Hvilken er bedre Porsche Boxster eller Cayman?

Hvilken er bedre Porsche Boxster eller Cayman?

Både Porsche Cayman og Porsche Boxster er bygget på den samme platform, de tilbyder næsten identiske muligheder, og de koster også nogenlunde det samme i hele udvalget. Boxsteren tilbydes som cabriolet, og Cayman er en streng 2-sæders coupé.

Forskellene er dog bemærkelsesværdige, fordi Boxsteren primært er rettet mod en komfortabel top-down cruiser, og Cayman er rettet mod en 2-sædet sportsvogn, der kan konkurrere med 911’eren, når det gælder dynamisk kørsel.

Valget af den bedste model mellem de to er mest forbundet med, hvad du vil have ud af en bil. Hvis du leder efter en mere sportslig bil, er Cayman bedre. Hvis du ønsker en mere alsidig platform, eller hvis du nyder at køre i en cabriolet, er Boxster det bedre valg.

Hvis man tager i betragtning, at en generel Porsche-kunde elsker en dynamisk køreoplevelse, er Porsche Cayman nok en bedre bil. Men at vælge mellem en Cayman og en Boxster er som at vælge mellem pizza eller en burger, uanset hvad du ender med at få, vil du være tilfreds med resultatet uanset hvad.

Motorer

Et af de vigtigste salgsargumenter for enhver Porsche er motoren. Basismodellerne Cayman/Boxster-modellerne har den samme 2,7L flat-six-motor med 265 hk. Og 0-60-tiderne er næsten identiske, men Cayman formår at nå 60 mph 0,1 sekund tidligere.

S- og GTS Cayman/Boxster-varianterne byder på en lidt større forskel, når det gælder motoren, fordi 3,4L-enheden i Cayman GTS yder 15 hk mere, og 0-60-tiden i Cayman GTS er også en smule hurtigere.

Top-of-the-line GT4 Cayman/Boxster Spyder-versionerne tilbyder en 3,8L flat-six-motor fra de ældre 911S-modeller. Cayman tilbyder en lille effektforøgelse på 10 hk. Begge vil i sidste ende nå en topfart på 183 mph, og MPG-resultaterne mellem de to er stort set identiske.

  Er Porsche Boxster hurtig?

Design

Designet er det mest subjektive aspekt af denne sammenligning, men der er masser af bemærkelsesværdige forskelle mellem de to. Taget på Cayman er en smule længere, og det får bilen til at se lidt mere sportslig ud, og forskellene mellem standardversionerne af Boxster/Cayman stopper der.

Men topmodellen Cayman GT4 og Boxster Spyder adskiller sig ret væsentligt fra hinanden. Porsche Boxster har et lille stoftag, en større frontspoiler med læbespoiler og et par rullebøjler til beskyttelse mod rulning. På den anden side har GT4 større hjul, en større, mere aggressiv frontkofanger og en stor bagspoiler.

Interiørdesign og plads

Ud fra et interiørdesignperspektiv er begge ret ens. De tilbyder begge et velbygget interiør af høj kvalitet med masser af lækre materialer som blødt læder, Alcantara, aluminium eller kulfiber. Både Boxster og Cayman tilbyder også sammenlignelige ekstra muligheder for interiøret.

Det er værd at nævne, at GT4 tilbydes med en dedikeret racerbucket seat-option, som ikke kan tilvælges på den sammenlignelige topmodel Boxster Spyder. Desuden tilbyder Cayman mere opbevaringsplads, 425 liter i forhold til Boxsterens 280 liter.

Køreoplevelse

Køreoplevelsen er det område, hvor disse to modeller adskiller sig mest fra hinanden, fordi Cayman har et mere stift chassis, mere kraft og mindre vægt, og alt dette giver bedre kørsel ved høje hastigheder sammenlignet med Boxsteren.

