I elbilernes verden er du begrænset til kun en håndfuld luksus-sedaner i den øverste ende af skalaen, såsom Tesla Model S, Audi e-Tron GT, Porsche Macan og de to nyeste tilføjelser til luksus-EV-segmentet, Lucid Air og Mercedes-Benz EQS.
Mellem de tre synes Tesla, Audi og Mercedes at skille sig ud, fordi Taycan er mere skræddersyet til sportslig kørsel, mens Lucid Air kun lige er blevet frigivet til offentligheden. Valget mellem Model S, e-Tron GT og EQS afhænger mest af, hvad du sætter mest pris på.
Tesla Model S er den ældste bil mellem de to, men den tilbyder alligevel mere komfort. Audi e-Tron GT er vel nok den flotteste bil af de tre, selv om den ikke er nær så populær. Mercedes EQS er helt sikkert den mest luksuriøse EV-bil, som man kan købe for penge i dag, men den kan ikke matche de to andre i ydeevne.
e-Tron GT og EQS er bedre biler end Model S, selv om Model S er den letteste at leve med. Du bør vælge EQS, hvis du vil have den mest komfortable og teknisk avancerede oplevelse, men vælg Audi, hvis du vil nyde en mere dynamisk orienteret køreoplevelse med et overlegen ydre design.
Tesla Model S – Pioneren i dette segment – 90.000 $ MSRP
De dage er forbi, hvor Model S var den mest avancerede bil på markedet, for den synes at komme til kort sammenlignet med de nyeste EV-sedaner derude. Selv om Tesla gør sit bedste for at opdatere Model S og gøre den mere luksuriøs og futuristisk, er både det indvendige og udvendige design langsomt begyndt at føles en smule forældet.
Uanset hvad er Tesla Model S bedre end de to andre, hvis du ønsker raketmissillignende ydeevne på lige linje, for Tesla Model S Plaid-udgaven med 1000 hk er den næsthurtigste serieproducerede bil i bilhistorien.
Tesla får også et par fordele ved at kunne udnytte Teslas veludviklede opladningsinfrastruktur. Den rækkevidde, som Model S tilbyder, ligger mellem e-Tron GT og EQS. Byggekvaliteten og raffineringsniveauet er ikke i nærheden af e-Tron og EQS.
Alt i alt er Model S stadig en konkurrencedygtig sedan, men den kan simpelthen ikke matche de nyeste EV’er på markedet.
Mercedes Benz EQS – Den mest luksuriøse EV på markedet – 103.000 $ MSRP
Mercedes tog lidt tid, før de udgav EQS, fordi de ville pakke den med alt, hvad de kunne, og det ser ud til, at de gjorde det. EQS kommer med et utal af futuristiske teknologiløsninger som f.eks. den meget omdiskuterede “Hyperscreen” og en masse smarte softwareløsninger.
EQS er stor fra næsten alle vinkler, hvilket betyder, at den ikke er en sportsvogn, og det har Mercedes aldrig haft til hensigt at gøre den til det. Det er en af de mest luksuriøse og komfortable biler generelt, ikke kun i forhold til EV-segmentet.
Byggekvaliteten er på et andet niveau sammenlignet med Model S, og det samme gælder isolationen i kabinen og køreegenskaberne. Bilen er også udstyret med et smart firehjulsstyringssystem, der nærmest forkorter bilens akselafstand for at gøre den så manøvredygtig som muligt.
EQS har også den nuværende rekord for den højeste rækkevidde for en EV-only-bil på en enkelt opladning, idet den klarer 441 miles uden at stoppe. Alt i alt er EQS den bedste EV, man kan købe for penge, hvis man ønsker komfort og luksus.
Audi e-Tron GT – En fantastisk all-arounder – 102.400 kr.
Audi er et mærke, der er kendt for at lave gode allround luksusbiler, der både kan luksus og ydeevne, og e-Tron GT er netop det. e-Tron GT synes at have fået den bedste indledende modtagelse, hvad angår det rene design, mens EQS er den mest omdiskuterede af de tre.
Interiøret i e-Tron GT ligner et interiør, som du ville finde i de fleste Audi-modeller, hvilket både er en god ting og en dårlig ting. Det gode er, at det ikke er overdrevet, og at det oser af kvalitet. Du kommer til at finde knapper med hårdt tryk i e-Trons kabine, og det er ikke noget, man kan sige om de to andre.
Nogle vil dog måske finde interiøret lidt kedeligt at se på, især når man tænker på, at de fleste EV’er i disse dage forsøger at genopfinde interiøret på ny. Hvad angår rækkevidde, kommer e-Tron GT til kort sammenlignet med de to andre.
Hvis du planlægger at bruge bilen som daglig pendler og oplade den via en vægoplader om natten, bør dette ikke være et problem.
FAQ-afsnit
Giver det mening at købe en EV i 2022?
Elbiler er langsomt men sikkert ved at blive den næste store ting i bilindustrien. Men elbiler er stadig for dyre til massebrug, og vi er ikke forberedt på alle de energikrav, der skal opfyldes for at drive tusindvis eller endog millioner af elbiler dagligt.
Alligevel giver det mening at købe en EV i 2021, hvis man er i stand til at udnytte platformen fuldt ud, hvilket betyder, at man er i stand til at oplade bilen hver dag. Hvis du ikke kan det, eller hvis du har en tendens til at rejse hundredvis af kilometer regelmæssigt, er det bedre at springe en EV over indtil videre.
Er Porsche Taycan bedre end EQS, e-Tron GT og Model S?
Porsche Taycan ligner i høj grad e-Tron GT, hvilket betyder, at disse to er ret ens. Taycan tilbyder dog mere, både hvad angår teknologi og hastighed. Porsche laver nogle af de bedste sportsvogne på planeten, og Taycan er en af dem.
Man kan roligt sige, at Taycan er en mere sportslig oplevelse, men den kan ikke matche Tesla for bekvemmelighed for EQS for luksus.
Er elektriske SUV’er bedre end elektriske sedaner?
Det afhænger af dit perspektiv, da det sandsynligvis vil være den afgørende faktor, når du skal vælge, hvilken EV du bedst kan lide. Mens SUV’er faktisk er mere praktiske og bedre at se ud af, er de tungere end sedaner, og det er et stort problem, når man tænker på, at EV’er er tunge selv som små hatchbacks.
Sedans har som sådan en tendens til at tilbyde mere rækkevidde og en mere rolig kabine med bedre byggematerialer og en meget mere dynamisk oplevelse.