Overraskende fakta om VW Amarok

2023 VW Amarok

Verden har netop oplevet den nye Volkswagen Amarok, som blev introduceret for første gang i 2010-modelåret. Amarok er en 2- eller 4-dørs lastbil med enkelt/dualkabine med frontmotor, der kun sælges på nogle få markeder verden over, f.eks. i Sydamerika, Afrika og Mellemøsten. 1. generation af Amarok var også tilgængelig på de vestlige markeder, men VW besluttede ikke at tilbyde den til Europa og USA.

I denne artikel vil vi nævne nogle af de mere overraskende fakta om VW Amarok, som vil omfatte ting, du aldrig har hørt om, og ting, du typisk ikke ville forvente at finde i en VW-lastbil. Så hvis du er interesseret i at købe en Amarok, skal du sørge for at læse denne artikel, da den kan afdække ting, der potentielt kan fungere som en dealbreaker.

Den mest kraftfulde V6 diesel-pickup med dieselmotor

Volkswagen Amarok er en af de meget få lastbiler, du kan købe med en V6-dieselmotor, især på det australske marked, hvor V6-dieselmotorer aldrig rigtig har været en ting. Denne V6’er er også en ret speciel, da den gør Amarok i stand til at nå 60 mph fra stilstand på under 8 sekunder, hvilket er bedre end alle andre biler i sin klasse.

Den 3,0 l diesel V6-motor med turboladet motor udstøder et drejningsmoment på 452 Nm, og dens effekt er på 222 kW (300 hk), hvilket er mere end nok. Det bedste er også, at 3,0L turbodieselmotoren i den nye Amarok giver en langt bedre brændstoføkonomi end alle andre lignende biler i sin klasse.

Kvaliteten af interiøret

Hvis du kender din vej rundt i en VW, er du sikkert godt klar over, at nogle VW-interiører er næsten lige så gode som nogle Audi-interiører. Den nye 2023 Amarok har en stor central skærm i portrætformat, som giver imponerende responstider og er relativt nem at bruge takket være sin størrelse. Klimakontrollen er integreret i skærmen, hvilket ikke er ideelt, men generelt er den ret selvforklarende.

  Er Volkswagen Touareg en god bil?

Resten af interiøret er beklædt med behagelige materialer, som man normalt ikke ser i denne klasse af bilen. Instrumentbrættet er oprejst, og Amarok får også den nyeste digitale VW-målergruppe, som får bilen til at se og føles virkelig eksklusiv ud.

Restvarmefunktion

Nogle biler derude kommer med en særlig “Rest”-funktion i deres klimaanlæg, og VW Amarok er en af disse biler. Forestil dig, at du forlader bilen efter at have tilbragt noget tid i den, du trykker på “Rest”-knappen, og systemet vil fortsætte med at pumpe al restvarmen fra motoren og kølesystemet ind i bilen for at holde interiøret så varmt som muligt.

Denne funktion virker i op til 30 minutter, hvilket betyder, at bilens kabine stadig er varm, når du går tilbage til bilen. Denne funktion gør det muligt at spare brændstof, fordi du ikke behøver at varme bilens kabine op, hver gang du forlader den i 30-60 minutter. Det forhindrer også, at forruden fryser til i et stykke tid, hvilket også skulle hjælpe på brændstoføkonomien.

Den kan trække en masse

VW Amarok kan trække op til 8.000lbs i sin maksimale konfiguration, hvilket er meget vægt for noget, der ikke er en fuld størrelse Heavy-Duty lastbil. Ford Ranger er i stand til at trække lidt mindre end det, mens Toyota Tundra maks. er 6300lbs, hvilket er betydeligt mindre end VW Amarok.

Dette kommer faktisk ikke som en alt for stor overraskelse for nogle, da VW Amarok er et ret populært køretøj blandt campingentusiaster, hvilket betyder, at disse kan ses på campingpladser over hele verden.

  Er Volkswagen Passat en god bil?

Lasteseng

Sengen på VW Amarok er den bredeste af alle konkurrenterne på markedet, hvilket betyder, at den vil kunne rumme ting, som andre lastbiler ikke vil kunne rumme. For eksempel er VW’s bedbredde perfekt til den gode gamle europalette, noget som de fleste andre lastbiler i dette segment er for smalle til at tage. Selve sengen er ret stor selv for en lille lastbil, da den kan konkurrere med dem fra det større, store til mellemstore lastbilsegment.

Et permanent AWD-system

Det er ikke ofte, at en lille lastbil leveres med et permanent firehjulstrækssystem fra fabrikken, men det gør VW Amarok. De fleste konkurrenter til VW Amarok anvender et såkaldt deltids AWD-system, også kendt som 4X4. Det betyder, at Amarok altid vil blive drevet af alle fire hjul, mens de fleste af konkurrenterne ikke vil det.

FAQ-afsnit

Hvad er godt ved VW Amarok?

Der er en hel del fordele ved den nye VW Amarok, da det er en ret godt pakket lastbil, der kan mange ting. Først og fremmest er alle dens motorer ret sparsomme og er ikke de typiske deleudvekslingsmotorer, som du finder i noget som en Golf på begynderniveau. Desuden ser den nye Amarok virkelig godt ud med avancerede adaptive lysdioder og masser af sikkerhedsudstyr, hvoraf det meste er et sjældent syn at se i dette segment.

Sengen er imponerende stor, den kan trække en masse vægt, og interiøret er veludstyret og ret eksklusivt. Konfigurationen med dobbeltkabine har mere end nok plads på alle sæderne, hvilket betyder, at Amarok med glæde kan transportere fire voksne på en langtur. Det er også en ret komfortabel bil på vejen, da den føles lettere, end den er.

  Er Volkswagen Up en god bil?

Hvad er dårligt ved VW Amarok?

  1. generation af VW Amarok viste sig at være en relativt problematisk bil med hensyn til dens timingssystem, brændstofledninger, tændingssystem og lignende. Den nyere er stadig for ny til at kunne sige noget, men mange mennesker er forsigtige med at købe en lige nu, da der ikke foreligger nogen resultater om pålidelighed på lang sigt eller endog kort sigt. Desuden er Amarok heller ikke en særlig billig lastbil, så meget at det giver mening, hvis den slår alle konkurrenterne.

De vedligeholdelsesomkostninger, der er forbundet med en V6 Amarok, er langt fra, hvad de fleste forventer, når de hører ordet VW, og selv om den måske har designinspiration fra VW Touareg, er Touareg et langt mere luksuriøst køretøj.

James May

James store passion er biler. Han har udgivet indhold på Bil A2Z lige siden sitet blev startet op i foråret 2021.

Nyt på Bil A2Z