På den anden side tilbyder Boxster muligheden for topløs kørsel, hvilket for nogle er en dealbreaker, og for andre er en klar fordel. Uanset hvad der er tilfældet, tilbyder både Cayman og Boxster en spændende køreoplevelse.

  Det skal du bør vide om Porsche 911-projektbiler

Værdi og afsluttende tanker

Det er klart, at disse to er ret sammenlignelige, nogle foretrækker Caymans udseende og køreoplevelse, mens andre elsker udseendet af en 2-sædet roadster og muligheden for at sænke taget, når vejret synes passende.

Både Cayman og Boxster starter på omkring 60.000 dollars for indgangsversionerne, Cayman koster 60.500 dollars, og Boxster sælges for 6.2600 dollars. Cayman T sælges for 69600 dollars, og Boxster T sælges for 71700 dollars. Der er også en forskel på 2.000 dollars mellem resten af modelrækken.

Mellem de to er Cayman en smule billigere, men forskellene er ret små. Når det er sagt, ser det ud til, at Cayman tilbyder lidt mere for en lidt lavere indgangspris. Men hvis du virkelig sætter pris på topløs kørsel, så er valget ret indlysende.

FAQ-afsnit

Afskrives Cayman mere end Boxster?

Stort set alle Porsche-sportsvogne lider ikke af store afskrivningshits, og det gør Cayman/Boxster-modellerne bestemt ikke. I løbet af de første tre år af ejerskabet vil Boxsteren sandsynligvis miste omkring 28,3 % af sin oprindelige værdi.

På den anden side taber Porsche Cayman omkring 27,5 %. Disse marginaler er utroligt tæt på hinanden, hvilket betyder, at begge taber en lignende mængde penge efter tre år. Boxsteren koster dog en smule mere, men Kelley Blue Book har rangeret både Cayman og Boxster som den 2. og 3. bedste sportsvogn med hensyn til gensalgsværdi.

Er Cayman/Boxster-platformen bedre end en 911-platform?

En Porsche Carrera 992 på begynderniveau koster omkring 100.000 USD, eller ca. 40.000 USD mere end en Cayman på begynderniveau. 911’eren er flottere, kraftigere og mere eftertragtet, men nogle entusiaster mener virkelig, at Cayman’eren giver en mere spændende køreoplevelse, især GT4/Boxster Spyder-modellerne.

  Hvilken Porsche-motor passer til en VW Beetle?

Men 911’eren er et sandt skridt over, og at sammenligne en Porsche Cayman/Boxster med en 911 Carrera er som at sammenligne en Rolex Submariner med en Rolex Daytona, de er meget forskellige, begge fantastiske og dyre, men 911’eren og Daytona’en er simpelthen bygget forskelligt.

Hvad er den bedste Porsche Cayman/Boxster at købe?

Mellem Cayman- og Boxter-modellerne skal du tage Cayman-modellen, hvis du er ligeglad med cabrioleter, og tage Boxster-modellen, hvis du elsker cabrioleter. Men ud over toppen tilbyder disse to også en identisk modelpalette med stort set de samme motorer og konfigurationer.

De bedste Cayman/Boxster-modeller er GTS/GT4/Boxster Spyder-modellerne. Cayman GT4 fra 2021 koster omkring 100.000 dollars, og for de penge kan du købe en 911, men GT4’eren giver bestemt en bedre køreoplevelse end en standard 911’er.

Men hvis du foretrækker cabrioleter, er Boxster Spyder en elegant topmodel af Boxster-modellen, der sandsynligvis ikke vil falde så meget i værdi i forhold til mere almindelige Boxster-modeller, det samme gælder GT4. Og hvem ved, GT4 og Boxster Spyder kan lige så godt være de sidste Cayman/Boxster-modeller med naturlig indsugning i historien.

James May

James store passion er biler. Han har udgivet indhold på Bil A2Z lige siden sitet blev startet op i foråret 2021.

Nyt på Bil A2Z