Hvilken SUV har den mindste trafikstøj?

Lydisolering er et af de vigtigste aspekter ved en luksus-SUV. Det er svært at forestille sig en luksusbil, der ikke nyder godt af omfattende brug af lyddæmpende materialer eller dobbeltglasruder. Desuden er de fleste nyere SUV’er designet mere aerodynamisk for at reducere støjen yderligere.

Titlen som den mest støjsvage kompakte SUV bestrides af Audi Q5, Mercedes GLC, BMW X3, Volvo XC60 og Porsche Macan. Men du kan få en støjsvag kompakt SUV-oplevelse, selv om du vælger mere prisvenlige muligheder som Mazda CX-5, Chevy Equinox eller Honda CR-V.

Hvis du ønsker, at din mellemstore SUV skal være så støjsvag som muligt, kan du måske tjekke Volvo XC90, Audi Q7, Mercedes GLE, Porsche Cayenne eller BMW X5 ud. Selv om du kan finde mere overkommelige SUV’er, der faktisk er støjsvage, kan de ikke matche niveauet af rolig lydtomhed, som disse executive SUV’er gør.

Full-size SUV’er bør på den anden side prioritere komfort, luksus, stil, teknologi og stilhed. Og ingen gør det bedre end Rolls Royce Cullinan. Men hvis du ønsker en mere overkommelig løsning, tilbyder Kia Telluride en ret stille oplevelse. I det eksklusive segment er Range Rover, BMW X7 og Mercedes GLS de mest støjsvage af slagsen.

Den mest støjsvage kompakte SUV

Segmentet for kompakte SUV’er er ved at blive et af de mest populære bilsegmenter, og det er ret indlysende, hvorfor så mange bilproducenter bare bliver ved med at pumpe kompakte SUV’er ud. Og med en så hård konkurrence er der masser af fantastiske muligheder at vælge imellem.

Men Audi Q5, BMW X3, Volvo XC60, Porsche Macan og Mercedes GLC er de mest raffinerede kompakte SUV’er, der er til salg. Som en fantastisk allrounder, en SUV, der kan køre dynamisk og komfortabelt med et enkelt tryk på en knap, virker Audi Q5 som en perfekt mellemting mellem sport og komfort.

  Kan man være for tung til en bil?

Det er mere eller mindre den samme historie med XC60, selv om svenskeren ikke er lige så raffineret som Q5’eren. BMW X3 og Porsche Macan er dine sportslige valg i flokken, og der er visse tidspunkter, hvor du fornemmer et øget støjniveau, der trænger ind i kabinen.

Og endelig er Mercedes GLC sat i verden for at opnå det højeste niveau af komfort og luksus, og selv om luksus er mere eller mindre det samme som alle de andre i segmentet af kompakte SUV’er til executive-brug, er komfortniveauet faktisk højt, og GLC er sandsynligvis den mest støjsvage kompakte SUV på markedet.

Den mest støjsvage mellemstørrelse SUV

Hvis du beslutter dig for at opgradere fra en kompakt SUV til en mellemstor SUV, står du over for et støt løft i pris, byggekvalitet, plads, kraft og vigtigst af alt luksus og komfort. Volvo XC90 er et utroligt populært valg for ældre mennesker, da den tilbyder en ekstremt støjsvag kabine og motorkombi.

Audi Q7 er på den anden side endnu større end XC90, og hvis du vælger en dieselmotor, kommer du ikke til at høre motoren som i en diesel XC90. Audi’s 3.0L dieselmotor kan kun høres ved opstart på kolde morgener.

Mercedes GLE og BMW X5 er placeret en smule forskelligt. X5 tilbyder en mere sportslig kant, en mere engagerende kørsel, hvilket nogle gange kan opleves som om, at hele oplevelsen er bare en lille smule mindre raffineret. Det er mest en ting af præferencer, men GLE virker som en mere rolig oplevelse.

  Skal jeg oplade min elbil hver aften?

Alle disse mellemstore SUV’er er ekstremt støjsvage. De kan tilvælges vil dobbeltglasruder, dedikerede dæk, der reducerer dækstøj, og alle disse kan ændre deres højde, så de kan tilpasse en perfekt aeroprofil, der er optimal til støjreduktion.

De mest støjsvage full-size SUV’er

Uanset om du har en stor familie, eller om du bare ønsker den bedste SUV-oplevelse derude, vil en full-size SUV helt sikkert få dig til at føle dig som kongen af vejen. Og heldigvis er mulighederne her rigelige, og de spænder fra relativt overkommelige til iøjnefaldende dyre.

Vi starter fra bunden, Kia Telluride. Selv om nogle måske vil benægte luksusaspektet, er det 100 % sandt, at Telluride slår langt over grænsen, og at niveauet af komfort og stilhed virkelig er imponerende. Men Telluride kommer til kort, når man sammenligner med Merc GLS, BMW X7 og Range Rover.

Range Rover vinder her, da den faktisk tilbyder den mest støjsvage oplevelse, selv om topmodellerne Maybach og Alpina-versionerne af GLS og X7 er endnu mere komfortable og støjsvage. Men den ubestridte konge af alle full-size SUV’er er den eneste ene Rolls Royce Cullinan.

Det er virkelig svært at tale om komfort og luksus uden at nævne Rolls Royce, da dette mærke fra Goodwood i England længe har været kendt for at producere de mest stille og fredfyldte postopulente luksusbiler på planeten.

FAQ-afsnit

Er sedaner mere støjsvage end SUV’er?

Oftest vil du opleve, at en sedan er mere støjsvag end en SUV. Det skyldes blot, at en sedan sidder lavere i forhold til jorden, hvilket gør den lettere at være mere glat og dermed mere støjsvag. Men nogle high-end SUV’er forsøger at ophæve dette med udvidet brug af støjdæmpning.

  Amerikanske biler i forhold til biler fra andre lande: Statistik og fakta

Det hele koger ned til det pågældende segment, for en SUV til 200.000 dollars vil helt sikkert ikke give dig en mere eksklusiv oplevelse sammenlignet med en sedan til 100.000 dollars. Og støjniveauet og stereoanlæggets raffinement vil sandsynligvis også stige i takt med den pågældende bils pris.

Hvilken SUV med coupé har mindst vejstøj?

Denne titel bestrides af Lamborgini Urus, Audi Q8, Porsche Cayenne Coupé, BMW X6 og Mercedes GLE Coupé. Og den mest støjsvage coupé-SUV af dem alle er Audi A8, da Audi med vilje har lavet Q8 i den modsatte ende af spektret sammenlignet med sin storebror – Urus.

Alle disse førnævnte coupé-SUV’er er ekstremt støjsvage, og valget af den ene frem for den anden afhænger helt sikkert af andre aspekter og ikke af støjniveauet.

Hvilken EV SUV har den mindst vejstøj?

EV’er har ikke en kørende motor, så hele oplevelsen er meget mere anderledes. Men alligevel er Tesla Model X, Tesla Model 3 og Audi e-Tron de EV-SUV’er, der har den laveste mængde støj, der trænger ind i kabinen.

Det er værd at nævne, at dette segment er i sin vorden, og om et par år eller deromkring vil vi sandsynligvis have fem gange så mange EV-SUV’er som nu.

James May

James store passion er biler. Han har udgivet indhold på Bil A2Z lige siden sitet blev startet op i foråret 2021.

Nyt på Bil A2Z