De bedste biler med hatchback til høje bilister

Nogle biler er bare ikke skabt til høje mennesker, og det er en kendsgerning. Det er dog ikke sandt, at alle hatchbacks bør undgås af høje mennesker. Der findes flere forskellige hatchback-muligheder derude, der nemt kan passe en 1,80 m høj person uden at ofre komfort eller sikkerhed.

Du bør også overveje det faktum, at hatchbacks er let nok til høje mennesker, hvis du ikke har planer om at transportere passagerer bagi så ofte. Det eneste, du skal gøre, er at skubbe sædet bagud for at nå en behagelig position, men sørg for, at søjlerne ikke hindrer dit udsyn i processen.

Nogle biler som Kia Picanto, Honda Jazz/Fit eller VW Polo virker alt for små udefra, men når du træder ind i bilen, bliver du mødt af en anstændig mængde hoved- og benplads. Hvis du ønsker en større hatchback, er en Ford Focus eller en VW Golf begge gode muligheder.

Hvis du vil have en hatchback med en mere luksuriøs følelse, der ikke går på kompromis med passagerpladsen, bør en Audi A3 Sportback eller en BMW 1-serie kunne gøre tricket for de fleste mennesker derude.

Kia Picanto

Hatchbacks er små, men en subkompakt hatchback virker som et decideret no-go for alle, der er højere end 1,80 meter. Men selv om sådanne udsagn er korrekte for langt de fleste subkompakte hatchbacks derude, synes Kia Picanto at mene noget andet.

***
Tjek også dette: Den perfekte gave til bilejeren!
***

Selv om Picanto stadig ikke er til salg i USA eller Canada, udtrykker mange forbrugere interesse for, at Picanto endelig kommer til Nordamerika. Picanto tilbyder masser af justeringsmuligheder for sæderne og rattet, hvilket gør Picanto til et godt valg at overveje for alle op til 1,80 meter.

  Hvilken bil er bedst til dårlige veje?

Honda Jazz/Fit

Honda Jazz er en lille hatchback, der ligner en stationcar, og som nemt kan rumme store bilister, selv på længere ture. Takket være en kasseform, fire døre og et højt loft gør Jazz det nemt for dig at sætte dig godt til rette uden at ofre meget af pladsen på bagsædet.

Både førerens hoved- og benplads er anstændig med omkring 40 tommer hovedplads og næsten 41,5 tommer benplads. En anden god ting ved Jazz/Fit er den relative overkommelighed og størrelse, fordi denne bil kan passe ind på næsten alle parkeringspladser.

VW Golf

VW Golf er en af de mest ikoniske bilmodeller, der nogensinde har prydet jordens overflade. VW Golf har altid haft et godt udseende, praktisk anvendelighed, effektivitet og pålidelighed som sine stærke sider. Når det er sagt, er den nyeste Mk8-generation af Golf lidt til den billige side og ikke så vellykket som Mk7-generationen af VW Golf.

Ikke desto mindre er alle relativt nyere VW Golf-modeller rigeligt rummelige både indvendigt og udvendigt og kan nemt rumme alle op til næsten 1,80 meter høje personer. Med mere end 41 tommer benplads for føreren og 39 tommer hovedplads for føreren, relativt kasseformet, er Golf let at sætte sig godt til rette i.

Ford Focus

Ford Focus er sandsynligvis en af de mest glubske WV Golf-konkurrenter, men den er også rigeligt rummelig for høje førere, endnu mere end Golf. En brugt Ford Focus fra 2018 tilbyder 38 tommer hovedhøjde til føreren og næsten 42 tommer benplads, hvilket begge er fantastisk for høje personer.

  Hvilken brugt SUV skal jeg undgå?

Hvis du parrer det med utroligt justerbare sæder og ratpositioner, ser det ud til, at Focus er en styrke at regne med. Det er ret trist, at Focus ikke længere er i produktion, for det har altid været en fantastisk hatchback, men det forhindrer dig ikke i at købe en velholdt brugt en.

Audi A3 Sportback

Audi A3 Sportback er lidt af en mere poleret VW Golf-oplevelse. Udover premium-mærket byder A3 på et mere modent udseende, teknologifokuseret design, der ser lidt mere gennemtænkt ud. Ud over det udvendige design er A3 indvendigt et klart skridt opad i forhold til VW Golf.

Motormæssigt er de to næsten identiske, og de eneste forskelle er topmodellerne RS Sport og R-Line. Når det er sagt, tilbyder A3 den samme mængde interiør- og lastrum, men niveauet af justeringsmuligheder og generel komfort er langt bedre i A3.

FAQ-afsnit

Hvorfor skulle jeg overveje at købe en hatchback?

Der er mange forskellige grunde til, at man bør overveje en hatchback, de vigtigste er naturligvis størrelsen og prisen. En hatchback koster som regel betydeligt mindre end en mindre sedan eller crossover, men udstyrs- og luksusniveauet er ofte på et sammenligneligt niveau overalt.

Hvis en hatchback således er i stand til at opfylde dine behov fuldt ud, når det gælder plads, kraft og luksus, er der virkelig ingen grund til at vælge noget andet. Det føles ganske vist fantastisk at køre i en stor SUV eller en flagskibssedan, men disse er langt dyrere, sværere at se ud af og langt sværere at navigere.

  Hvad er den bedste brugte automatiske bil at købe?

Hvad er en hot hatchback?

En hot hatchback er normalt en fabriksforbedret version af en almindelig hatchback. F.eks. er en standard VW Golf med 1,5 l benzinmotor og forhjulstræk på forhjul indbegrebet af en almindelig hatchback, mens en VW Golf R er en ægte hot hatchback, fordi den har dobbelt så meget kraft, en forstærket affjedring, bedre bremser og et generelt bedre chassis.

Nogle af forskellene mellem en moderne hatchback og en 10-15 år gammel hatchback er kraft, styling og pris. I dag kan du nemt købe en hatchback med 400 hk og 50.000 dollars, der ligner et rumskib. For 10-20 år siden var sådanne ekstreme foranstaltninger kun forbeholdt sportsvogne og nogle få sedans.

Hvad er det mest rummelige bilsegment derude?

Hvis du vil have mest plads på nuværende tidspunkt, bør du kigge efter en flagskibssedan med forlænget akselafstand eller en SUV i fuld størrelse. Disse biler bruges ofte til chaufførformål, hvilket betyder, at det er bagsæderne, du ønsker at rejse på.

Sådanne biler er dog massive, uanset hvor du sidder, men der er masser af ulemper ved sådanne biler. De er alt for store til almindelige parkeringspladser, og det er utroligt svært at navigere sådanne mastodonter gennem trange bymidter og parkeringsgarager.

James May

James store passion er biler. Han har udgivet indhold på Bil A2Z lige siden sitet blev startet op i foråret 2021.

Nyt på Bil A2Z