Som mennesker er vi følelsesmæssige væsener, vi elsker gode minder, følelser af succes, anerkendelse og status. Alt dette og meget mere spiller ind på, hvorfor nogle biler stiger i værdi. Den generelle tommelfingerregel for, hvorfor nogle biler stiger i værdi med tiden, er, at samfundet kræver det.
Nogle biler bliver værdsat i det øjeblik, de forlader produktionslinjen, eller endda før det. Disse typer biler fremstilles normalt af producenter af eksotiske biler af høj kvalitet og produceres i begrænsede mængder. Det betyder, at efterspørgslen er meget større end udbuddet, hvilket igen øger værdien.
De fleste biler har dog en tendens til at stige langsomt og støt. Nogle gange definerede en bestemt bilmodel en æra som f.eks. 1950’ernes Chevy Bel Air, hvilket betyder, at en Bel Air fra 1950’erne i ordentlig stand i dag er stadig mere værd. Desuden værdsætter folk, der længtes efter visse biler, der blev produceret, da de var børn, også nu.
Hvis du vil vide, om en bestemt bil vil stige i værdi eller ej, bør du primært fokusere på popularitet, sjældenhed, generel stand og biler, der har været pionerer inden for visse typer teknologier. Ingen kan dog garantere, at en bestemt bil nogensinde vil blive værdsat, for det kan kun tiden vise.
Eksklusive nye superbiler og sportsvogne – Perfekte investeringsbiler på kort sigt
Når nogen ser en high-end Ferrari-model, tænker de i første omgang, at personen, der kører den, har det godt med at bruge et par hundrede tusinde, hvis ikke millioner af dollars på et aktiv, der afskrives. I de fleste tilfælde er det dog ikke tilfældet, fordi disse biler ofte betragtes som kortsigtede investeringer.
For eksempel er stort set alle high-end superbiler i begrænset produktion uopnåelige for de fleste mennesker, fordi de betragter dem som overdrevne og unødvendige. De koster normalt obskønne beløb, mens de kun tilbydes til en vis mængde af de mest loyale kunder.
Men disse biler stiger ofte med 20 %, 30 %, 50 % eller endda 100 % eller mere, før de kommer på vejene. Så hvis du kan tildele en byggeplads til en sådan bil, kan du lige så godt køre den i et stykke tid og sælge den senere hen uden at miste en eneste cent, eller i bedste fald endda tjene en anstændig fortjeneste.
Popularitet og sjældenhed – Indikatorer for værdistigning
Alle de nuværende priser på alle eksisterende forbrugsgoder er for det meste defineret af udbud og efterspørgsel. Det betyder, at samfundet som helhed bestemmer, hvor meget en bestemt vare skal koste. Så når specifikke genstande bliver mere populære af mange forskellige årsager, vil værdien af sådanne genstande sandsynligvis stige.
Hvis sådanne genstande desuden også er sjældne, fungerer sjældenheden som en katalysator for værdistigning. Du kan finde mange forskellige eksempler på disse biler, og dette er en tendens, som aldrig vil ophøre med at påvirke bilmarkedet. For eksempel er en Ford Mustang fra 1960’erne en bil, som stort set alle kender, og som sådan er værdierne af Mustangs fra 1960’erne i god stand altid høje.
Hvis de pågældende biler både er ekstremt populære og sjældne og samtidig er gode til det, de gør, er de som regel de dyreste biler, der findes. Et perfekt eksempel på en sådan bil er Mercedes 300SL eller Ferrari 250 GTO. Det er værd at nævne, at disse to biler også har defineret en æra inden for motorsport.
Banebrydende biler og ”sidste af slagsen” biler – perfekte langsigtede investeringer
Motorverdenen står på randen af en revolution. Med tilføjelsen af elbiler er mange aspekter af vejtrafikken generelt ved at bevæge sig mod en mere bæredygtig og renere fremtid. Dette er naturligvis en fordel, men ulempen er, at visse biltyper er en uddøende race.
De perfekte eksempler på sådanne biler er BMW E46 M3 og Ferrari 458 Italia. E46 M3 var den sidste ægte letvægts BMW M-bil med manuel betjening. Efter E46 kom en anden æra for BMW M3 eller for hele sportssedan-segmentet generelt. Alt dette betyder, at E46 er en tidskapsel og er dømt til at blive en klassiker en dag.
Ferrari 458 er på den anden side den sidste serieproducerede Ferrari V8 med naturlig indsugning. Ud over at være den sidste mellemmotorede Ferrari V8-motor var det også den sidste Pininfarina-designede Ferrari med mellemmotor. Alt dette bekræfter endnu en gang, at 458’eren er bestemt til storhed.
FAQ-afsnit
Er biler gode investeringer?
At investere i biler er en ret god idé, fordi der er mange biler derude, som enten kan vendes eller beholdes i lang tid, indtil de stiger i værdi. Det kræver en del seriøs viden, held og beslutsomhed at tjene store summer ved at investere i biler, men jo mere du kender markedet, jo nemmere bliver det.
De bedste investeringsbiler har allerede en høj værdi, og adgangen til disse biler kræver seriøs økonomisk umphed. Du kan dog investere i billigere populære biler for at vende dem med fortjeneste.
Kan nogen garantere, at en bil vil stige i værdi?
Biler, der stiger i værdi, og vejrudsigten har nogle få ting til fælles. Selv om der er faktorer, der nogle gange næsten ubestrideligt kan indikere, at en bestemt begivenhed vil ske, har tingene en tendens til at ændre sig i mellemtiden, og det samme gør prognoserne.
Det betyder, at hvis vejrudsigterne viser en solrig eftermiddag, er der stadig en chance for, at det kan regne, uanset hvor sikre de er. Det er meget det samme med biler, da nogle faktorer kan tyde på, at en bil unægteligt vil stige i værdi, men absolut ingen kan sige det med sikkerhed.
Hvad får en bil til at falde i værdi?
Masseproduktion, lav kvalitet, billighed, tilgængelighed, manglende popularitet, upålidelighed, teknologisk underlegenhed, en generel dårlig stand osv. Når en vare er mættet på markedet, og der er masser af muligheder til salg, gør det værdien af sådanne varer modtagelig for ændringer.
Hvis nogen ikke kan sælge en bil for 15 000 USD, fordi der er mange lignende muligheder i en lavere prisklasse, nærmer priserne på sådanne biler sig også det nedre spektrum. Biler, der ofte betragtes som redskaber, er også tilbøjelige til at falde alvorligt i værdi, når de passerer et vist tidspunkt, hvor de bliver forældede til et bestemt formål.