Er DS 3 Crossback E-Tense en god bil?

DS 3 Crossback E-Tense

DS 3 Crossback er en subkompakt premium familie-SUV, der er designet til at konkurrere med ret etablerede tyske mærker. For overhovedet at kunne true VW, Audi, BMW og Mercedes, skal DS 3 være anderledes, men mindst lige så god som T-Roc, Audi Q3, BMW X1 og Mercedes GLA. Så er DS 3 Crossback E-Tense en god bil?

DS 3 Crossback E-Tense er faktisk en god bil, men den befinder sig i det vel nok mest konkurrenceprægede segment af premiumbiler i dag, da en subcompact og kompakte SUV’er og crossovers er de mest populære premiumbiler, der findes. E-Tense-mærket er kun forbeholdt en elektrisk DS 3 Crossback, hvilket betyder, at DS 3 låner den velkendte Stellantis EV-platform.

Designmæssigt er DS 3 helt sikkert et blikfang, men nogle mener, at den er lidt for overstylet og mangler identitet. Interiøret i DS 3 Crossback er virkelig pænt indrettet med materialer af høj kvalitet, men det skriger ikke luksus på samme måde som tyskerne gør det. Pålideligheden er ikke den bedste, men det er også tilfældet med tyskerne.

DS 3 Crossback E-Tense kører på en ret afslappet måde uden at forsøge at være overdrevent sporty. Værdimæssigt ligger DS 3 E-Tense solidt i premium-segmentet. Den praktiske anvendelighed er virkelig god, men det samlede bagagerum og pladskapacitet er ikke på niveau med tyskerne.

DS 3 Crossback E-Tense – drivlinjen

DS 3 Crossback E-Tense får det velkendte 50 kWh-batteri, som du plejer at finde i masser af Stellantis-ejede mærker som Peugeot, Fiat, Opel eller Citroën. Det betyder 136 hk og en 0-60 mph-tid på 9 sekunder, og topfarten er angivet til 93 mph. Denne drivlinje er koblet til en 1-trins gearkasse, og kraften sendes kun til forhjulene.

  DS 3 Crossback E-Tense - Almindelige problemer & fejl

Du kan forvente at komme omkring 200 miles på en fuld opladning, hvilket er okay-ish. Den maksimale opladningshastighed er begrænset til 100 kW, hvilket betyder, at du kan oplade DS 3 E-Tense fra 20 % til 80 % på ca. 23 minutter. På den anden side vil en langsom AC-opladning sandsynligvis tage dig mere end 5 og mindre end 7 timer.

DS 3 Crossback E-Tense – Design og kørsel

DS plejede at være et mærke under Citroën-paraplyen, men de besluttede sig for at forgrene sig tilbage i 2015 og laver nu selvstændige biler. DS’ designsprog kan betragtes som dristigt eller markant, hvilket betyder, at DS 3 Crossback E-Tense helt sikkert vil få hovederne til at vende, uanset hvor du kommer hen. Interiøret i DS 3 Crossback er lige så markant.

Når det kommer til køreoplevelsen, kan vi nemt sige, at DS 3 Crossback E-Tense formår at forblive komfortabel og velkontrolleret, uanset hvor du kører den. Den er forholdsvis komfortabel med god støjisolering. Desuden forsøger DS ikke at gøre deres biler sportslige, hvilket betyder, at du kan forvente en blid og kølig køreoplevelse med E-Tense.

DS 3 Crossback E-Tense – Pålidelighed og almindelige problemer

Juryen er stadig ude om pålideligheden med E-Tense, da denne bil kun har eksisteret i kort tid. Det betyder, at vi ikke fuldt ud kan vurdere, hvor pålidelig eller upålidelig den er, og vi bliver derfor nødt til at vente et par år, før vi forsøger at. Uanset hvad, så ser det ud til, at DS 3 E-Tense lider af visse relativt små problemer, som der skal gøres noget ved.

  Er Citroën C4 Aircross en god bil?

Til at begynde med kan visse avancerede førerassistentsystemer som f.eks. vognbaneassistenten være alt for påtrængende, hvilket får de fleste ejere til at slå den fra. Dørhåndtagene er kendt for at være upålidelige til tider, og den app, der følger med bilen, er ikke den nemmeste at bruge, hvilket betyder, at mange ejere ikke ved, hvordan de skal oprette opladningssessioner på forhånd.

DS 3 Crossback E-Tense – Værdi og praktisk anvendelighed

Du kan forvente at betale lidt under 40.000 euro for DS 3 Crossback E-Tense i Europa, hvilket er et ret højt prisskilt for en Stellantis-baseret bil. Men DS 3 E-Tense er meget bedre end mange andre EV’er baseret på denne platform, da den virkelig føles som et premiumprodukt hele vejen igennem.

Den praktiske anvendelighed er også rigtig god, da DS 3 E-Tense formår at pakke en hel del ting ind i forhold til sin størrelse. De fleste tyske rivaler tilbyder dog mere siddeplads og mere bagagerum. Desuden er de også en lille smule mere intuitive at bruge i det hele taget.

FAQ-afsnit

Skal jeg købe DS 3 Crossback E-Tense?

Hvis du er interesseret i at købe en high-end kompakt familiekompakt elektrisk SUV, er du virkelig forkælet med valgmuligheder her. Stort set alle premium-mærker derude tilbyder noget i dette segment, hvilket betyder, at der er snesevis og snesevis af muligheder, du kan gå med. Hvad får DS 3 til at skille sig ud i denne skare?

  Er Citroën C5 X en god bil?

Jeg vil sige, at DS 3 følger en fuldstændig autentisk designbane, både indvendigt og udvendigt. Hvor tyskerne gerne vil være konservative med designet, går DS all out og gør bilen virkelig iøjnefaldende. Dette er efter min mening det vigtigste salgsargument for DS 3 E-Tense og er også grunden til, at man bør vælge DS-3 frem for konkurrenterne.

Er DS 3 Crossback E-Tense en luksusbil?

DS 3 Crossback E-Tense er en luksusbil, både prismæssigt og indholdsmæssigt. Vi er dog nødt til at påpege, at der er mange andre luksusbiler fra dette segment, som har større vægt i de fleste bilisters hjerter. DS 3 er en virkelig spændende bil, der på en eller anden måde føles frisk i et segment, hvor det er ret svært at være frisk.

Som sådan fortjener DS 3 helt klart sin plads på en firmabil, selvom den ikke er den bedste luksusbil i dette segment, ikke engang langt fra.

Fås DS 3 Crossback som hybridbil?

Som nævnt i begyndelsen kommer E-Tense-navnet fra det faktum, at DS 3 Crossback E-Tense er EV-versionen af DS3. Der findes ingen DS 3 hybridversioner i øjeblikket, og det vil næppe ændre sig i den nærmeste fremtid.

James May

James store passion er biler. Han har udgivet indhold på Bil A2Z lige siden sitet blev startet op i foråret 2021.

Nyt på Bil A2Z