Er hybridbiler gode til bjergkørsel?

Hybridbiler er designet med henblik på maksimal effektivitet, og derfor er de ikke ligefrem bygget til bjergkørsel. Uanset hvad, er der ingen grund til, at nogle mere terrængående hybrid-SUV’er er mindre end lige så gode som deres benzin- eller dieselmodstykker.

Den største fordel ved hybridbiler, og helt sikkert hovedårsagen til, at de giver øget effektivitet, er regenerativ bremsning. Regenerativ bremsning er en mekanisme, der er designet til at genvinde tabt energi, mens bilen bremses ned.

Og hele hybrid-bjergkørselsscenariet kan primært ses gennem dette perspektiv. Når du kører op ad en bakke, giver det øjeblikkelige elektriske drejningsmoment dig et lille løft. Når du kører nedad, vil den regenerative bremsning tage stresset fra dine almindelige friktionsbremser.

Som sådan er hybridbiler gode til bjergkørsel. Hybridbiler vejer dog 200-500 pund mere end deres almindelige benzin- eller dieselbiler, og der er masser af konsekvenser, der udspringer af en så stor vægtforskel.

Hybrider og bjergkørselsmiljøer

Når man ser på, hvilke variabler der definerer det gennemsnitlige kørselsmiljø i bjerge, er der som regel tale om sne, is, regn, kulde og dårligt vejbelægning. Som sådan skal en bil være i stand til at bære sin egen vægt, både hvad angår kraft og køreegenskaber.

***
Tjek også dette: Den perfekte gave til bilejeren!
***

Nogle hybridbiler som Toyota Prius er mindre end ideelle til sådanne kørselsforhold, men det er det samme med enhver anden benzin- eller dieseldrevet bil fra et lignende segment. Andre som Volvo XC90 Hybrid eller Range Rover P400e er fantastiske biler til bjergkørsel.

Når det er sagt, er den almindelige Volvo XC90 og den almindelige Range Rover begge lige så gode, hvis ikke endda bedre end deres hybridmodstykker. Selv om hybridbiler burde kunne klare sig fint, er de fleste hybridmotorer ikke beregnet til bjergkørsel.

  Er hybridbiler billigere at forsikre?

Hybridmotorer er fordelagtige, når de arbejder i deres optimale effektområde, hvilket resulterer i øget effektivitet. Bratte bakker og konstante stigninger kræver, at motoren arbejder hårdere hele tiden, hvilket igen gør en hybridmotor ubrugelig ud fra et effektivitetssynspunkt, selv om regen bremsning genvinder den tabte energi.

Hybrider og motorvejskørsel

Som tidligere nævnt kan hybridbiler køre i bjergområder, men det er bestemt ikke meningen med et hybridkøretøj. På den anden side er motorvejskørsel et helt andet sæt af faktorer, og en hybrid er heller ikke ligefrem skabt til motorvejskørsel.

For at illustrere det, skal du forestille dig, at du kører med en konstant hastighed på 70 mph. Man skulle tro, at forbrændings- og elmotoren arbejder i perfekt harmoni, men det gør de ikke, tværtimod, næsten hele trækkraften udøves af forbrændingsmotoren.

Det skyldes, at elmotorer ikke er designet til konstant kørsel med høj hastighed, de er designet til bymiljøer, hvor man konstant skal bremse og bruge regenerativ bremsning. Selv om du sandsynligvis vil opleve lavere emissioner, er en hybrid ikke den bedste motorvejskrydser.

Hybrider og bykørsel

Som vi allerede har diskuteret, er hybrider ikke lavet til motorvejskørsel eller bjergkørsel, så spørgsmålet opstår, hvad er meningen med en hybrid så? Og svaret på dette spørgsmål er overlegen effektivitet i stop-and-go-trafik i bykørsel. Så meget, at det ikke engang kan sammenlignes.

Den primære årsag til, at hybridbiler har en tendens til at være støt førende i forhold til bykørsel, skyldes hovedsagelig regenerativ bremsning. Stop and go-trafik er et afgørende kendetegn for et klassisk bykørselsmiljø, og regenerativ bremsning er lavet til at fungere sammen med stop and go-trafik.

  Accelerer hybridbiler hurtigere?

Regen bremsning fungerer på en sådan måde, at den genvinder tabt motorkraft, mens man bremser ned. Det betyder, at dine friktionsbremser ikke er i brug, mens du bremser ned, men først når du skal bremse mere aggressivt, kommer dine friktionsbremser i spil. Jo mere du bremser ned, jo mere energi genvinder du.

Ud over regenbremsning foregår bykørsel for det meste ved lavere hastighed, hvilket betyder, at elmotoren næsten altid er i stand til at drive bilen selv, hvilket øger effektiviteten yderligere. Efterhånden som hybridbiler bliver mere og mere sofistikerede, vil de blive de ubestrideligt bedste biler på markedet, hvad angår motortyper.

FAQ-afsnit

Er elbiler gode til bjergkørsel?

Elbiler er gode til bjergkørsel, hvis de er udviklet til dette formål. Med hensyn til effekt og effektivitet er en Tesla Model S lige så god som enhver anden elbil i et bjergområde. Men hvis dårlig vejkvalitet og offroadkørsel er din definition af bjergkørsel, bør du holde dig til gode gamle Wranglers og Land Cruisers.

Når det er sagt, har benzin- og dieselbiler en tendens til at miste en masse kraft i større højder, hvilket EV’er ikke gør. Biler med manuel forbrændingsmotor er ikke gode til at køre op ad bakke eller ned ad bakke, mens en elbil med regenerationsbremse er god til at køre op ad bakke eller ned ad bakke.

Er hybrid- og elbiler gode til terrænkørsel?

Hybridbiler kan være gode til terrænkørsel, men forskellene mellem almindelige benzin- eller diesel-SUV’er og hybridbiler er marginale og ikke værd at nævne. På den anden side er der absolut ingen grund til at tro, at elbiler ikke kommer til at overtage terrænkørsel fuldstændigt, fordi de er bedre i næsten alle henseender.

  Hvilken bil er bedst til dårlige veje?

Først og fremmest sluger EV’er ikke benzin, hvilket almindelige terrængående køretøjer gør. For det andet kan du sende strøm til hvert enkelt hjul individuelt meget nemmere end i en almindelig benzin- eller dieselbil. For det tredje har du 100 % af drejningsmomentet 100 % af tiden, og det er hovedårsagen til, at EV’er i sidste ende vil overtage offroadkørsel.

Er hybrid- og elbiler gode til racerløb?

Hvis vi taler om sportsgrene og aktiviteter, der omfatter biler, er der næppe nogen af dem, der er mere bilentusiastvenlige end racerløb. Det betyder, at de mest hårdnakkede benzinhoveder bor i sådanne kredse, og disse kan lige så godt være den mest stædige befolkningsgruppe, når det gælder elbiler.

Vi forstår det godt, vi elsker også sugede V8-, V10- og V12-motorer, men der er ingen grund til ikke at køre løb med elbiler, for elbiler fungerer helt anderledes, og det er interessant at se, hvor nogle organisationer som Formula E vil bevæge sig hen i de kommende år.

James May

James store passion er biler. Han har udgivet indhold på Bil A2Z lige siden sitet blev startet op i foråret 2021.

Nyt på Bil A2Z