Er hybridbiler billigere at forsikre?

Hybridbiler er faktisk dyrere at forsikre af flere grunde. For det første kan hybridbiler koste helt op til 20 % mere end deres benzindrevne modstykker. Hybridbiler koster simpelthen flere penge at udvikle, fordi de har ekstra dele og softwareløsninger, der er komplekse og dermed øger forsikringssatserne.

Hvis disse komponenter går i stykker, betyder det, at din forsikring skal dække det, hvilket alt sammen øger omkostningerne yderligere. For det andet tilbringer hybridbiler det meste af deres tid i bymiljøer, og det påvirker også forsikringsomkostningerne, fordi byer er forbundet med de højeste forsikringssatser.

Desuden er hybridbiler langt vanskeligere at reparere, og de er mere udsat for fodgængerulykker, fordi de nogle gange kan være helt lydløse. Derudover er hybridbiler oftest forbundet med folk, der kører mange kilometer i byen, hvilket betyder, at der er et højere potentiale for ulykker.

Selv om hybridbiler kan spare dig nogle penge, hvis du kan udnytte hybrid-drivlinjen fuldt ud, kan forsikrings- og vedligeholdelsesomkostningerne nogle gange let overgå det. Uanset hvad, bør du foretage dine beregninger, og hvis en hybrid stadig giver mening, så køb en.

Biler med almindelig benzin sammenlignet med hybridbiler

For at visualisere de reelle forskelle mellem at eje og betale for en hybridbil eller at eje og betale for en benzinbil, bør vi tænke os lidt om. Først og fremmest er hybridbiler ikke udviklet til motorvejskørsel, som normalt er mindst forbundet med ulykker og bilskader.

***
Tjek også dette: Den perfekte gave til bilejeren!
***

På den anden side er bykørsel som f.eks. stop-and-go-trafik i myldretid oftest forbundet med bilulykker. Det ved forsikringsselskaberne, og de inddrager dette i deres beregnere af forsikringspræmier for at finde frem til en acceptabel og gennemførlig forsikringssats.

  Er hybridbiler bedre end elektriske biler?

Nogle skøn tyder på, at hybridbiler er 6-10 % dyrere at forsikre sammenlignet med benzinbiler, men tallene varierer meget afhængigt af de pågældende biler. Pålidelighed er også et vigtigt aspekt, fordi benzinbiler næsten altid er enklere konstrueret.

Det betyder, at der er færre dele, der kan gå galt, hvilket også indikerer en lavere forsikringssats. Derudover er nogle billigere hybridbiler, som er designet til bymiljøer, ikke lavet til at holde lige så længe som nogle benzinbiler til samme pris.

Sikkerhed på vejene: Hybrider vs. benzinbiler

Selv om hybridbiler koster flere penge at forsikre, er de i de fleste tilfælde mere sikre. Den primære årsag er, at de er tungere og dermed i stand til at udøve mere kraft sammenlignet med en benzindrevet bil. Mange skøn tyder på, at gennemsnitlige hybridbiler vejer så meget som 300-500 pund mere end en tilsvarende benzinvariant.

Hvis den pågældende hybridbil også kommer med et relativt stort batteri, som normalt er placeret under gulvet, betyder det, at batteriet også fungerer som en ekstra strukturel del. Ud over at være tungere tilbyder hybridbiler også mere avancerede sikkerhedssystemer, fordi de følger en innovationstrend, der er sat af elbiler.

Der, hvor de adskiller sig, er fodgængersikkerhed, fordi nogle hybrider, især ældre hybrider, nogle gange er helt lydløse, hvilket gør dem sværere at bemærke i støjende bymiljøer. Som sådan er hybrider kendt for at forårsage flere skader på fodgængere og cyklister, hvilket alt sammen tages med i betragtning, når forsikringssatsen fastsættes.

  Hvorfor er hybridbiler dårlige?

Vedligeholdelse og pålidelighed: Hybrider vs. benzinbiler

Vedligeholdelse og pålidelighed afslører også flere forskelle mellem hybridbiler og benzinbiler. Som tidligere nævnt er hybridbiler eksponentielt mere komplekse i deres design og udførelse. De tilbyder almindeligvis dele, der ikke kan findes i de fleste benzinbiler undtagen måske nogle få mild-hybrid benzinvarianter.

En elmotor, en batteripakke, masser af ledninger, forstærkede kollingssystemer, masser af avancerede softwareovervågningssystemer er alle pakket ind i en hybridbil, og hver eneste af disse dele kan gå i stykker. Hvis de går i stykker, er tilgængeligheden af en del heller ikke så stor, som den er, når en bil har brug for en almindelig del til et ikke-hybridsystem.

Dette driver også forsikringssatsen en hel del op. Desuden kræver hybridbiler i forbindelse med vedligeholdelse nogle gange særlige diagnoseværktøjer, som ikke er så almindeligt tilgængelige som nogle diagnosesystemer, der anvendes til almindelige benzinbiler. Alt dette kan forlænge servicefristerne og gøre det vanskeligere at reparere en hybridbil.

FAQ-afsnit

Vil hybridbiler altid være dyrere at forsikre?

Det er meget sandsynligt, at hybridbiler og benzinbiler i fremtiden vil koste nogenlunde det samme. Det kræver blot lidt flere almindelige hybridbiler, der konstant er i produktion, og alle forsyningskæderne skulle fungere stort set på samme måde som med almindelige benzinbiler. Det er dog endnu uklart, hvornår dette vil ske.

Nogle skøn tyder endda på, at hybridbiler vil dominere markederne om 10 eller 20 år, og hvis det sker, kan hybridbiler endda blive billigere end almindelige benzinbiler.

  Hvor lang er levetiden for en elbil?

Sparer hybrider dig for penge?

Hybridbiler kan spare dig penge, hvis du er i stand til at udnytte hybridmotoren fuldt ud. Det betyder, at du bør tilslutte bilen, når det er nødvendigt, og at du bruger størstedelen af din køretid i byens gader, der er fyldt med trafik, for at udnytte den regenerative bremsning så meget som muligt.

Men hvis du mest kører langdistancekørsel, vil en hybridbil ikke spare dig penge, tværtimod kan du måske endda tabe en hel del penge.

Er elbiler dyrere at forsikre?

Ja, det gør de. Elbiler er endnu ikke mainstream, og det er hovedårsagen til, at de koster så meget. Stort set alle har hørt, at Tesla for eksempel ikke er den bedste producent, når det gælder tilgængelighed af reservedele, og det er noget, forsikringsselskaberne ikke bryder sig om, fordi tid virkelig koster penge.

Selv om EV’er har færre bevægelige dele, der kræver konstant vedligeholdelse og er mindre tilbøjelige til at gå i stykker, er andre EV-komponenter faktisk mere tilbøjelige til at gå i stykker. Alle elbiler er udstyret med regen bremsning, som bruger trækkende motorer, der let kan gå i stykker, hvilket en almindelig bil slet ikke har, og en almindelig bil har dem slet ikke.

James May

James store passion er biler. Han har udgivet indhold på Bil A2Z lige siden sitet blev startet op i foråret 2021.

Nyt på Bil A2Z