BMW-rattene har tendens til at være meget stivere end andre biler. BMW’s tiltænkte rat har til formål at øge præcisionen ved kørsel. Med et let rat er det meget sværere at gætte præcist, hvor de forreste dæk peger hen, mens et stivere rat giver føreren stor kontrol.
BMW-rattestyretøj har mindre kraftassistance
Selv om et let styretøj gør en bil meget lettere at køre, gør det den meget mindre præcis på ujævne veje eller ved højere hastigheder. Og da BMW’er er designet til at give ejeren ren køreglæde, har de også en tendens til at fokusere på ydeevne ved højere hastigheder, komfort og følelse på vejen.
Dette er hovedårsagen til, at BMW er gået over til rat med mindre kraftassistance på de fleste af deres køretøjer. Mange funktioner, der umiddelbart kan virke kontraintuitive på andre køretøjer, er virkelig designet med henblik på ydeevne og hastighed på BMW’er
Hvordan kan du se, om dit rat er stivere end normalt?
På trods af at BMW’er generelt har meget stivere rat end andre biler, kan de også blive endnu stivere, hvis noget fungerer dårligt eller går i stykker. BMW’er kører typisk deres rat bakket op med et servostyringssystem. Og selv om systemet bevidst er lavet meget stivere end andre mærker, kan det stadig blive endnu værre, hvis noget går galt.
Hvis din bil oplever et af følgende problemer, skal du højst sandsynligt besøge en mekaniker.
● Du hører hvinende eller skrigende lyde, når du drejer på rattet, uanset hvilken hastighed du kører.
● Styretøjet er mere dynamisk end normalt, nogle gange synes du, at det er let at styre, så bliver det straks meget sværere, uden at kørehastigheden ændres. Uregelmæssig opførsel af den elektriske assistance.
● Hvis du ser vandpytter, pletter eller dryp på din indkørsel eller garagegulv.
● Hvis styringsvæsken er lav.
Hvis du oplever et af disse problemer, men stadig ikke er sikker på, hvad problemet med systemet er, og du er begejstret for selv at finde ud af det, så start med at diagnosticere systemet. For at gøre det er det første, du skal gøre, at:
- Kontroller niveauet af styrevæskeniveauet. For at gøre dette skal du skrue hætten på pumpen af og tage et kig på niveauet indeni, hvis det ikke er fyldt op til det maksimale, skal du genopfylde det i henhold til vejledningen på vejledningen til væsken.
- Inspicer pumpens slanger og ledninger. Eventuelle tegn på skader, og du bør besøge en mekaniker.
- Hvis noget er utæt, skal du overveje at besøge mekanikeren så hurtigt som muligt.
- Hvis du hører en høj hvinende lyd, kan en glidende drivrem være problemet, der forårsager det.
Delene i et servostyringssystem
Et servostyringssystem er lidt komplekst, men det er kun udformet af fire dele. Hvis du oplever problemer med styringen mere end normalt, skyldes det højst sandsynligt, at problemerne skyldes, at en af disse dele er defekt.
Servostyringspumpe
En servostyringspumpe er en simpel maskine, som bevæges af motorens rem ved hjælp af et remskivesystem. Der er også en anden enhed, der er en del af pumpen – den roterende ventil, som registrerer kraften på dit rat og gør det muligt for systemet at vide, hvor meget hjælp du har brug for for at foretage et sving. Det er derfor, at styresystemet ofte betegnes som dynamisk.
Jo hurtigere du kører, jo mere væske pumper systemet ind i lamellerne, der trækkes ind og drejer rundt i de ovale kamre i servostyringspumpen. Der er også en trykaflastningsventil, der skal sikre, at lamellerne ikke bliver for pressede.
Motorrem
Remmen løber til styringspumpen fra krumtapakslen. Nogle køretøjer har flere, andre har kun én. Hvis en af remmene går i stykker eller rives i stykker, vil du højst sandsynligt opleve, at styringen svigter.
Væskeniveauer
Sørg for at kontrollere styringsvæsken og dens niveau. Hvis den er lav, vil du højst sandsynligt ikke kunne opretholde trykket i systemet. Servostyringsvæsken er den vigtigste ressource i servostyringssystemet. Uden den vil den ikke kunne køre.
Kontroller slangerne
Sørg for altid at have klare slanger, og at ledningerne er sunde. Hvis du ser revner eller har en fornemmelse af, at slangerne er tilstoppede, skal du hurtigst muligt besøge en mekaniker, da det vil føre til større funktionsfejl.
Konklusion
Typisk spiller dækkene også en stor rolle for, hvor let det er at dreje bilens hjul. Jo større hjulene er for et bestemt køretøj, jo sværere vil det være at dreje dem rundt, uanset om der er et servostyringssystem, der hjælper dig. BMW har besluttet at ofre komforten ved et let rat for at opnå en meget mere stabil bil ved høje hastigheder og for at give førerne den feedback, de ønsker på vejen.
At vide præcis, hvad dine forhjul gør på ethvert tidspunkt, kan være forskellen på, om du nyder at køre bilen eller ej. Og BMW handler om nydelse.
FAQ
Hvorfor føles BMW-biler glatte ved højere hastigheder?
BMW producerer biler, der har til formål at give ren køreglæde, og derfor optimerer de deres biler til højere hastigheder med stivere styrehjul, chassisdynamik og en langt bedre forståelse af vægtbalancen. Desuden spiller affjedringen og hjul-dæk-pakkerne en stor rolle for, at BMW-biler befinder sig der, hvor de er i fødekæden, når det gælder kørekomfort.
Hvad er den mest almindelige årsag til, at din BMW’s styretøj kan blive stivere?
I BMW-biler er styretøjet normalt meget stivere end i andre biler, primært fordi servostyringen er lavere. Hvis du føler, at din bils servostyring er gået i stykker, er den mest almindelige årsag til det med BMW-biler en væskelækage, der kommer ud af et overtrykt slangeområde, hvilket fører til en betydelig mangel på servostyringsvæske i systemet i din bil. Hvis du ser lækager, skal du besøge en mekaniker.