Hvorfor er hybridbiler dårlige?

Vi lever i en æra med miljøbevidsthed, der er drevet af EV- og hybridteknologi. Selv om masseproduktion af elbiler stadig ikke er på vej endnu, er hybridbiler en god måde at skifte mellem den arkaiske forbrændingsmotor og en fuldgyldig elbil på.

Hybrider er mange ting for mange mennesker, men ingen kan benægte, at der er masser af grunde til, at vi burde springe over at købe en hybrid netop nu. Lige siden 90’erne er hybridbiler blevet forbedret i et konstant tempo, og vi kan roligt sige, at det i dag er en god idé at købe en hybridbil.

De er dog ikke perfekte, og der er et par ulemper, der er værd at nævne. En af dem er de høje startomkostninger i forhold til en bil med forbrændingsmotor. Desuden tager det år, før du har tjent de ekstra startomkostninger, der er forbundet med en hybrid drivlinje, ind igen.

Derudover er de fleste hybridbiler i dag ikke lavet til bilentusiaster, fordi de har en tendens til at være langsomme og tunge. Pakning er også et problem, fordi de fleste hybridbiler har mindre last- og indvendig plads sammenlignet med en almindelig bil med forbrændingsmotor.

De høje startomkostninger har en tendens til at afskrække potentielle hybridkunder.

Hybridbiler er ofte udstyret med en masse smarte brændstofbesparende teknologier, men disse teknologier er dyre at udvikle. Som sådan har de en tendens til at øge hybridens startpris, så meget, at det helt sikkert er værd at nævne.

***
Tjek også dette: Den perfekte gave til bilejeren!
***

For at få et sted i kontekst, skal du regne med omkring 21.000 dollars for en ny benzindrevet 2018 Chevy Malibu, men hvis du vil have hybridversionen, skal du betale omkring 7.000 dollars ekstra. Disse forskelle har tendens til at variere mellem forskellige modeller, men alle er altid et par tusinde dollars fra hinanden.

  Hvilke brugte biler skal du IKKE købe?

For at illustrere forskellene yderligere, har en almindelig benzindrevet 2019 Ford Fusion en MSRP på 23.000 dollars, men en 2019 Fusion med en hybrid drivlinje koster næsten 28.000 dollars. Disse prisforskelle har også tendens til at variere fra et mærke til et andet, uanset hvad, koster en hybrid stadig betydeligt mere.

Illusionen om at få de ekstra startomkostninger dækket ind med brændstofbesparelser

Mange mennesker har en tendens til at retfærdiggøre den øgede indgangspris ved at få de samme omkostninger dækket ind ved at spare på brændstof. Selv om dette måske kan fungere i teorien, er det i praksis ret svært at sige. For det første afhænger det først og fremmest af den pågældende bil.

Nogle biler som Toyota Camry Hybrid kan tjene de ekstra penge ind igen på bare to års ejerskab, men kun hvis benzinpriserne er støt stigende. Hvis du derimod købte Lexus LC500h Lexus, da den oprindeligt kom på markedet, skal du eje den i 10 år, før du tjener de ekstra startomkostninger ind igen.

Ud over de indledende højere omkostninger koster hybridbiler ofte flere penge at servicere og vedligeholde. Dette kan gøre, at omkostningerne ved en hybridbil kan overstige omkostningerne ved en almindelig benzinbil. Så meget, at det potentielt kan tage mere end 10 år at tjene de ekstra omkostninger ind igen.

Hybrider har en tendens til at være tunge, langsomme og ret kedelige

For næsten 10 år siden blev verden mødt med den såkaldte ”hellige treenighed” af hyperbiler. Porsche 918 Spyder, McLaren P1 og Ferrari LaFerrari var de sande flagbærere for fremtiden. Alle tre er udstyret med konventionelle V8- eller V12-motorer parret med elmotorer.

  Kan hybridbiler køre udelukkende på elektricitet?

Efter udgivelsen af disse tre troede folk, at bilindustrien ville begunstige os med mere overkommelige præstationsorienterede hybridbiler, men det var ganske enkelt ikke tilfældet. Alt, hvad vi fik, var en ny Honda/Acura NSX hybrid, som næppe levede op til nogens forventninger.

Det skyldes, at hybridbiler har en tendens til at være tunge, og ekstra vægt og ydeevne er ægte ærkefjende. Ud over den ekstra vægt har hybridbiler en tendens til at have et unaturligt føles effektbånd, de er ikke så adræt, og de lyder heller ikke så godt som en forbrændingsmotor i sig selv.

Nedsat praktisk anvendelighed på grund af emballage

De fleste bilproducenter har fundet ud af, at den bedste måde at bruge en hybrid drivlinje på er at bruge den i et eksisterende chassis, der er udviklet til biler med forbrændingsmotor. En sådan tankegang gjorde det muligt for dem at spare en hel del penge, men det betød også, at emballagen ikke kan være så effektiv, som den kunne være på et selvstændigt hybridchassis.

Derfor har de fleste hybridbiler en tendens til at ofre last- og passagerplads, så meget, at det nogle gange ødelægger dynamikken og den generelle praktiske anvendelighed, der er forbundet med en bestemt model. Selv om dette bliver bedre og bedre med tiden, er det stadig ikke økonomisk muligt at udvikle et selvstændigt hybridchassis for de fleste bilproducenter derude.

FAQ-afsnit

Er hybridbiler virkelig så effektive?

I dag har producenterne en tendens til at love en EV-rækkevidde på 400 miles, men i virkeligheden får man kun 2/3 af det. Det betyder, at de har en tendens til at overlove og reklamere falsk, fordi de hverken kan eller vil tage hensyn til alt.

  Mister elbiler opladningen, når de parkeres?

Hybridbiler er dog kun effektive, hvis man virkelig udnytter elmotoren fuldt ud, hvilket ikke er så mange, der gør. Det betyder, at man stadig primært er afhængig af forbrændingsmotoren, og at elmotoren nogle gange føles som en gimmick.

Er hybridbiler sværere at vedligeholde?

Som tidligere nævnt tilbyder hybridbiler en lang række interessante og rumteknologiske løsninger, men disse teknologiske løsninger koster mange penge at udvikle, og desuden koster de endnu flere penge at servicere og vedligeholde.

Hvis man tænker på, at det gennemsnitlige serviceværksted skal købe helt nyt værktøj bare for at diagnosticere et problem med en elmotor, ser det ud til, at de øgede vedligeholdelsesomkostninger i forbindelse med hybridbiler er berettigede, og det er de oftest også, men ikke for ejeren.

Skal jeg købe en hybridbil?

Hybrider er designet til at spare dig penge, men kun hvis du tager alle de nødvendige forholdsregler. Først og fremmest skal du forsøge at udnytte alle de skatteincitamenter, der er forbundet med at købe en hybrid, og forsøge at maksimere elmotorens potentiale.

I nogle overbelastede byer som London behøver du måske ikke længere at betale trængselsafgifter og andre omkostninger, der er forbundet med en almindelig bil med forbrændingsmotor. Hybrider er ikke perfekte, men hvis du kan udnytte hybridplatformen fuldt ud, bør du helt sikkert overveje en hybrid som dit næste bilkøb.

James May

James store passion er biler. Han har udgivet indhold på Bil A2Z lige siden sitet blev startet op i foråret 2021.

Nyt på Bil A2Z