DS 3 Crossback E-Tense – Almindelige problemer & fejl

DS 3 Crossback E-Tense

DS er for Citroën og Peugeot, hvad Audi er for VW og Skoda, hvilket betyder, at DS forsøger at være det premiumtilbud, der deler de fleste af sine dele med sine to søsterselskaber Citroën og Peugeot. DS var tidligere en særlig in-house af Citroen, men siden 2015 er DS blevet helt uafhængig og har til formål at sætte sit præg på verdens premium-bilmarked.

DS 3 Crossback er den mindste premium-SUV fra DS, der forsøger at stjæle kunder fra biler som Audi Q3 eller BMW X1. Navnet E-Tense betyder, at denne version af DS 3 Crossback udelukkende drives af battericeller og ikke af en forbrændingsmotor. I denne artikel vil vi dog fortælle dig alle de almindelige problemer med DS3 Crossback E-Tense, og hvad du skal holde øje med.

Det ser ud til, at de mest almindelige problemer med DS 3 Crossback er forbundet med bilens tilbehør og elektriske systemer, som f.eks. dørhåndtagene har deres eget sind. Nogle har også rapporteret om problemer med visse avancerede førerassistentsystemer, som ofte kan føles lidt for assertive og ikke-flydende.

Andre har klaget over bilens målinger, og at DS 3 ikke er i stand til korrekt at måle, hvor mange kilometer du har tilbage i batteriet. Nogle har også klaget over bilens opladningssituation, da man ikke kan indstille bilens opladningstimer korrekt, og at den brugbare batterikapacitet faktisk er et godt stykke under 50 kW.

DS 3 Crossback E-TENSE – Elektriske problemer

Vi starter denne liste med at nævne, at E-TENSE til tider har sit eget sind, når det kommer til dørhåndtagene og hvordan de fungerer. Bilen er udstyret med et avanceret nøglefrit system, som er i stand til at registrere, når nøglen er i nærheden af bilen og popper dørhåndtagene ud, så de altid hilser på dig, når du kommer i nærheden af dem.

  Ny Citroën ë-C4 elektrisk vs. lignende elbiler

Nogle ejere har dog klaget over, at dette system ikke altid er så effektivt, som det burde være, og dermed sænker bilens kvalitetsniveau, selv om hovedformålet var at hæve det. Uanset hvad er dette sandsynligvis bare et lille softwareproblem, som der helt sikkert vil blive taget hånd om i de kommende måneder med alle de kommende opdateringer.

DS 3 Crossback E-TENSE – ADAS-problemer

Stort set alle biler i dag er udstyret med avancerede førerassistentsystemer, som har til formål at holde os sikre uanset omgivelserne. DS3 Crossback har alle de sædvanlige ting som f.eks. vognbaneassistent, blindvinkelassistent, adaptiv fartpilot, automatisk nødbremsning og mange andre faciliteter.

Nogle ejere har dog klaget over, at vognbaneassistenten er kendt for at være alt for selvsikker og kan trække dig tilbage til midten af vognbanen, selv om du ønsker at foretage et vognbaneskift. Ejerne siger, at man kan undgå dette ved at slå systemet fra, hvilket i nogen grad modvirker dets formål.

DS 3 Crossback E-TENSE – kilometerprognoser problemer

Siden biler begyndte at få avanceret elektronik, er det blevet en standard i alle biler at have en kilometerindikator på instrumentbrættet. Den på DS 3 er ikke den allerbedste derude, da den ofte kan vildlede dig med den resterende rækkevidde. Ejerne har oplyst, at bilen nogle gange kan vise mindre end 170 miles, selv om bilen er fuldt opladet.

Andre har oplyst, at indikatoren nogle gange kan gå den modsatte vej, selv om du tømmer batteriet en del. Dette skyldes, at indikatoren forsøger at tage hensyn til dine kørevaner og give dig en vurdering baseret på, hvordan du kører bilen. Dette fungerer for det meste, men bilen kan nogle gange undlade at angive det reelle antal kilometer, der er tilbage, uanset hvordan du kører.

  Citroën C1 - Almindelige problemer & fejl

DS 3 Crossback E-TENSE – Problemer med opladning

For at afslutte denne liste vil vi også nævne visse problemer med opladningssituationen, hvor DS3 Crossback E-TENSE nogle gange kan være lidt vanskelig at bruge. Nogle siger, at den app, der følger med bilen, ikke er den bedste, når det kommer til at forudbestemme, hvornår bilen skal oplades.

Dette er ikke det eneste problem, da mange ejere klager over appen på flere måder. Den er ikke den nemmeste at bruge, og den mangler også, når det gælder biler fra premiumsegmentet.

FAQ-afsnit

Skal jeg købe DS 3 Crossback E-TENSE?

Hvis du kan lide det, som DS har at tilbyde, og hvis du er ude efter en god allround elbil, er DS 3 Crossback E-TENSE bestemt et køb værd. Batteriet kunne være en smule større, og bilen kunne have et mere decideret udvendigt design, da de fleste biler fra dette premium EV-segment har en lang mærkearv, og deres designvalg har en tendens til at være mere sammenhængende.

Citroen/DS er dog kendt for at lave biler, der ikke ligner nogen anden bil derude. Jeg tror, at spørgsmålet om, hvorvidt DS 3 Crossback E-TENSE er det værd, udelukkende er baseret på, hvad du elsker ved en elbil. Hvis du kan lide DS’ designsprog, og hvis du mener, at rækkevidden og kraften er nok, er DS3 E-TENSE bestemt pengene værd.

Hvilke biler konkurrerer med DS 3 Crossback E-TENSE?

DS 3 Crossback E-TENSE bliver ofte sat op mod Hyundai Kona Electric, MG ZS EV og Kia e-Niro SUV’en. Blandt disse tre synes DS at være det produkt, der ligger i den højere ende, og det lykkes den at være den, der kører bedst.

  Er Citroën DS4 en god bil?

Kia e-Niro og MG ZS koster en smule mindre sammenlignet med DS 3, hvilket er ret tydeligt i det øjeblik, man sætter de to op mod hinanden. Dog får e-Niro et større 67,5kWh-batteri med op til 230 miles, mens MG ZS tilbyder et endnu større 72kWh-batteri med op til 270 miles.

Hvad står DS i Citroen DS for?

Som tidligere nævnt forlod DS-mærket Citroen tilbage i 2014, men en separat DS-model kom først i 2018. DS står for “Different Spirit” eller “Distinctive Series”, da Citroen forsøgte at lave et helt separat mærke, der henvender sig til kunder med en højere indkomstprocent.

James May

James store passion er biler. Han har udgivet indhold på Bil A2Z lige siden sitet blev startet op i foråret 2021.

Nyt på Bil A2Z