Coupéer er ikke længere, hvad de plejer at være. En coupé var oprindeligt en 2-dørs bil, men nu bærer selv 4-dørs biler betegnelsen coupé, og selv nogle SUV’er hedder også coupéer.
Ikke desto mindre er en ægte coupé en 2-dørs bil med en skrå taglinje, og grunden til, at så mange forskellige biler får navnet coupé, skyldes, at coupéer igen er blevet cool. Hvis du ønsker en mindre coupé på begynderniveau, er en Hyundai Genesis Coupé, BMW 2-serie eller Infiniti Q60 gode muligheder.
Hvis du vil have en sporty premium coupé, er BMW 4-serien og Ford Mustang helt i top på coupémarkedet. Begge disse tilbyder rigelig plads og ikonisk status, punchy motorindstillinger og en masse teknologifunktioner.
Men hvis du vil have de mest eksklusive coupéer derude, er det en Bentley Continental GT, Mercedes Benz S-Klasse Coupé og BMW 8-serie, du skal gå efter. Helt i toppen af fødekæden af luksuscoupéer sidder Rolls Royce Wraith, men den iøjnefaldende pris er virkelig uimodståelig.
Bedste mindre coupéer på entry-level niveau til store bilister
En coupé på begynderniveau virker måske ikke helt så luksuriøs ved første øjekast, men der er mange gode muligheder i dette segment. Hyundai Genesis tilbyder 39,2 tommer hovedhøjde for føreren og 44,1 tommer benplads for føreren, hvilket gør den til en af de mest rummelige coupéer derude.
Det samme gælder for Infiniti G80, G80 er ret overkommelig brugt, og den tilbyder en Mercedes-motor. Desuden tilbyder G80 39,4 tommer hovedhøjde for føreren og 43,8 tommer benplads for føreren, hvilket er mere end nok for alle op til 1,90 meter.
En BMW 2-serie er måske bare den bedste mindre coupé derude, fordi den tilbyder et fantastisk chassis, der er utrolig sjovt at køre, og mange mener faktisk, at BMW M2 er den mest dynamisk tilfredsstillende BMW M-bil i de seneste år.
Parret det med 40,1 tommer hovedhøjde for føreren og 41,5 tommer benplads for føreren virker 2-serien som et godt køb. Desuden er BMW 2-serien heller ikke så dyr, fordi du får alle de teknologiske funktioner, der normalt er forbundet med de dyrere biler i 3 og 4-serien.
Bedste mid-level sporty premium coupéer til høje bilister
Hvis du har planer om at bruge lidt flere penge i forhold til en Genesis eller en Infiniti, er der masser af muligheder at vælge imellem, og alle disse er mere end rummelige nok til at give plads til alle komfortabelt.
Ford Mustang GT har den bedste motor ud af alle de biler, der er nævnt her. En 5,0L Coyote V8, der kan parres med en manuel gearkasse, virker som en no-brainer. Mustang tilbyder også 37,6 tommer hovedhøjde for føreren og 44,5 tommer benplads for føreren, hvilket er godt for alle op til 1,80 meter.
BMW 4-serie er en af, hvis ikke den mest populære mid-size coupé på markedet, og det er ikke svært at se hvorfor. 4-serien byder på et flot udseende og mange sunde motorvarianter, der helt sikkert vil tilfredsstille selv de mest krævende entusiaster.
Parret med 39,8 tommer hovedhøjde for føreren og 42,2 tommer benplads for føreren kan 4-serien også komfortabelt rumme alle, der er mindre end 1,90 meter. Men hvis du frarøver de bageste passagerer deres sædeplads, kan selv en højere person køre 4-serien komfortabelt.
Bedste high-end luksus coupéer til høje førere
Coupéer er lavet for at se eksklusive, hurtige og eftertragtede ud. Og det er alle disse luksus-coupéer netop det. De er komfortable nok til at køre på tværs af kontinenterne og hurtige nok til de fleste racerbaner. Og uanset hvilken af disse du foretrækker, er det virkelig svært at træffe det forkerte valg.
Bentley Continental GT er en definitiv britisk luksusbil. GT er indhyllet i læder og tilbyder enten en W12- eller en V8-motor, der begge er gode nok til at yde op til 550 hk. Hovedhøjden for føreren er målt til 40,1 tommer, og førerens benplads er også ret rummelig for 99% af de mennesker derude.
Mercedes Benz S-Klasse Coupé er også en ret konkurrencedygtig luksuscoupé. Forskellen mellem Mercedes og Bentley er, at Continental stadig er i produktion, og det er S-Klassen ikke. Hvilket gør S-klassen til et røverkøb i forhold til Continental, og de tilbyder også næsten identisk indvendig plads.
BMW 8-serie Coupé er en smule mere kompakt sammenlignet med S-klassen og Bentley, men 8-serien er lige så imponerende og rummelig nok til større førere. Og den højeste coupé på markedet i dag er Rolls Royce Wraith, som også er mere end rigeligt til større førere, men prisen starter ved 332.000 dollars.
FAQ-afsnit
Skal jeg købe en mindre eller en større coupé?
Størrelsesforskellene i coupéer er ikke som størrelsesforskellene i nogle andre bilsegmenter. Det betyder, at en større coupé ikke nødvendigvis er ensbetydende med mere ledig plads, for nogle coupéer er utroligt store, men de tilbyder ikke så meget plads.
Størrelsen hænger i nogen grad sammen med stylingen, og stylingen er virkelig vigtig, hvis du vil købe en coupé. Desuden er funktionalitet, luksus og komfort kvaliteter, der normalt er forbeholdt større coupéer. Men hvis du vil have en sportsvogn, er en mindre coupé den rigtige løsning.
Skal jeg købe en cabriolet eller en coupé?
Tja, hvis du bor i et mildt klima, der gør det muligt for dig at sætte taget ned og nyde den mere end blot et par gange om året, skal du vælge en cabriolet. Der er ikke rigtig mange forskelle mellem coupéer og cabrioleter ud over selve taget, og disse to deler normalt mange dele.
En coupé er bedre til mindre karrosserirulning og et stivere chassis, hvilket betyder, at coupéen bør håndtere hjørner bedre. Så hvis du ønsker en dynamisk sportslig oplevelse, skal du vælge en coupé, men hvis du foretrækker at cruise med taget nedad, skal du vælge en cabriolet.
Er en coupé den værste biltype, som en høj person kan købe?
Det er det måske. Selv om alle de coupéer, der er nævnt her, er rigeligt rummelige for større bilister, er en coupé det værst tænkelige valg, hvis du ofte har planer om at transportere flere passagerer på samme tid. Coupéer har normalt en lavere taglinje, hvilket frarøver en stor del af hovedpladsen på bagsæderne.
Hvis du vælger en 2-dørs coupé med en lavere kørehøjde, skal du desuden hele tiden stige ud af bilen, hvis nogen skal bruge bagsæderne. Hvis du er yngre, er det måske ikke noget problem, men hvis du er ældre, er du bedre stillet med en SUV.