Volvo anbefaler ikke at bugsere deres biler, uanset om de er automatiske eller manuelle.
Ved pladebinding forstås bugsering af en bil bag en autocamper eller et stort køretøj med alle fire hjul på jorden. Om du kan gøre det, afhænger af bilens drivlinje og transmissionssystem. Alle Volvo-biler med automatiske transmissionssystemer bør aldrig trækkes på flad vej. Manuelt drevne Volvo-biler kan derimod godt trækkes på jorden med forsigtighed, men Volvo anbefaler det ikke.
Hvad er pladsslæb?
Flat bugsering er bugsering af en bil på alle fire hjul. Dette kaldes også “fire-down bugsering” eller “dinghy bugsering”. Ved denne form for bugsering fastgøres en bil til en autocamper eller en anden type stort køretøj, og derefter trækkes den bagud. Det er den nemmeste måde at bugsere en bil på. Flat towing er dog ikke beregnet til alle biler.
Hvis en bil med automatgear trækkes på slæb, kan transmissionssystemet blive alvorligt beskadiget. Automatiske biler må aldrig trækkes på en fladsuger, uanset hvilken drivlinje de har. Det skyldes, at smøremidlet i biler med automatgear kun cirkulerer rundt i gearsystemet, når motoren kører. Men ved slæbning af joller er motoren slukket, så der er ingen smøring i transmissionssystemet.
Når det drejer sig om manuelle biler, kan de slæbes på flad slæbning, men ikke alle manuelle køretøjer. Tjek brugermanualen, før du bugserer din bil. I tilfælde af biler med forhjulstræk er flad bugsering ikke den bedste løsning, fordi det kan beskadige det transmissionssystem, der sidder foran. Biler med baghjulstræk eller firehjulstræk kan dog normalt slæbes fladt på slæb i neutralt gear.
Bugsering af en Volvo-bil
Officielt anbefaler Volvo, at man ved bugsering af biler bruger en bugseringsvogn til deres biler. Volvo producerer ikke længere biler med baghjulstræk, og det kan være svært at bugsere biler med forhjulstræk og biler med firehjulstræk på jorden. Pladslæbning kan have en negativ indvirkning på transmissionssystemet, så det er også vigtigt at være opmærksom på.
Bugsering af automatiske Volvo-biler
Biler med automatisk transmission er i dag de fleste. Hvis du bugserer en automatisk Volvo på flad hånd, kan det have en negativ indvirkning på transmissionssystemet. Transmissionssystemet har brug for smøring, når bilen kører, men når bilen bugseres på flad slæbning, har transmissionssystemet ikke smøremiddel, hvilket kan føre til, at drivakslen knækker.
Drivlinemuligheder kan yderligere øge risikoen for skader som følge af flad bugsering. FWD-biler har en gearkasse og drivaksel foran på bilen. De vil blive alvorligt beskadiget, når forhjulene drejer rundt uden motoren i gang. AWD-biler påvirkes også på samme måde som FWD-biler, når de bugseres med flad slæbning.
Bugsering af manuelle Volvo-biler
Biler med manuel gearkasse kan slæbes på slæb bag et stort køretøj i neutralt gear. Hvis FWD-biler trækkes på en fladt bugseret bil, kan det dog påvirke transmissionssystemet, selv når den er i neutralt gear. Volvo-biler med AWD-gear kan rent faktisk trækkes på flad vej, men Volvo anbefaler, at man bruger en slæbebakke eller en kranvogn med flad bund.
Nogle manuelle biler har også en motordreven pumpe, der smører transmissionssystemet, så flad bugsering kan påvirke disse manuelle biler. Hvis det er nødvendigt at bugsere bilen, skal du sætte bilen i neutral position og fastgøre den med en slæbebånd.
Volvo bugseringstjenester
Volvo kundeservice tilbyder et “Tow for life”-program, hvor Volvo-kunder kan ringe til Volvo assistance, som er tilgængelig døgnet rundt. Dette program gælder også for kunder, hvis garanti er udløbet. Volvo tilbyder gratis bugseringsfaciliteter med deres dygtige bugseringsoperatører. Bugsering er dog kun gratis i en radius af 25 miles. Ud over denne grænse vil Volvo opkræve betaling for det.
Flad bugsering kan beskadige din Volvos AWD-system eller transmissionssystem, hvilket er ekstremt dyrt at reparere. Med Volvos Tow for Life-tjeneste kan du bare ringe til dem i tilfælde af et nedbrud, hvilket endda kan være helt gratis. De ved også, hvad der er bedst for din bil, så det er den bedste løsning.
FAQ
Hvilke typer bugsering findes der?
Bugsering er nødvendig, når en bil ikke virker, eller den sidder fast et sted. Bugsering foregår ved at trække en bil med et større køretøj eller en lastbil. Der findes forskellige typer af bugseringskøretøjer:
- Der findes forskellige typer af bugseringskøretøjer: Flatbed
- Integreret bugseringsvogn
- Bugseringsvogne med krog og kæde
- Hjul løftede bugseringsvogne
Med disse bugseringskøretøjer er der forskellige teknikker til at bugsere bilerne. Disse forskellige bugseringsteknikker skyldes forskellige drivlinier og transmissionssystemer. Disse er: - Bugsering med fladskærm – Ved bugsering med fladskærm anbringes bilen på en fladskærmsvogn. På denne måde hviler alle hjulene på lastbilen, hvilket gør dem sikre.
- Flad bugsering – ved flad bugsering fastgøres bilen til et stort køretøj med slæbebånd, hvorefter bilen trækkes med alle fire hjul på jorden.
- Bugsering med to hjul – det sker ved hjælp af en slæbebil eller en bilvogn, der er fastgjort til bilen. Bugseringsvognen forhindrer drivhjulene i at dreje rundt og sikrer transmissionssystemet.
Hvilke komplikationer kan der opstå, når man bugserer en bil?
Det største problem ved bugsering af en bil er, at transmissionssystemet beskadiges. Bugsering kan også beskadige AWD-systemet i biler. Det største problem ligger dog i automatiske biler. Smøring i bilen er virkelig vigtig, og hvis det ikke gøres korrekt, kan det beskadige følsomme dele af bilen.
Det er lettere at bugsere en manuel bil, fordi smøremidlet i transmissionssystemet spredes ved gearskift, så manuelle biler er sikrere at bugsere end automatiske biler. Der er dog nogle manuelle biler, der har visse vanskeligheder, så læs altid brugervejledningen.
Hvorfor er det dårligt for bilen at bugseres med flad slæbning?
Flad bugsering af manuelle biler er ikke så slemt for dem. Manuelle biler kan nemt fastgøres til autocampere eller større køretøjer, når de er i neutralt gear. Men flad bugsering kan forårsage skader på automatiske biler. Faktisk kan det skade alle køretøjer, der kræver smøring fra motordrevne pumper.
Køretøjer, der har brug for smøremiddel fra motoren, bør aldrig trækkes på en flad vej, da transmissionen ellers kan gå i stykker. Størstedelen af de automatiske biler har motordrevne smørepumper, og derfor er det meget dårligt for dem at blive trukket på slæb.