BMW har skabt sig et navn for sig selv, når det gælder ydeevne og køreglæde. På den anden side er det et mærke, der også er berygtet for sine dyre reparationsomkostninger og konstante nedbrud. Heldigvis er der BMW-modeller, der passer mellem disse to stereotyper og ikke kun leverer fantastiske præstationer og en behagelig køreoplevelse, men som også er pålidelige.
De mest pålidelige BMW-modeller omfatter E36-modellerne fra 1990’erne og E46-modellerne fra 1997-2006, hvis materialer og skudsikre motorer holder længere end mange nye biler i dag. F30 er en af de mere pålidelige nyere modeller.
Hvad er de mest pålidelige BMW-modeller?
Samlet set har de mest pålidelige og bedst sælgende BMW’er været BMW 3-serie gennem alle årene. Den sælger godt på grund af sin pålidelighed og de mange forskellige motorvarianter. Her er nogle af de specifikke pålidelige modeller, som BMW har udgivet.
BMW E36 (1990 – 2000)
E36 fra 1990 til 2000 havde meget få elektroniske funktioner, der kunne fejle, og ejerne rapporterede overraskende nok sjældent om problemer med kølevæsken sammenlignet med andre BMW-modeller.
De BMW 3-serie biler, der blev fremstillet i denne periode, er blevet betegnet som havende skudsikre motorer, da nogle af bilerne har kørt mere end 400.000 miles og stadig kører den dag i dag. Selvfølgelig blev og bliver de stadig vedligeholdt korrekt og med omhu.
Ikke alene er denne ældre model stort set den mest pålidelige BMW, men den er også billig og en god bil til at starte dit BMW-eventyr med. Det er en god idé at få en god fornemmelse af, hvad en rigtig BMW egentlig er, før man investerer i en nyere model. Denne gammeldags skønhed kan gøre det for dig, og mere til.
BMW E46 (1997 – 2006)
Denne ældre BMW 3-serie model anses for at være en af de mest pålidelige BMW-biler, der nogensinde er lavet. Der blev produceret mange af disse 3-serie (E46), så det er ikke så svært at finde en velholdt brugt bil.
Karrosseriet på denne model udvikler, ligesom E36, næsten aldrig nogen knirken eller rust og forbliver solidt. Dens håndtering vakler aldrig, og motoren leverer en jævn og kraftfuld ydelse, selv efter at den har nået sin kilometergrænse.
BMW F30 (2011 – 2019)
Der er ikke gået ret lang tid, siden disse blev frigivet, men indtil videre har de vist sig at være pålidelige og gode allround BMW’er og en god efterfølger til E46 og E36.
2011 BMW F30-modellerne er anmeldt som meget pålidelige biler, der sjældent går i stykker. Men bare fordi F30 har gode anmeldelser af pålidelighed, betyder det ikke, at du skal forvente mindre service og færre reparationsomkostninger. Disse præstationsdyr er ikke nogen Toyota eller Honda, og de vil stadig koste dig en del at vedligeholde og køre.
Du skal også huske på, at sammenligningen af pålidelighed er foretaget i forhold til andre BMW-modeller og ikke i forhold til andre bilmærker. De fleste BMW-modeller, bortset fra E36- og E46 3-serie-modellerne fra 1990-2006, er ikke særlig pålidelige og meget dyrere at eje sammenlignet med andre luksuslimousiner.
BMW E90 (2006 – 2011)
BMW E90 har mindre problemer med højtryksbrændstofsystemet og en fejl i en dobbelt turbolader, men bortset fra det giver den ikke anledning til alvorlige problemer eller problemer med drivlinen. Dette placerer den på listens sidste plads, men den er stadig med på listen.
Den er langt mere pålidelig end de fleste andre uomtalte modeller som f.eks. den nyere X3 eller BMW 5-serie fra 2010-2017 eller nogle M4-modeller, der oplever krumnavssvigt med motorer, der ikke er synkroniserede.
Hvorfor er de fleste BMW’er upålidelige?
Hvis en BMW hovedsageligt køres uden for bytrafik og er korrekt vedligeholdt og serviceret, kan den køre selv over 200.000 miles. Men når den har brug for reparationer, er alle BMW-dele dyre, og arbejdsomkostningerne har tendens til at stige hvert år.
Nyere BMW-modeller er fyldt med luksuselektronik, som let går i stykker og får reparationsomkostningerne til at stige til skyerne.
Desuden kan mindre mekaniske problemer koste meget at reparere, da dele og arbejdskraft er meget dyre. Fejl i kølesystemet er noget andet, som BMW-ejere konsekvent rapporterer om. BMW’er oplever heldigvis sjældent problemer med drivlinen.
Hvis BMW-førere springer vedligeholdelsesplanen over eller servicerer deres biler halvvejs, kan de faktisk lide under meget højere ejeromkostninger. I modsætning til en Honda eller en Toyota kræver en BMW en meget punktlig servicetidspunkt.
Skift din BMW’s olie med det samme, når tiden er inde, og udsæt det ikke. Hvis du undgår problemerne, kan de forværres med tiden og ende med at koste dig meget mere, end du forsøgte at spare ved at undgå service i første omgang.
Heldigvis er der nogle modeller, der ikke går i stykker så ofte som andre og kræver mindre ekspertvedligeholdelse.
Sådan spotter du en pålidelig brugt BMW
I modsætning til hvad mange tror, kan det være en god idé at købe en brugt BMW. Hvis du ønsker at opleve glæden ved at køre mærket og ønsker at gøre det med rabat, har BMW’er en tendens til at miste en stor del af deres oprindelige pris lige efter købet.
Sørg for at følge disse tips, når du leder efter en god brugt BMW.
- Sørg for at vælge en pålidelig BMW-model, før du leder efter en brugt model.
- Betal en certificeret mekaniker på forhånd for at se på bilen sammen med dig og inspicere den nøje for aggressiv kørsel og mulige problemer, der kan opstå i fremtiden.
- Undgå at købe hos bilforhandlere.
- Spørg ejeren, hvorfor han/hun sælger. Hvor ofte har de serviceret bilen? Er den gået i stykker før? Hvis du fanger dem i en løgn, uanset hvad det er, er der stor sandsynlighed for, at de også har løjet om andre ting.
- Hop ind til en prøvetur, før du køber. Løb væk fra unaturlige motorlyde og olielækager.
Ofte stillede spørgsmål om vedligeholdelse af en BMW
Hvor længe holder BMW-biler?
De fleste BMW’er køres indtil de når 120.000 miles, selv om nogle modeller som E36 og E46 er blevet kørt helt op til 300.000 og endda 400.000 miles. Det kræver naturligvis et ret højt vedligeholdelsesniveau samt hyppige mekaniske eftersyn.
Hvornår begynder de fleste BMW-modeller at få problemer?
Hvis en BMW vedligeholdes korrekt, kan de fleste BMW’er køres i omkring 80.000 miles, før du oplever et alvorligt problem. Det vil oftest være et defekt kølevæskesystem. Det består af flere dele, og hver del har en tendens til at gå i stykker ved forskellige lejligheder.
Hvor dyre er BMW’er at vedligeholde?
Sammenlignet med andre bilmærker er BMW’er de dyreste at vedligeholde sammen med et par andre luksuslimousiner. Det anslås, at ejerskabet af en BMW, bortset fra købsprisen, beløber sig til ca. 18.000 dollars i 10 år.