Mercedes S63 AMG er Mercedes Benz-topmodellen med 500 hk+, som kun fås i en kort hjulkasse, fordi den er en performancebil lige så meget som en luksusbil. Du kan ganske vist få en endnu kraftigere S65 AMG med 600 hk+ med en V12, men mange hævder, at S63 er meget mere dynamisk.
S63 er en ægte S-Klasse, hvilket betyder, at den ikke mangler både størrelse og komfort. Den er mere end i stand til at transportere 4 personer i yderste luksus ved hastigheder på over 200 mph. Mange mennesker anser S63 for at være den bedste Mercedes-model, du kan købe, fordi den er overlegen på så mange forskellige områder, især komfort, teknologi og ydeevne.
AMG-behandlingen får S-klassen til at se meget mere aggressiv, hurtigere og eftertragtet ud. Du får talrige AMG-specifikke karrosseristyling og interiørdetaljer, der adskiller de “almindelige” S-Klasse-modeller fra de ildsjæle AMG-modeller.
S63 koster mange penge, og den har en tendens til at blive meget hurtigt nedskrevet. Den koster mange penge at vedligeholde, og den er ikke fri for forskellige problemer, hvoraf de fleste er forbundet med problemer i forbindelse med olie, affjedring, transmission og for tidlig forringelse af komponenter.
Mercedes S63 AMG – Kraftværket
Tilbage i 2009 introducerede Mercedes den allerførste S63-model, W221. Denne generation af S63 kommer med en 6,2 l V8 med naturlig indsugning med ca. 520 hk og 465 lb-punkts drejningsmoment. Den 6,2L N/A V8, der findes i W221, er en af de mest berømte AMG-motorer gennem tiderne, fordi den lyder og opfører sig som en muskelbilsmotor.
W221 S-klassen fik en opdatering tilbage i 2010, som gav den et par væsentlige opgraderinger, men den anden generation af S63 blev introduceret i 2014, W222. W222 byder på en 4,0L BiTurbo V8 med mere end 600 hk og et forbløffende drejningsmoment på 900 Nm, hvilket gør W222 til den mest vanvittige S-Klasse-model nogensinde.
W221 blev ikke leveret med et 4MATIC AWD-system, men det gjorde W222, og 4MATIC er den eneste drivlinjeoption for W222 S63 AMG. Alle S63-modeller leveres med en automatisk momentomformergearkasse, fordi en momentomformer er den eneste tilgængelige gearkasse, der kan klare 900 Nm drejningsmoment.
S63 er også udstyret med launch control, som gør det muligt at nå 60 mph fra stilstand på under 4 sekunder, hvilket er imponerende for en så stor bil.
Mercedes S63 AMG – Design og chassis
S63 AMG er en ægte all-out AMG-model, hvilket betyder, at den får en omfattende AMG-stylingopgradering direkte fra fabrikken. Dette får S63 til at se meget mere aggressiv ud takket være et sæt nye AMG-eksklusive for- og bagkofangere, et sæt aggressive sideskørter, 4 udstødningsrør og et sæt AMG-fælge på 20 tommer+.
De fleste S63-modeller leveres også med en masse stylingopgraderinger til interiøret som f.eks. AMG-specifikke sæder, AMG-specifikke beklædningsdele lavet af aluminium og kulfiber af høj kvalitet og AMG-specifik grafik til kombiinstrumentet.
Chassis-mæssigt tilbyder S63 AMG en stivere konstruktion for at gøre bilen meget mere stabil i sving. Selv om S63 primært er designet til konstant højhastighedskørsel på autobahn, er den også i stand til at konkurrere med mange sportsvogne på en banedag.
Mercedes S63 AMG – affjedring og køretilstande
Andre aspekter, der i høj grad adskiller S63 fra mere almindelige S-Klasse-modeller, er affjedringen og de specifikke køretilstande. S63 kommer med en lavere kørehøjde, hvilket gør bilen meget mere dynamisk. S63 nyder også godt af en generelt stivere affjedring, som ikke går så meget ud over komforten.
Dette var et problem med W221-modellen, fordi den var lidt for stiv for en S-Klasse, men W222-modellen balancerer perfekt mellem komfort og ydeevne. Endelig leveres S63 AMG også med specifikke køretilstande, som gør det muligt at tilpasse køreoplevelsen præcis, som du ønsker det.
Mercedes S63 AMG – Almindelige problemer og pålidelighed
S63 har en tendens til at lide af olierelaterede problemer såsom øget olieforbrug og olielækager. Disse skal løses hurtigst muligt for ikke at beskadige nærliggende komponenter. Tidligere S63-modeller er kendt for mangelfuld affjedring, der roder med kørehøjden og gør bilen meget anderledes at køre.
Problemer i forbindelse med gearkassen skyldes for det meste en rystende og hoppende kørsel under hård acceleration, fordi systemet skal håndtere en utrolig tung bil og et drejningsmoment på 900 Nm. Alt i alt er S63 en pålidelig bil, men du skal vedligeholde den så godt som muligt, ellers kan den let blive et penget lokum.
Se hvilke problemer der er normale for en Mercedes S63.
FAQ-afsnit
Skal jeg købe en S63 AMG?
Hvis du er på markedet for et flagskib i form af en luksus-sedan i fuld størrelse, der kan konkurrere med masser af sportsvogne, så er S63 AMG helt sikkert værd at købe. Men i betragtning af at S63 AMG koster enorme summer og samtidig er tilbøjelig til at blive stærkt nedskrevet, giver det kun mening at gøre det, hvis du ønsker at beholde den i lang tid.
Det giver al mulig mening i verden, for en S63 er den type bil, som du vil beholde i mange år fremover. Det er en utrolig plysset bil, der kan klare sig selv både på snoede veje og på autobahn.
Hvilken S63 AMG-model skal jeg købe?
Den genopfriskede W222 S63 AMG er den bedste S63-model derude, fordi den tilbyder alle de nyeste teknologier og samtidig er utrolig komfortabel. W222 S-klassen er faktisk meget bedre end sin forgænger, både hvad angår ydeevne og komfort.
S63 er den mere dynamiske AMG-model, mens S65 AMG tilbyder en mere tank-agtig køreoplevelse, hvor komfort og smidighed prioriteres. W221-modellen er dog også en fin bil, men den er ikke lige så pålidelig eller ønskværdig som W222-modellen.
Er S63 AMG en sikker bil?
Mercedes S63 AMG er bestemt en sikker bil, for alle S63 AMG-modeller kan prale af imponerende sikkerhedsresultater. Mercedes prioriterer sikkerhed højt, hvilket betyder, at du er sikker med en hvilken som helst S63-model. Disse biler bliver ofte brugt til både familie- og VIP-chaufførformål, hvilket betyder, at de er topsikre.
Det er dog også en bil med 600 hk, der kan komme ud af kontrol, hvis du ikke er forsigtig med den. Sørg derfor altid for at have traction control slået til, for S63 er alt for tung og aggressiv til, at du selv kan styre den.