Er 2022 Mercedes AMG EQS det værd

Mercedes EQS er en af de mest spændende elbiler, der er udkommet i det sidste år eller to, fordi den tilbyder det højeste niveau af luksus, der i øjeblikket er tilgængeligt i en elbil. EQS er så overdådig og fredfyldt, at den nemt kan konkurrere med den legendariske S-klasse i forhold til både komfort og luksus.

Takket være en lækker MBUX Hyperscreen føles EQS som den mest teknologisk avancerede bil på markedet. I betragtning af at Mercedes MBUX Hyperscreen-infotainmentsystemet MBUX Hyperscreen er et af de letteste at bruge ud over også at tilbyde et væld af funktioner, er det ret logisk at overveje EQS selv frem for S-klassen.

EQS blev mildt kritiseret for at koste meget mere end Tesla Model S uden at tilbyde nogen overlegen ydeevne. Dette ser dog ud til at have ændret sig, for Mercedes har netop lanceret den helt nye EQS 53 AMG+, som er indstillet på at være både luksuriøs og spændende at køre.

EQS 53 AMG+ tilbyder op til 750 hk via boost-funktionen i kun kort tid for at bevare ladningen og holde temperaturen nede. I dagligdagen vil du altid kunne udnytte 650 hk, hvilket betyder, at EQS AMG helt sikkert er det værd som den mest luksuriøse EV på planeten.

Mercedes Benz EQS 53 AMG+ – Oversigt

Den nyligt udgivne EQS 53 AMG er den hurtigste Mercedes EV, du kan købe lige nu, fordi den tilbyder et dobbeltmotor-setup med 650-750 hk afhængigt af kørselsmiljøet. Dette gør det muligt for 53 AMG at nå 60 mph fra stilstand på påståede 3,4 sekunder.

EQS er en mere opstyltet version af den almindelige EQS, hvilket betyder, at den gør EQS-platformen lige så luksuriøs som EQS580 og lige så hurtig som en ægte AMG burde være. Mercedes har endnu ikke bekræftet, at de har planer om at lave en topmodel 63 AMG-version, men det ser ud til, at de måske vil gøre det i fremtiden, da denne model ikke hedder 63.

  Hvilken Mercedes er bedst på literen?

Mercedes har endnu ikke offentliggjort prisoplysningerne for 53 AMG, men modellen skulle nemt koste over 180.000 dollars uden ekstraudstyr. AMG-versionen kommer også med et væld af AMG-funktioner såsom AMG-fælge, et mere sportsligt ydre, sportssæder, AMG-sportsrat, AMG-kørefunktioner og dedikeret AMG-præstations-software.

Mercedes EQS 53 AMG+ – Hvorfor det er en god idé at købe EQS 53 AMG

Som tidligere nævnt var et af de største kritikpunkter ved EQS, at den aldrig var så spændende i forhold til prisen. Det udvendige design af basismodellerne 450+ og 580 var en blandet fornøjelse, fordi det ser lidt malplaceret ud og ikke passer til en luksusbil eller en performancebil.

AMG-versionen ser dog helt sikkert meget bedre ud end basismodellen, og da AMG laver nogle af de mest underholdende biler at køre, bør EQS også bakke stylingen op med masser af AMG-godheder, der bør gøre EQS mere konkurrencedygtig, hvad angår performance-elbiler.

EQS AMG 53 tilbyder en mere bagudvendt køreoplevelse, et mere dynamisk chassis og justerede lejer- og bagakselkomponenter, som skulle gøre bilen sjovere at køre. Bilen leveres også med masser af AMG-software som f.eks. “Race Start” og alle mulige præstationsdata og analyseværktøjer.

Uanset hvad er EQS AMG 53 en klar opgradering i forhold til de almindelige EQS-modeller både indvendigt og udvendigt, og den bør overvejes, hvis du ønsker en relativt hurtig og mest komfortabel EV på markedet.

Mercedes EQS 53 AMG+ – Hvorfor det er en god idé at springe EQS 53 AMG over

På nuværende tidspunkt er EQS AMG 53 den mest dynamiske Mercedes EV på markedet, men Mercedes kan meget potentielt komme med en endnu kraftigere og hurtigere AMG 63-model. Dette er ret uklart i øjeblikket, men hvis de gør det, vil de sandsynligvis sigte mod Porsche Taycan Turbo S, e-Tron GT RS og Tesla Model S Plaid-kunder.

  Passer Mercedes-hjul til VW

Men giver det overhovedet mening at købe en performance EV alligevel, fordi de mest er sjove at køre i en stående kø? Det bliver i sidste ende ikke så spændende, og du står tilbage med en prisopgradering på 50k+ $ for en lignende bil.

At kalde en EV for en performance EV er at strække det lidt for langt, fordi EQS 53 AMG vejer næsten 6000 pund, hvilket er det samme som en Ford F-150. Desuden er det en vanskelig opgave at kunne sluge en pris på 180.000-220.000 dollars for en bil, der næppe kan konkurrere med de fleste premium performance EV’er på markedet.

FAQ-afsnit

Hvorfor skal jeg købe EQS AMG frem for den almindelige EQS?

Du bør købe AMG-versionen, hvis du er en af dem, der synes, at den almindelige EQS-model er lidt for langsom og for kedelig. Der er ingen vej udenom, at AMG-versionen både ser bedre ud og yder bedre end både EQS 450+ og 580.

AMG-modellen gør ikke så mange ofre i forhold til de almindelige modeller, selv om den giver et betydeligt løft i ydeevne og styling.

Hvorfor skal jeg købe den almindelige EQS frem for AMG EQS?

Du bør købe den almindelige EQS-model, hvis du primært er interesseret i luksus og rækkevidde. AMG EQS-modellen kan køre 60 miles mindre på en fuld opladning sammenlignet med EQS 580, hvilket er nok til at gøre en forskel.

  2022 Mercedes AMG EQS vs Tesla vs Audi

Desuden koster den almindelige EQS en del færre penge, mens den tilbyder 90 % af det, som AMG-versionen tilbyder. Det kan være en bedre idé at vælge en fuldt udstyret EQS 580 end at vælge AMG-versionen, fordi du vil bruge en hel del færre penge for en ret ens bil.

Hvad er den bedste EV med ydeevne på markedet?

Selv om Tesla Model S Plaid er den hurtigste EV performance sedan på markedet, er den stadig ikke lige så sjov at køre som både e-Tron RS GT og Taycan Turbo S. Rimac Nevera er den hurtigste bil, der findes, men den næsthurtigste EV med en hastighed på 0-60 mph er i øjeblikket Plaid.

Alligevel byder Plaid ikke på en konkurrencedygtig dynamisk oplevelse gennem svingene, og derfor bør du mest fokusere din opmærksomhed på Taycan og e-Tron GT, hvis du ikke kan sluge prisskiltet på flere millioner dollars for Rimac Nevera.

James May

James store passion er biler. Han har udgivet indhold på Bil A2Z lige siden sitet blev startet op i foråret 2021.

Nyt på Bil A2Z