000 – 2006 BMW 3-serien er udstyret med meget pålidelige motorer, og med korrekt vedligeholdelse kan disse køretøjer utvivlsomt holde i mere end 20 år, i nogle tilfælde endda mere end 30 år.
Hvis du derimod kører i en BMW X5 med en 330D 3.0 dieselmotor, vil du højst sandsynligt opleve turbofejl både inden for og uden for garantien.
Efter hvor mange kilometer begynder BMW-biler at få problemer?
Det største problem med BMW-biler fra de seneste par år har været deres kølesystem. Selv om det består af flere dele, kan de alle gå i stykker og ende med at skulle udskiftes.
Generelt kan de fleste BMW-modeller holde mellem 80.000 og 120.000 miles, før du har brug for en større reparation, men det afhænger naturligvis i høj grad af serviceniveauet og den regelmæssige vedligeholdelse.
Hvilken kilometerstand skal jeg kigge efter, når jeg køber en brugt BMW?
Når du køber en brugt BMW, skal du sørge for at have en god idé om, hvor godt vedligeholdt køretøjet er. Hvis den har nået mere end 100.000 miles uden større problemer, skal du forvente et snart, men det kan også være et tegn på god vedligeholdelse. Generelt set skal du forsøge at købe et køretøj med under 80.000 miles på den.