4MATIC vs. 4MATIC Plus – forskel, fordele og ulemper

Mercedes 4MATIC er et AWD-system af Mercedes-mærket, der findes i et par forskellige varianter afhængigt af biltypen og brugsscenariet. Alle Mercedes-biler er lidt forskellige, hvilket betyder, at systemet kan antage et par forskellige former alt efter den pågældende bil.

De største forskelle ligger dog mellem AMG-modeller, SUV’er og almindelige Mercedes-forbrugerbiler. AMG-modellerne tilbyder et overvejende bagudvendt 4MATIC-system for at gøre bilen mere adræt, mere responsiv og mere spændende at køre. Dette omfatter også 4MATIC+-systemet, der findes i AMG-biler i topklassen, f.eks. AMG GT 4-dørs eller E63 S AMG.

Mercedes SUV’er tilbyder et mere afbalanceret AWD-system, der er afstemt til trækkraft på alle fire hjul uden at lægge vægt på en bestemt kørestil. Mere almindelige Mercedes-modeller tilbyder 4MATIC-systemer, der er indstillet på komfort og sammenhængskraft, hvilket betyder, at du ikke bør kunne mærke et slip, selv om det sker.

4MATIC+-systemet er meget mere avanceret og er i øjeblikket det mest avancerede og banebrydende AMG-tunede 4MATIC-system, fordi det kan reagere på forskelle i trækkraft i løbet af få millisekunder, men det koster mere at reparere.

Mercedes 4MATIC-system i en almindelig hverdags-Mercedes-bil – Fordele og ulemper

Det mest grundlæggende og afbalancerede 4MATIC-system tilbydes i biler som Mercedes C300. Dette system er et system på basisniveau, der omfatter det laveste integrationsniveau, fordi det ikke leveres med motorer med 600 hk+ og ikke er beregnet til offroad-brug.

Dette system tilbyder en konstant 50/50-momentfordeling mellem for- og bagakslen, hvilket betyder, at dette system konstant arbejder i en 50:50-momentfordelingstilstand. Når systemet registrerer et tab af trækkraft på enten forhjulene eller baghjulene, deles drejningsmomentet hensigtsmæssigt for at sikre trækkraft.

  Hvem er Mercedes' største konkurrent?

De fleste Mercedes-modeller anvender dette system, hvilket betyder, at dele til dette system bør være de mest tilgængelige og billigste. Dette system er afstemt med henblik på komfort og brugervenlighed, hvilket betyder, at det bør være det mest forudsigelige og mindre forstyrrende af alle 4MATIC-systemer.

Ulemperne ved disse systemer er mere eller mindre de samme som ved alle de andre AWD-systemer, og det er øgede omkostninger, øget vægt og lavere brændstofeffektivitet.

Mercedes 4MATIC-system i Mercedes GLE og GLS SUV’er – fordele og ulemper

SUV’er er primært designet til at være utilitaristiske, hvilket betyder, at de skal kunne krydse alle former for terræn uden at opleve tab af vejgreb. Det betyder, at disse systemer skal være mere responsive og i stand til at sende al kraft til enten for- eller bagakslen.

Disse systemer kaldes Mercedes 4MATIC fuldt variable systemer, som er designet til at reagere på fuldstændig mangel på trækkraft i visse offroad-situationer. SUV’er som GLS er udstyret med specifikke GLS-funktioner som f.eks. “Bounce”-funktionen, der er designet til at frigøre dig, hvis du sidder fast i sne eller mudder.

Disse systemer har en tendens til at bære tungere biler, hvilket betyder, at de skal udholde større belastning på daglig basis. Hvis systemet registrerer konstant glidning, kan det sende 100 % af drejningsmomentet til den aksel/hjul med mest greb.

Ulemperne ved dette 4MATIC-system er de samme som ved alle de andre systemer, hvilket betyder, at det koster meget at købe og reparere, det mindsker din i forvejen dårlige SUV-økonomi og gør bilen endnu tungere.

  Hvad er bedst - Infiniti eller Mercedes?

Mercedes 4MATIC+-system i Mercedes AMG-præstationsmodeller i topklassen – Fordele og ulemper

Mercedes 4MATIC+-systemet er kun forbeholdt de mest kraftfulde og heftigste AMG-modeller som Mercedes E 63 S AMG og Mercedes GT63 S AMG 4-dørs. Begge disse kommer med mere end 600 hestekræfter, hvilket gør dem ekstremt hurtige og dygtige.

Med så mange kræfter på hånden har Mercedes besluttet at lave disse biler med AWD. For et par år siden plejede både BMW og Mercedes at tilbyde deres topklasse performance-sedaner som RWD-biler, men med 600+hk blev det en smule farligt, især i betragtning af at disse biler har en tendens til at veje lige så meget som et moderat stort hotel.

Derfor kom Mercedes med 4MATIC+, et system, der gør det muligt at afkoble forakslen fuldstændigt og gøre bilen 100% RWD, når du vil udforske bilens og din egen grænse. Resten af tiden er systemet dog i sport AWD-tilstand, som sikrer optimal trækkraft og utroligt hurtige reaktionstider.

Dette system er det dyreste af dem alle og er også det mest sjældne. Det påvirker brændstofeffektiviteten, men disse AMG-modeller er ikke designet til at være effektive eller billige at eje.

FAQ-afsnit

Er Mercedes 4MATIC-systemet nødvendigt?

Hvis den Mercedes-model, du er interesseret i, leveres med 4MATIC-systemet fra fabrikken, er dette spørgsmål mere eller mindre irrelevant, da du ikke kan få den bil uden. Men for de modeller, der ikke leveres med 4MATIC fra fabrikken, kan man roligt sige, at det ikke er nødvendigt at vælge det i 99 % af tilfældene.

  Vil Mercedes lave en ny Gullwing?

De fleste mennesker tror, at et AWD-system er det vigtigste stykke teknologi til sikker vinterkørsel, men i virkeligheden er et sæt ordentligt vintergummi meget vigtigere.

Gør 4MATIC-systemet en Mercedes mere sikker?

Mercedes’ 4MATIC-system gør faktisk bilen mere sikker, fordi bilen er i stand til at tilpasse sig et tab af vejgreb og dermed hurtigt genvinde vejgrebet. Mange mennesker mener dog, at hvis man helt mister vejgrebet i en AWD-bil, vil man næsten aldrig kunne genvinde det igen.

Det gælder for ældre firehjulstrækssystemer, men nyere AWD-systemer lider ikke af disse problemer. AWD-biler er mere sikre, og det er et faktum.

Er AWD-biler bedre præstationsbiler?

Det afhænger af, hvad du lægger mest vægt på ved en præstationsbil. Hvis du ønsker, at bilen skal være så hurtig som muligt med de bedste accelerationstider, er et AWD-system nødvendigt. Hvis du derimod ønsker, at bilen skal være lettere og mere adræt med mere feedback, er et RWD-system den bedre løsning.

Uanset hvad bliver AWD-systemer mere og mere avancerede i disse dage for at gøre dem bedre i alle situationer.

James May

James store passion er biler. Han har udgivet indhold på Bil A2Z lige siden sitet blev startet op i foråret 2021.

Nyt på Bil A2Z