Renault Modus er ikke den mest kendte Renault-model derude, fordi den kun blev tilbudt mellem 2004 og 2012. I den periode lykkedes det faktisk Renault at sælge en hel del af dem, da kompakte multi-purpose (MPV’er) var virkelig populære i den periode, fordi de kombinerer en masse fordele i en enkelt pakke.
Modus er dog ikke den mest lovende bil derude, når det kommer til pålidelighed, og derfor har vi besluttet os for at undersøge Modus i detaljer. Vi vil nævne alle de almindelige problemer med Renault Modus og fortælle dig, hvad du skal være opmærksom på, hvis du er på udkig efter et brugt eksemplar.
De mest almindelige problemer med Renault Modus er motorproblemer, elektriske problemer, problemer med karosseri og udstyr og problemer med gearkassen. Nogle af disse er ret irriterende, men ikke alt for alvorlige, mens andre kan være en rigtig smerte at løse fuldstændigt.
Alt i alt, hvis du er interesseret i at købe Renault Modus brugt, bør du gøre dit forarbejde og undersøge alle Modus’ detaljer og forsøge at gå efter et relativt velholdt eksemplar med en ordentlig servicehistorik og ikke for mange kilometer på uret.
Problemer med motoren
Et af de mere almindelige problemer med Modus er, at EGR-ventilen svigter og dermed udsender sort røg fra udstødningen, hvilket gør, at bilen har svært ved at accelerere konstant. Det betyder, at EGR-ventilen lukker udstødningsgasser ind i turboen, hvilket ikke er ideelt for hverken ventilen, motoren og især turboladeren.
Nogle gange kan du rense EGR-ventilen, men hvis det ikke hjælper, er du nødt til at udskifte den helt. Hvis motoren kører ujævnt, bør du også straks inspicere tændspolerne, og hvis en af dem er ødelagt, skal du sørge for at udskifte alle fire på samme tid, da det altid er en bedre idé.
Elektriske problemer
De mest almindelige problemer med Renault Modus er elektriske problemer som f.eks. udvendige lygter, der svigter på grund af vandindtrængning bagpå, eller fordi den forreste pære er brændt af meget tidligt. Andre elektriske problemer omfatter defekte instrumentbrætter, der ikke viser de korrekte data eller slet ingen data.
Vi er også nødt til at nævne, at centrallåsen kan svigte, elrudeaktuatorerne kan også svigte, og den elektroniske håndbremse er også tilbøjelig til at svigte på et tidspunkt. Alt i alt har Modus mange potentielle elektriske problemer, så sørg for at være meget opmærksom på dem, hvis du beslutter dig for at købe en.
Problemer med karosseri og udstyr
Modus lider også af ret dyre karosseri- og udstyrsrelaterede problemer, såsom et varmelegeme, der kan svigte helt og nægte at blæse varm luft eller nogen luft for den sags skyld. Soltagsmotoren er kendt for at eksplodere og forhindre dig i at åbne soltaget, hvilket kan være virkelig dyrt at reparere.
Andre potentielle problemer kan være korrosion i nogle af bilens karrosseripaneler, fordi den har lidt svært ved at få vand ind i tæppeområdet og bagagerummet. Dette kan være særligt farligt, hvis det ikke løses tidligt, fordi korrosion langsomt kan ødelægge en bil fuldstændigt og devaluere den enormt.
Problemer med gearkassen
De fleste af disse biler har en manuel gearkasse, som kan have svært ved at skifte gear, der kan være slibende lyde, og gearene kan glide. Det kan skyldes generel slitage af gearkassen og dårlig vedligeholdelse, som begge skal udføres, for at gearkassen ikke svigter.
Koblingen og dens tilhørende plade kan blive slidt meget hurtigt, hvilket resulterer i, at det er meget svært at skifte gear, og at koblingen glider. Alt i alt accelererer og forværrer den manglende vedligeholdelse disse problemer, så prøv at være meget opmærksom på, hvordan din specifikke Modus blev vedligeholdt, før du købte den, da det kan spare dig for mange penge i det lange løb.
Nyere biler kommer også med problemer, som du kan lære om her: Renault Kadjar problemer, Renault Captur problemer eller Renault Twingo problemer.
FAQ-sektion
Hvorfor stoppede Renault med at lave Modus?
Renault stoppede med at lave Modus i 2012 på grund af faldende salg og et skift i forbrugernes efterspørgsel mod crossover-SUV’er og større køretøjer. Modus var en lille, kompakt bil, der primært var designet til det europæiske marked, hvor den var udsat for hård konkurrence fra andre små biler som Fiat Panda.
Derudover var Modus baseret på den samme platform som Renault Clio, hvilket betød, at den var dyrere at producere end nogle af konkurrenterne. Derfor besluttede Renault at udfase Modus og fokusere på at producere andre modeller, der var mere populære hos forbrugerne og mere rentable for virksomheden.
Hvilken bil erstattede Renault Modus?
Renault erstattede Modus med Captur, en subkompakt crossover-SUV, der blev lanceret i 2013. Captur var designet til at konkurrere med populære modeller som Nissan Juke og Peugeot 2008, og den har været en kommerciel succes for Renault.
Captur er stadig til salg i dag, og Renault formår også at sælge masser af dem, hvilket er grunden til, at Captur sandsynligvis ikke går nogen steder i den nærmeste fremtid. Det giver mening, for Captur er præcis den type bil, som de fleste almindelige europæiske kunder vil have i deres garage.
Hvad er forskellen på Renault Grand Modus og Modus?
Grand Modus er 23 cm længere end den almindelige Modus med en akselafstand, der er 9 cm længere. Det betyder mere indvendig plads og et større bagagerum. Grand Modus har også en højere taglinje end den almindelige Modus, hvilket giver mere loftshøjde til passagererne.
Den har også mulighed for at tilføje et tredje bagsæde, som gør det muligt at transportere op til fem passagerer, hvorimod den almindelige Modus kun kan rumme fire passagerer. Samlet set er Renault Grand Modus designet til at tilbyde mere indvendig plads og alsidighed end den almindelige Modus, hvilket gør den til et godt valg for familier eller dem, der har brug for at transportere større genstande.