Er Cayman en Boxster med hardtop?

Er Cayman en Boxster med hardtop?

Lighederne mellem Porsche Boxster og Porsche Cayman er så store, at man kunne tro, at de mere eller mindre er den samme bil. Og det er til dels sandt, men der er et par bemærkelsesværdige forskelle mellem en cabriolet- og en coupéplatform.

Både Cayman og Boxster deler mange dele, men nogle dele er forskellige på grund af forskellige aerodynamiske og kølekrav. Forskellene mellem dem er mest tydelige i den allerøverste ende af Cayman/Boxster-modelprogrammet.

Cayman GT4 er en coupé med fokus på bane, der primært har til formål at give føreren det højeste niveau af ydeevne og køreoplevelse. Boxster Spyder er den Boxster-model, der kan sammenlignes med GT4-modellen, men GT4-modellen er betydeligt mere kompetent af de to modeller.

Det er værd at nævne, at både Cayman- og Boxster-modellen er lige så imponerende, men hvis du lægger vægt på en mere stiv og mere sportslig køreoplevelse, skal du vælge Cayman-modellen. Hvis du elsker cabrioleter, og du bor i et klima, der gør det muligt at køre med taget nedad, skal du vælge Boxster-modellen.

Aerodynamik

Aerodynamik er et begreb, der bruges til at beskrive bilens evne til at styre luften. I dette tilfælde har Porsche Cayman en mere aerodynamisk profil, hvilket betyder, at Cayman er mindre generet af vindstøj, og statistikkerne for downforce og luftmodstandskoefficient er noget bedre med Cayman.

***
Tjek også dette: Den perfekte gave til bilejeren!
***

Det betyder ikke, at Boxsteren er dårligere, men den er bare ikke lige så dygtig. Konsekvenserne af en bedre aerodynamisk profil er, at Cayman er mere støjsvag, burde være lidt mere effektiv, og den har brug for færre karrosserimodifikationer på alle de andre nøgleområder for aerodynamikken såsom forreste kofanger og bagdiffusor.

  Hvad er det bedste år for Porsche Boxster at købe?

Det er netop derfor, at topmodellen Boxster er lidt anderledes, og hvorfor den ikke har en dedikeret bagvinge. Det er lykkedes Porsche at udligne downforce-tallene mellem de to, men Cayman tilbyder stadig en bedre aeroprofil.

Drivlinje

I drivlinedepartementet er Boxster/Cayman-modellerne ret sammenlignelige. Men Cayman-modellen tilbyder en smule mere kraft i hele serien. Normalt er der en forskel på 10-15 hk mellem Boxster- og Cayman-modellerne, men ikke nok til at differentiere præstationsstatistikkerne mærkbart.

Cayman-modellen når normalt 60 mph lidt hurtigere, men ikke nok til at du kan mærke det uden en timer. Cayman/Boxster-modellerne på begynderniveau har en 2,7 liters flad sekser med 265 for hver model. S-varianterne af Boxster og Cayman har en 3,4 liters flad sekser, og Cayman S har 15 hk mere (330 i forhold til 315 hk).

GT4/Boxster Spyder-varianterne er 10 hk fra hinanden til fordel for GT4’eren, men den essentielle 3,8L Carrera-motor er den samme. At dømme ud fra en masse spionbilleder vil Porsche snart afsløre den stærkt banefokuserede Cayman GT4RS, og der kommer sandsynligvis ikke nogen Boxster-variant af GT4RS.

Kundegrundlag

Forskellene mellem Cayman og Boxster er også ret tydelige, hvis man tager et kig på kundebasen. En gennemsnitlig Porsche Cayman-kunde er normalt mere interesseret i bane- og præstationskørsel sammenlignet med en Boxster-ejer.

En Boxster-ejer er normalt mere interesseret i top-down cruising, og selv om man måske støder på nogle få Porsche Boxster til banedage, er der langt flere Cayman’er på steder som Silverstone, Nürburgring, Spa osv.

  Porsche vs Ferrari pålidelighed - hvilken er bedst?

Det er også værd at nævne, at Cayman’en bruges til racerløb, og det gør Boxster’en ikke. Nogle mener endda, at Boxsteren var den primære model mellem de to, og at Caymanen primært blev udviklet til racerformål.

Du er også mere tilbøjelig til at støde på en Boxster, der er ejet af en kvinde, og der er flere manuelle Cayman-ejere pr. procent, end der er manuelle Boxster-ejere pr. procent. Det er ret indlysende, at entusiaster af performancebiler normalt vil vælge Cayman frem for Boxster.

FAQ-afsnit

Er Cayman en bedre værdi i forhold til Boxster?

Både Cayman og Boxster har samme nypris. Cayman på begynderniveau koster omkring 60.000 USD, og du skal regne med en merpris på 2.000 USD, hvis du vil have Boxster-modellen. I hele sortimentet koster Boxster yderligere 1,5-2,5.000 USD mere end en tilsvarende Cayman-variant.

På brugtmarkedet er Porsche Caymans dog en bedre værdi, fordi de afskrives mindre, men afskrivningsprocenten er ret sammenlignelig mellem de to modeller. Uanset hvad, så favoriserer 2. håndmarkedet begge disse to, fordi de er utroligt dygtige sportsvogne til prisen.

Er Cayman mere praktisk end Boxster?

Dette er også et område, hvor Cayman er bedre end Boxster. Bagagepladsen er dog langt større i Cayman, fordi det bløde tag i Porsche Boxster’en æder af bagagerummet bagagerummet. Interiørmæssigt har Cayman også mere plads til hovedet end en Boxster med taget på plads.

  Porsche VS Mercedes Pålidelighed

Forskellen i bagagerumskapacitet er 145 liter, fordi Cayman har 425 liter, mens Boxster har 280 liter bagagerum. Cayman kan også fås med den populære mulighed for spand-sæder, som yderligere øger benpladsen for begge passagerer.

Er Cayman mere komfortabel end Boxster?

Cayman giver en markant mere støjsvag oplevelse sammenlignet med Boxster på grund af hardtop-konstruktionen. Cayman giver en bedre lydisolering, men med sportsbucketterne på plads er sæderne ikke lige så komfortable som dem, du kan finde i en Boxster.

Når det er sagt, er sædekomforten praktisk talt den samme, hvis du ikke vælger spændesæderne. Nogle mennesker mener også, at en top-down-oplevelse er mere komfortabel, mens andre mener, at en længere top-down-tur er langt mindre komfortabel.

Uanset hvad, er begge dele tilpas komfortable, og til en vis grad er Cayman en Boxster med hardtop. Der er nogle mærkbare forskelle mellem de to, og de kan måske få dig til at svinge i den ene eller den anden retning. Men uanset hvilken af disse du foretrækker, er de begge forbløffende dygtige og velkonstruerede tyske luksussportsvogne.

James May

James store passion er biler. Han har udgivet indhold på Bil A2Z lige siden sitet blev startet op i foråret 2021.

Nyt på Bil A2Z