Hvorfor er der ikke noget reservehjul i en Tesla?

Hvorfor er der ikke noget reservehjul i en Tesla?

I dag leveres mange nye køretøjer, der produceres, ikke med et reservehjul. Tesla er et af disse køretøjer. Men hvorfor er der ikke noget reservehjul i en Tesla?
Tesla har ikke et reservehjul i sine modeller, fordi det optager mere plads, øger vægten på køretøjet, mangler brug og ineffektivt arbejde. Desuden er Tesla-biler udstyret med TPMS-tjenesten, der advarer føreren, når dæktrykket er ved at blive lavt.

Hvorfor har Tesla ikke et reservehjul?

Vægt

En af hovedårsagerne til, at Tesla ikke har et reservehjul, er på grund af den ekstra vægt, de tilføjer bilen. Som følge heraf betyder det mindre rækkevidde og større belastning på dækkene, hvilket ikke er godt, hvis du ønsker, at bilen skal yde bedre.
Køretøjer med reservedæk har normalt et reservedæk, donkraft og andet reparationsværktøj. Alt dette øger blot vægten på den i forvejen tunge bil. Derfor har Tesla tyet til at udelade reservedæk i sine biler. Så bilen forbliver lettere og præsterer bedre.

Mere lastrum

Ud over at tilføje vægt vil det at inkludere et reservehjul på en Tesla optage mere lastrum. Derfor har Tesla bevidst besluttet ikke at inkludere et reservedæk, så deres biler kan have mere motor- eller kabineplads. Reservehjulet, donkraft og reparationsværktøj vil kræve betydelig plads, som kan bruges til at opbevare flere ting.

Praktiskhed

En anden grund til, at Tesla ikke har reservedæk på sine modeller, er på grund af deres avancerede teknologi. Derfor har førerne ikke brug for reservedækket, da de kan registrere, når dæktrykket er lavt, og gribe hurtigere ind. Takket være TPMS-funktionen (TPMS) til måling af dæktryk.
TPMS giver føreren besked, når dæktrykket er lavt, hvilket giver ham/hende tilstrækkelig tid til at køre til et værksted; dermed mindskes faren for at sprænge dækket. Ikke desto mindre er det ikke alle bilister, der er glade for sådanne tjenester og ønsker at have et reservedæk.

  Hvor mange år holder en Tesla?

Manglende brug

I modsætning til for mange årtier siden er reservedæk ikke længere så nyttige, som de var. Det er en af grundene til, at mange bilproducenter følger Teslas fodspor og ikke medtager reservedæk i deres nyeste køretøjer. Derfor bør du ikke blive overrasket over at opdage, at de fleste nye køretøjer mangler et reservedæk.
Når en bils livscyklus er slut, følger reservehjulet og det værktøj, som det følger med, i ca. 85 % af tilfældene bilen til skrotpladsen uden nogensinde at blive brugt. Derfor har Tesla ikke set behovet for at inkludere et reservedæk til kun 15 % af sine førere.

Ineffektivt arbejde

Det er lettere for enhver mekaniker at reparere og vedligeholde de fleste luksusbiler, der ikke hedder en Tesla. Men når det drejer sig om Tesla, skal mekanikeren have en særlig uddannelse og udstyr for at foretage selv en lille reparation som f.eks. et dækskifte.
Da Tesla opdagede, at der kun er få mekanikere med færdigheder og udstyr til at håndtere deres biler, besluttede de at afskaffe reservedækkene, men tilbyde tjenester som vejhjælp og mobil service. Derfor kan Tesla-bilister få hjælp, når de har brug for det.
Desuden omfatter Tesla-dæk støjreducerende, lyddæmpende skum, der er permanent bundet til indersiden af slidbanen. Som følge heraf er skummet med til at reducere støj og vibrationer fra vejkanten. Det eneste problem er, at de fleste små mekanikere ikke har de nødvendige færdigheder og værktøjer til at reparere de specielle Tesla-dæk.

  Er en Tesla en god første bil?

Gratis vejhjælp

Med Tesla vejhjælp behøver du ikke at have et reservedæk, da tjenesterne kommer derhen, hvor du er. Tesla vejhjælp tilbydes døgnet rundt døgnet rundt. Det gælder dog kun for personer med gyldige garantier. Du skal blot foretage et opkald, og supportteamet vil nå dig inden for kortest mulig tid.
Desuden har Tesla-dæk ikke registreret dramatiske fejl tidligere. Derfor er de meget pålidelige og brister sjældent. Men hvis de alligevel fejler, vil vejhjælpen hurtigt komme til hjælp, og de er meget effektive i deres måde at håndtere situationen på.

Tesla tilbyder sæt til reservehjul

Hvis du ikke er overbevist om, at din bil skal mangle et reservehjul, har Tesla stadig et sæt til at dække dig. Virksomheden tilbyder nemlig et reservedækssæt, men til en meget høj pris. Afhængigt af din Tesla-model skal du muligvis betale mellem 280 og 370 dollars.
Den gode nyhed er, at alle reservedækkene er kompatible med alle andre Tesla’s fabrikshjulstørrelsesmuligheder. Derudover er reservedækssættet designet til at optage så lidt lastrum som muligt. Derfor er det ikke så tungt, som et reservedæk ville være sammen med donkraft og værktøj til reparation.

FAQ

Hvad sker der, hvis man får en punktering i en Tesla?

Hvis det sker, at du får en punktering i en Tesla, kan du ringe til vejhjælp for at få hjælp. Du skal blot foretage et opkald, og Tesla-eksperter vil gøre sig til rådighed inden for kort tid. Desuden kan du også ringe efter en lånehjulsservice eller bugsering af din bil til det nærmeste Tesla-servicecenter.

  Er Tesla gode i sne?

Er reservedæk ikke længere nødvendige?

Nej, det er de ikke. Reservedæk er ikke længere nødvendige, da de fleste af dem ikke bruges i løbet af bilens levetid. Det anslås, at omkring 15 % af reservedækkene bruges, før bilens livscyklus slutter. Så de resterende 85 % går til spilde sammen med den udtjente bil.

Hvorfor er det svært for små værksteder at reparere Tesla-dæk?

De fleste små autoværksteder mangler de nødvendige færdigheder og det nødvendige udstyr til at håndtere Tesla-dæk. OEM Tesla-dækkene har støjreducerende, lyddæmpende skum, der er permanent bundet til indersiden af deres slidbaneoverflade. Dette skum gør det svært for uerfarne mekanikere at reparere Tesla-dæk.

Konklusion

Teslas har ikke reservedæk på deres køretøjer af forskellige årsager. Ikke alene øger disse dæk vægten på bilen, men de reducerer også rækkevidden og mangler brug. Og med TPMS-funktionen kan Tesla-chauffører undgå dæksprængninger og skader ved at arkivere trykket, når de bliver advaret.
Hvis dækket sprænger ved et uheld, er der Tesla vejhjælp, der er klar til at hjælpe. Denne service er tilgængelig døgnet rundt, så længe din garanti stadig er gyldig. Desuden kan Teslas mobile service komme dig til undsætning, hvis du ikke kan nå frem til det nærmeste Tesla-servicecenter.

James May

James store passion er biler. Han har udgivet indhold på Bil A2Z lige siden sitet blev startet op i foråret 2021.

Nyt på Bil A2Z