Er Renault Arkana en god bil?

Renault Arkana

Renault Arkana blev først introduceret til modelåret 2020 som et mere stilfuldt bud på, hvad en hævet hatchback coupé burde være. Arkana placerer sig under Renault Conquest, som mere eller mindre har samme tilgang som Arkana lidt sammenligneligt mindre. Så er Renault Arkana en god bil?

Kort sagt, Renault Arkana ser ud til at holde sig rigtig godt, men nogle ting ved den kan simpelthen ikke hamle op med nogle af konkurrenterne. I denne artikel vil vi gennemgå alle detaljerne ved Arkana, som omfatter motoren, transmissionen, drivlinjen, designet, køreoplevelsen, pålideligheden, de almindelige problemer, prisfastsættelsen og det praktiske.

Vi vil også fortælle dig, hvor sikker Arkana er, og hvordan den klarer sig i forhold til nogle af sine konkurrenter. Så hvis du er interesseret i at købe en brugt, er du kommet til det rette sted, da denne artikel har elektrisk carery alt, hvad du behøver for at beslutte, om Arkana er en god bil for dig.

Inden vi går videre, skal vi dog sige, at Arkana er en ret ny bil, så nogle af aspekterne er lidt sværere at vurdere, især pålideligheden på lang sigt. Derfor vil vi kun tale ud fra et nutidigt perspektiv og vil også forsøge at få en vurdering af, hvordan nogle ting kommer til at spille ud på lang sigt.

Drivlinjen

Renault Arkana fås med et par forskellige motorvarianter, som alle enten kun er benzinmotorer eller hybridmotorer med benzin og el. Hvad angår standardmotoren, starter Arkana med en 1,4L 4-cylindret inline 4-cylindret motor med direkte indsprøjtning, der enten yder 114 hk eller 150 hk afhængig af den specifikke model. Topmodellen e-Tech hybrid har en 1,6L 4-cylindret motor med 140 hk.

  Peugeot e-208 vs Renault Zoe - Hvilken er bedst?

e-Tech-modellen er den mest populære model af slagsen, og den adskiller sig fra resten, fordi den også er afhængig af et lille 1,3 kWh-batteri, der driver to elmotorer. Det betyder ikke, at Arkana er AWD, for alle Arkana-modeller er udelukkende forhjulstrukne. Der er en manuel gearkasse som standard, men en 8-trins automatgear er der til topmodellen e-Tech.

1.3 TCe har en enkelttrins CVT-gearkasse med et enkelt gear. Alt i alt kan du forvente at få op til 40MPG med normale benzindrevne modeller, mens e-Tech-hybridmodellen kan klare tæt på 55MPG, mens de fleste mennesker har tendens til at se mellem 40 og 50MPG i den virkelige verden, hvilket stadig er et rigtig godt tal for Arkana’s størrelse.

Design og kørsel

Det udvendige design af Renault Arkana er virkelig elegant og futuristisk, hvilket gør Arkana til en af de flotteste moderne Renault-modeller. Interiøret er ikke lige så fornemt som det ydre, og mange mener, at det er lidt for ordinært i forhold til, hvad bilen skal være. Alt i alt er det ydre bestemt en gevinst, mens det indre ikke er det.

Køreoplevelsen er til gengæld ret fornøjelig, da siddepladsen føles dominerende og cool. Du føler faktisk, at du ejer stedet uden tab i synlighedssegmentet, hvilket normalt er problemet med disse coupé-SUV’er med skrå taglinjer.

Pålidelighed og almindelige problemer

Pålidelighed synes at være lidt af en plage med Arkana, da der er nogle ting, som folk virkelig ikke er glade for. På den ene side har dette tendens til at være tilfældet med helt nye biler, men på den anden side er det anderledes, når problemet vedrører de vigtigste og mest specifikke aspekter af en individuel model.

  Hyundai i20 vs Renault Clio - Hvilken er bedst?

F.eks. klagede mange over, at Arkana e-Tech-motorerne svigter tidligt og skal udskiftes, hvilket er et stort problem, da selve kernen i bilen er dens e-Tech-setup. Andre problemer omfatter transmissionsproblemer, problemer med infotainmentsystemet, problemer med telefonforbindelser og problemer med servostyring.

Pris og praktisk anvendelighed

Du kan forvente at betale mellem £26.795 – £32.895 i Storbritannien for Arkana, mens priserne i Europa ligger på omkring €30.000 til elektrisk caren €40.000 for top-spec e-Tech-modellerne. Det er ikke en lille pris at betale, og derfor er det faktisk et problem, hvis interiøret ser for simpelt ud.

Praktiskheden er til gengæld rigtig god, bortset måske fra pladsen for passagererne på 2. række, som sandsynligvis vil bemærke den generelle mangel på hovedplads på grund af det skrå tagdesign.

FAQ-afsnit

Skal jeg købe Renault Arkana?

Renault Arkana anses ofte for at være for trang i forhold til sin størrelse og for dyr, og ikke for veludstyret osv. osv. Dette var også tilfældet, da den første BMW X6 kom ud som elbileryone var hurtig til at bashe den, fordi den ikke var så praktisk som X5, samtidig med at den var dyr, fræk og “underligt udseende”.

Disse SUV coupé crossovers nelectric carer gav ingen mening, men folk køber dem stadig til højre og venstre. Så hvis du kan lide Arkana’s udseende, og du ikke har brug for mere plads eller et bedre interiør, bør du faktisk købe den, da livet er for kort til at køre kedelige biler.

  Renault Arkana - Almindelige problemer & fejl

Er Renault Arkana en familiebil?

Med 513 liter bagagerum kan man ikke sige, at Arkana ikke er rummelig nok, men vi har allerede nævnt et par gange, at den ofrer en smule anvendelighed til fordel for styling. Det er ikke det, som familiebiler gør, da familiebiler er designet med henblik på familiebrug, hvilket betyder, at formen altid vil følge funktionen og ikke omvendt.

Elektrisk set er Arkana stor nok til at rumme en familie på fire personer, men større personer vil få det svært på anden række, da hovedpladsen virkelig er begrænset.

Hvilke biler kan konkurrere med Renault Arkana?

Renault Arkana har ikke ret mange konkurrenter på grund af sin unikke styling. Jeg vil sige, at den eneste ægte konkurrent til Arkana ville være den sammenligneligt dyrere BMW X4, Audi Q5 Sportback eller Mercedes GLC.

Den nye Peugeot 408 konkurrerer også med Arkana, mens VW T-Roc også er tæt på.

James May

James store passion er biler. Han har udgivet indhold på Bil A2Z lige siden sitet blev startet op i foråret 2021.

Nyt på Bil A2Z