Hvordan kan jeg vide, om mit hybridbatteri er ved at dø?

Alle batterier dør på et tidspunkt, og det er ikke anderledes med hybridbilbatterier. For at forstå, hvad du skal holde øje med, skal vi forstå, hvad der forårsager batteridød i første omgang. Alle batterier er konstrueret med et vist antal genopladningscyklusser i tankerne.

Det betyder, at når du i gennemsnit har nået 1000-2000 opladningscyklusser, bør batteriet begynde at blive dårligere. Mange aspekter har indflydelse på, hvor længe et batteri kan holde, og de vigtigste er vejret, opladningsmetoder og afladningsintensitet.

Hvis du af en eller anden grund begynder at opleve en dårligere brændstoføkonomi, er der gode chancer for, at dit batteri er ved at dø. Hvis batteriets opladningsindikator desuden bliver ved med at svinge, eller hvis batteriet simpelthen ikke kan holde en konstant opladning, kan det også være tegn på, at batteriet er ved at gå til grunde.

Desuden vil du nogle gange høre mærkelige motorlyde, som potentielt kan være tegn på et slidt batteri. Endelig, når forbrændingsmotoren arbejder mere intensivt, kan det være dit batteri, der er årsagen.

Subparar brændstoføkonomi

En hybrid drivlinje består af en forbrændingsmotor og en elmotor. Disse to energikilder er designet til at udfylde hinandens huller, så når den ene begynder at svigte, forsøger den anden at afbøde det. Det betyder, at hvis dit batteri begynder at dø, vil din forbrændingsmotor sandsynligvis arbejde mere.

***
Tjek også dette: Den perfekte gave til bilejeren!
***

Dette kan også være et tegn på adskillige andre problemer med hybrid-drivlinen, men hvis dette problem fortsætter i en længere periode, og det bliver værre og værre, er det højst sandsynligt batteriet, der er skyld i det. Sørg for at tage din bil ind til et eftersyn for at afhjælpe disse problemer.

  Er hybridbiler gode til bjergkørsel?

Mit batteris opladningstilstand svinger

Hvis dit batteri ikke er i stand til at holde en stabil opladning, kan det meget vel betyde, at batteriet faktisk er ved at gå ud. For at dette problem kan pege på en nært forestående batteridød, skal nogle få aspekter være sammenfaldende. For det første, efter at du har opladet dit batteri til 100 %, begynder opladningstilstanden pludselig at svinge.

For det andet, hvis disse udsving bliver mere og mere aggressive, kan det være, at selve systemet fungerer dårligt, eller at batteriet er ved at dø. Når du har genstartet systemet, og problemet fortsætter, er det sandsynligt, at batteriet er ved at dø.

Batteriet kan ikke holde en konstant opladning

Dette er et problem, der ofte opleves med smartphones med lithium-ion-drevne batterier. Efter et par hundrede eller tusindvis af opladningscyklusser bliver batteriet ustabilt og begynder hurtigt at aflade. Dette er aldrig et godt tegn, og det peger næsten altid på et slidt batteri.

Det er stort set den samme historie med batterier til hybridbiler, blot i større skala. Før du drager nogen konklusioner, skal du sørge for at lade bilen op natten over, men tag stikket ud bagefter. Gå så efter et par timer hen og tjek, om opladningstilstanden er faldet markant.

Forbrændingsmotoren arbejder hårdere end normalt

En hybridbils drivlinje er designet til at skifte fra den ene energikilde til den anden for at opnå maksimal effektivitet. Det betyder for det meste, at elmotoren arbejder mere ved lavere hastigheder, og at forbrændingsmotoren arbejder mere ved højere hastigheder.

  Hvad er den mest støjsvage og roligste bil at køre i?

Men hvis du pludselig oplever, at forbrændingsmotoren træder i kraft på tidspunkter, hvor du normalt ville stole på elmotoren. Hvis forbrændingsmotoren desuden ofte bliver ved med at køre, når din bil står stille, betyder det højst sandsynligt, at batteriet er ved at dø.

Mærkelige motorlyde og rystet køreoplevelse

Forskellen mellem en hybridbil og en almindelig forbrændingsbil er, at en hybridbil har et langt mere avanceret kølesystem. Det skyldes, at batteriet kan blive ekstremt varmt, og hvis al den ekstra køleteknologi ikke kan klare de drastiske temperaturstigninger, kan din motor endda overophede.

Nedslidte batterier er udsat for ekstreme temperatursvingninger, fordi de er ret ustabile. Hvis dit batteri oplever konstant høje temperaturer, kan elektrolytopløsningen inde i hybridbatteriet nogensinde begynde at fordampe, hvilket fremskynder nedbrydningen af batteriet.

FAQ-afsnit

Hvad er levetiden for et hybridbatteri?

I gennemsnit ligger de fleste skøn et sted mellem 80 og 120.000 kilometer. Disse kan variere drastisk afhængigt af alder, vejrforhold, opladningscyklusser og opladningsmetoder. Hvis du har en tendens til at oplade dit batteri med niveau 3 hurtigopladere, bør batteriet holde mindre længe.

Hvis du på den anden side for det meste holder dit batteri mellem 20 % og 80 %, og du ikke er afhængig af hurtigopladning, bør dit batteri holde meget længere. Det er værd at nævne, at mange producenter dækker deres batterier i ca. 80k miles.

Hvor meget koster det at udskifte et hybridbatteri?

I gennemsnit bør du for et helt nyt hybridbatteri betale mellem 1.000 og 6.000 dollars uden at tage højde for arbejdsomkostninger eller forsendelsesomkostninger. Disse afhænger også af tilgængeligheden og forsyningskæden. Du kan også vælge et brugt hybridbatteri, som også kan koste dig mindst mere end 2000 $.

  Laver Volvo hybridbiler?

Det er værd at nævne, at et helt nyt batteri også har brug for konditionering og testning, hvilket også kan sætte dig tilbage for en tusind eller to. Men hvis bilen i sig selv ikke er så værdifuld, giver det nogle gange ingen mening at investere i et helt nyt batteri og alle de omkostninger, der følger med et nyt batteri.

Er hybrider det værd?

Hybrider bliver løbende mere og mere populære som årene går. Kun Toyota har formået at sælge mere end 15 millioner hybridbiler siden starten af den legendariske Prius. Hvis du er i stand til at udnytte hybridplatformen fuldt ud, giver det god mening at overveje at købe en i 2021. Men hvis du ikke er det, bør du springe den over indtil videre.

Hybridbiler er primært lavet til bykørsel, fordi de er afhængige af effektivitetsteknologier som f.eks. regenerativ bremsning. Disse teknologier er mere eller mindre ubrugelige på motorvejshastigheder, hvilket betyder, at hybrider ikke er så gode, når det gælder motorvejskørsel. Hvis du vil have en god motorvejskrydser, bør du overveje at købe en dieselbil.

James May

James store passion er biler. Han har udgivet indhold på Bil A2Z lige siden sitet blev startet op i foråret 2021.

Nyt på Bil A2Z