Hvilken Porsche-motor passer til en VW Beetle?

Hvilken Porsche-motor passer til en VW Beetle?

Tilbage i 1939 færdiggjorde Ferdinand Porsche, en af de førende ingeniører i hele den tyske bilindustri, en særlig version af folkets bil – VW Beetle 39. Denne version af Beetle var i alle henseender en Porsche.

VW 39 brugte en motor direkte fra Porsche Type 64 Berlin til Paris-racerbilen. Det er ret let at overvurdere betydningen af forskellige Porsche-modeller gennem historien, men Type 64 er helt sikkert en af de ældste overlevende Porsche-modeller i hele verden.

VW Beetle 39 anvendte mange next-gen bilproduktionsmetoder som f.eks. maskinpresset værktøj, som senere blev taget i udbredt brug i hele bilindustrien. VW 39 havde en topfart på 90 mph, hvilket i 1939 var intet mindre end spektakulært.

VW 39

Ferdinand Porsche har konstrueret 14 VW Beetles, men tilbage i 1939 var Tyskland lidt for seriøst, og kun en enkelt VW 39 er nu opbevaret på museet i Hamborg efter et par års indsats for at finde frem til den eneste tilbageværende VW 39.

Chassis nr. 1-00003 er den eneste tilbageværende originale Porsche-motorombyttede Beetle, og netop denne model blev brugt til at transportere Ferdinand Porsche og hans sønner mellem produktionsstederne i Zuffenhausen i Wolfsburg og hovedstaden Berlin.

***
Tjek også dette: Den perfekte gave til bilejeren!
***

VW 39 blev senere solgt til en privat samler i Hamborg i en temmelig dårlig stand, men Thomas König og Oliver Schmidt, grundlæggerne af Hamburg Prototype Museum, købte VW 39, og Porsche Beetle blev fuldstændig restaureret af en specialist i tidlige VW-modeller.

VW 39 er nu stolt udstillet i Hamburg Prototype Musem, og den tjener som en vigtig del af alle fremtidige modifikationer af den ikoniske Volkswagen Beetle.

Porsche Cayman 982 flat-4 turbo i en VW Beetle

Tilbage i 2016 gik Porsche tilbage til en flat-4-motor, men denne gang var årsagen ikke bakket op af racerstamtavle eller sonor motorappetit, men snarere bestræbelserne på at lave en mere effektiv Porsche-motor, der kan modstå de stadig strengere emissions- og effektivitetsregler.

  Porsche vs Lexus pålidelighed - hvilken er bedst?

Selv om Porsche har en lang tradition for at lave flat 4-motorer, som f.eks. den, der findes i Porsche 356, fik den, der findes i 982 Cayman/Boxster-modellerne, en ret utilfredsstillende modtagelse blandt entusiasterne, da den var lidt for tam, ikke særlig velklingende og heller ikke så høj omdrejningsevne som en almindelig flad 6-motor med naturlig indsugning.

Men nogle lidt for entusiastiske petrolheads spurgte sig selv, om det var muligt at montere den nye flad 4’er i en VW Beetle, og efter et stykke tid kom nogle eksperter frem til den konklusion, at det faktisk var muligt. Man skal dog vende drivlinjen 180°, fordi Beetle er bagmotor, mens Cayman er en sportsvogn med mellemmotor.

Du bliver også nødt til at opgradere Beetle’ens køleegenskaber betydeligt, et nyt udstødningssystem, masser af skære- og karrosserijusteringer og en masse ECU-remaps. Det er ikke helt ualmindeligt at montere en flat 4 i en Beetle, da mange har motorudskiftet en Beetle med en Subaru flat 4 for at få en ultimativ sleeper Frankenstein.

En 911-motor i en VW Beetle

Men hvad nu, hvis en flat 4 simpelthen ikke er nok til dine ultimative Beetle-racer-ambitioner, og du faktisk ønsker at bruge en flat 6-motor fra en 911? Tja, først og fremmest, hvorfor? For det andet er det naturligvis muligt, men det kræver en betydelig indsats, penge og tid.

Det er værd at nævne, at det sandsynligvis vil kræve en masse mekanisk improvisation at proppe en flat 6-motor ind i en Beetle, fordi en flat 6-motor er for stor til et kompakt Beetle-chassis, hvilket betyder, at du enten skal ofre bagsæderne, eller at du er mere typen, der foretrækker en motor, der stikker ud bagi.

  Er en brugt Porsche Cayenne pålidelig?

Mange entusiaster mener, at det simpelthen ikke er besværet værd, at du er bedre tjent med bare at sætte en Subaru flat 4 på, hvilket er meget billigere og mindre tidskrævende på grund af Subaru flat 4’s mindre dimensioner. Men hvis du er overivrig med hensyn til en flat 6 Beetle, er der ikke meget man kan sige for at få dig til at genoverveje ideen.

FAQ-afsnit

Hvad er den mest ikoniske VW Beetle gennem tiderne?

Hvis man ser på hele bilindustrien gennem historien, er der ikke mange biler, der har været så ikoniske som en VW Beetle. Og det er ret svært at vælge den mest ikoniske model af den mest ikoniske bil nogensinde, og det kan give anledning til lidt af en diskussion mellem indædte Beetle-entusiaster.

I et ærligt forsøg på at bestemme den mest ikoniske Beetle gennem tiderne, synes The Bug bestemt at være den, der skal overvejes til en sådan prisværdig position. Den klassiske bille er lige elsket af både bilfolk og almindelige folk, der ikke rigtig interesserer sig for biler. Den originale Bug er helt sikkert en af de faste favoritter i hele VW-bilhistorien.

Hvad er den hurtigste VW Beetle gennem tiderne?

Nogle former er umiskendelige: Eiffeltårnet, pyramiderne i Egypten og Volkswagen Beetle. Og alt, hvad sådanne legendariske ikoner har brug for, er 500+ hestekræfter, 543 hk for at være helt præcis. Det er effekten af Beetle LSR eller med andre ord en Volkswagen Beetle med en hastighed på 208 mph.

  Er Porsche en superbil

En sådan rekord er blevet opnået og bekræftet for et par år siden på Bonneville Salt Flats i Utah den 12. september 2016. Preston Lerner, en medvirkende redaktør for Automobile Magazine, var den, der sad bag rattet, og på et tidspunkt regnede han endda med, at Beetle havde mere at komme efter, men saltoverfladen var alt for skitseagtig til overhovedet at forsøge.

Hvad er den dyreste VW Beetle?

Ikoner er ikke billige, det er en selvfølge. Men i en verden med biler til 30-40 millioner dollars er Beetle snarere et røverkøb til 128700 dollars. Det var prisen for den velkendte Herbie VW Beetle-filmbil fra 1963 fra 1977, som blev berømt af filmen Herbie Goes to Monte Carlo.

Men hvis VW 39 nogensinde kommer til salg (hvilket er højst usandsynligt), vil den helt sikkert indbringe det højeste beløb i VW Beetle-historien, og hvilken herlig historie det bestemt er.

James May

James store passion er biler. Han har udgivet indhold på Bil A2Z lige siden sitet blev startet op i foråret 2021.

Nyt på Bil A2Z